Stabilitás és stratégiai irányváltás a Zwack Unicumnál
Továbbra is a hazai prémium szeszesital-piac meghatározó szereplője a Zwack Unicum, amely a 2024–2025-ös üzleti évben az inflációs és keresletcsökkenési nehézségek ellenére is növekedni tudott. A vállalat idei közgyűlésén nemcsak a pénzügyi eredményekről esett szó, hanem a jövőbeni célkitűzésekről és személyi változásokról is.
Növekedés kihívások közepette
A Zwack Unicum Nyrt. 2025. június 25-én tartotta meg éves rendes közgyűlését, ahol a részvényesek elfogadták a 2024–2025-ös üzleti év pénzügyi beszámolóját és a következő évre vonatkozó terveket is. Az elmúlt év üzleti környezete korántsem volt kedvező: bár a belföldi prémium szeszesital-fogyasztás az előző években bővülést mutatott, a reálbérek csökkenése miatt 2024-ben a kereslet visszaesett. A bolti adatok szerint ugyan a teljes magyar égetettszesz-piac volumene 2,9%-kal csökkent, értékben mégis 1,4%-kal nőtt.
A Zwack ezzel szemben volumenben enyhe, 0,3%-os növekedést, értékben pedig 6%-os emelkedést könyvelhetett el a kiskereskedelmi csatornákban – elsősorban az Unicum és Kalumba márkák erősödésének köszönhetően.
Új ízek és új piacok
A prémiumtermékek árbevétele 10,4%-kal bővült, míg a minőségi termékek stagnáltak. A cég új termékei is hozzájárultak a sikerekhez: 2024 végén mutatták be az Unicum Orange Bittert – egyelőre csak gasztronómiai partnereknél –, valamint az exkluzív Unicum Trezor XO-t. Ez utóbbi annyira népszerűnek bizonyult, hogy a teljes éves készletet néhány nap alatt értékesítették.
Exportfronton is kedvező fejleményekről számolt be a vállalat: 2,5 milliárd forintos árbevételt értek el, ami 15%-os növekedést jelent. A kulcspiacokon – Olaszországban, Németországban, Romániában és Szlovákiában – tévékampányokat futtattak, amelyek a márkaismertséget és a forgalmat is növelték.
A számok tükrében
A Zwack bruttó árbevétele 38,8 milliárd forint volt (5%-os növekedés), nettó árbevétele pedig 24,1 milliárd forintra emelkedett (6,9%-os emelkedés). A működési eredmény 3,58 milliárd forint, míg az adózott eredmény 2,99 milliárd lett – ez 2,9%-kal magasabb a bázisévhez képest.
A vállalat ugyanakkor szembesült a negyedik negyedévben jelentkező volumen-visszaeséssel, amelyet az eltolódó húsvéti szezon és a vártnál magasabb infláció is súlyosbított. A menedzsment januártól 4,7%-os áremelést hajtott végre, részben az emelkedő jövedéki adó és a gyengülő forint árfolyam miatt.
Jelentős bérfejlesztés és jutalmazás
A személyi jellegű ráfordítások 17,3%-kal nőttek, részben a 12%-os bérfejlesztés, valamint a vezetők távozásához kapcsolódó kifizetések, illetve a fizikai dolgozók év végi jutalmazása miatt. Ez utóbbi keretében 100 000 forint rendkívüli prémiumot kaptak az év végi gyártási csúcsterhelés miatt.
A marketingkiadások is jelentősen nőttek (474 millió Ft), különös tekintettel az új termékek bevezetésére és az exportpiacokon futó kampányokra. A kötelező visszaváltási rendszer (DRS) és az EPR díj összesen 124 millió forintos többletköltséget okozott.
Stabil osztalékpolitika, új igazgatók
A közgyűlés elfogadta az 1 500 Ft/részvény osztalék kifizetését, amely összesen 3,052 milliárd forintos kifizetést jelent. Az új vezetők kinevezéséről is döntöttek: Belovai Csaba és Guttengeber György az Igazgatóságba, Frank Odzuck a Felügyelőbizottságba, míg Dr. Hubertine Underberg-Ruder az Audit Bizottságba került be. A leköszönő tagoknak – köztük Salgó Istvánnak és Dörnyei Tibornak – a Közgyűlés köszönetet mondott.
2025–2026: optimizmus óvatos tervezéssel
A Zwack menedzsmentje 6,8%-os nettó árbevétel-növekedéssel és közel 3 milliárd forintos adózott eredménnyel kalkulál a 2025–2026-os üzleti évre. A tervek középpontjában a hazai fogyasztás bővülése, a reálbérek emelkedése és a gasztronómián túl kiterjesztett Unicum Orange Bitter bevezetése áll. Az exportstratégia folytatódik, különös hangsúllyal Olaszországra, Szlovákiára, Romániára és Németországra, ahol nemcsak reklámkampányokat, hanem fogyasztói kutatásokat is végeztek a márka hatékonyabb kommunikációjához.
Bár az alapanyagárak stagnálása biztató, a gyengülő forint, a működési költségek emelkedése és a szabályozási bizonytalanságok miatt a Zwack továbbra is óvatos pénzügyi tervezést folytat. Ennek részeként a bérminimum-emelkedésre reagálva 8%-os újabb bérfejlesztést hajtottak végre, miközben a marketingkiadások növelése ezúttal közel inflációkövető lesz.
Kapcsolódó cikkeink
220 felett: öt fesztiválozó fiatal nekivág a Hubertúra expedíciónak!
Június 20-án öt fiatal, rutinos túrázó indul Hubertus támogatásával egy…
Tovább olvasom >A kaktusz világa
Prémiumizáció, kereslet a minőségi italok iránt, fejlődő koktélkultúra, élményt kereső…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >