Stabilitás és stratégiai irányváltás a Zwack Unicumnál

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 30. 11:58

Továbbra is a hazai prémium szeszesital-piac meghatározó szereplője a Zwack Unicum, amely a 2024–2025-ös üzleti évben az inflációs és keresletcsökkenési nehézségek ellenére is növekedni tudott. A vállalat idei közgyűlésén nemcsak a pénzügyi eredményekről esett szó, hanem a jövőbeni célkitűzésekről és személyi változásokról is.

Növekedés kihívások közepette

A Zwack Unicum Nyrt. 2025. június 25-én tartotta meg éves rendes közgyűlését, ahol a részvényesek elfogadták a 2024–2025-ös üzleti év pénzügyi beszámolóját és a következő évre vonatkozó terveket is. Az elmúlt év üzleti környezete korántsem volt kedvező: bár a belföldi prémium szeszesital-fogyasztás az előző években bővülést mutatott, a reálbérek csökkenése miatt 2024-ben a kereslet visszaesett. A bolti adatok szerint ugyan a teljes magyar égetettszesz-piac volumene 2,9%-kal csökkent, értékben mégis 1,4%-kal nőtt.

A Zwack ezzel szemben volumenben enyhe, 0,3%-os növekedést, értékben pedig 6%-os emelkedést könyvelhetett el a kiskereskedelmi csatornákban – elsősorban az Unicum és Kalumba márkák erősödésének köszönhetően.

Új ízek és új piacok

A prémiumtermékek árbevétele 10,4%-kal bővült, míg a minőségi termékek stagnáltak. A cég új termékei is hozzájárultak a sikerekhez: 2024 végén mutatták be az Unicum Orange Bittert – egyelőre csak gasztronómiai partnereknél –, valamint az exkluzív Unicum Trezor XO-t. Ez utóbbi annyira népszerűnek bizonyult, hogy a teljes éves készletet néhány nap alatt értékesítették.

Exportfronton is kedvező fejleményekről számolt be a vállalat: 2,5 milliárd forintos árbevételt értek el, ami 15%-os növekedést jelent. A kulcspiacokon – Olaszországban, Németországban, Romániában és Szlovákiában – tévékampányokat futtattak, amelyek a márkaismertséget és a forgalmat is növelték.

A számok tükrében

A Zwack bruttó árbevétele 38,8 milliárd forint volt (5%-os növekedés), nettó árbevétele pedig 24,1 milliárd forintra emelkedett (6,9%-os emelkedés). A működési eredmény 3,58 milliárd forint, míg az adózott eredmény 2,99 milliárd lett – ez 2,9%-kal magasabb a bázisévhez képest.

A vállalat ugyanakkor szembesült a negyedik negyedévben jelentkező volumen-visszaeséssel, amelyet az eltolódó húsvéti szezon és a vártnál magasabb infláció is súlyosbított. A menedzsment januártól 4,7%-os áremelést hajtott végre, részben az emelkedő jövedéki adó és a gyengülő forint árfolyam miatt.

Jelentős bérfejlesztés és jutalmazás

A személyi jellegű ráfordítások 17,3%-kal nőttek, részben a 12%-os bérfejlesztés, valamint a vezetők távozásához kapcsolódó kifizetések, illetve a fizikai dolgozók év végi jutalmazása miatt. Ez utóbbi keretében 100 000 forint rendkívüli prémiumot kaptak az év végi gyártási csúcsterhelés miatt.

A marketingkiadások is jelentősen nőttek (474 millió Ft), különös tekintettel az új termékek bevezetésére és az exportpiacokon futó kampányokra. A kötelező visszaváltási rendszer (DRS) és az EPR díj összesen 124 millió forintos többletköltséget okozott.

Stabil osztalékpolitika, új igazgatók

A közgyűlés elfogadta az 1 500 Ft/részvény osztalék kifizetését, amely összesen 3,052 milliárd forintos kifizetést jelent. Az új vezetők kinevezéséről is döntöttek: Belovai Csaba és Guttengeber György az Igazgatóságba, Frank Odzuck a Felügyelőbizottságba, míg Dr. Hubertine Underberg-Ruder az Audit Bizottságba került be. A leköszönő tagoknak – köztük Salgó Istvánnak és Dörnyei Tibornak – a Közgyűlés köszönetet mondott.

2025–2026: optimizmus óvatos tervezéssel

A Zwack menedzsmentje 6,8%-os nettó árbevétel-növekedéssel és közel 3 milliárd forintos adózott eredménnyel kalkulál a 2025–2026-os üzleti évre. A tervek középpontjában a hazai fogyasztás bővülése, a reálbérek emelkedése és a gasztronómián túl kiterjesztett Unicum Orange Bitter bevezetése áll. Az exportstratégia folytatódik, különös hangsúllyal Olaszországra, Szlovákiára, Romániára és Németországra, ahol nemcsak reklámkampányokat, hanem fogyasztói kutatásokat is végeztek a márka hatékonyabb kommunikációjához.

Bár az alapanyagárak stagnálása biztató, a gyengülő forint, a működési költségek emelkedése és a szabályozási bizonytalanságok miatt a Zwack továbbra is óvatos pénzügyi tervezést folytat. Ennek részeként a bérminimum-emelkedésre reagálva 8%-os újabb bérfejlesztést hajtottak végre, miközben a marketingkiadások növelése ezúttal közel inflációkövető lesz.


Kapcsolódó cikkeink