Stabilitás, bizalom, együttműködés – üzentek a kormánynak a kiskereskedelmi szereplők
Az árréskorlátozások hosszú távon veszélyeztethetik a beszállítói kapcsolatok stabilitását, miközben a vásárlók bizalmának elnyerése és a közös gondolkodás a fenntartható fejlődés kulcsa lehet – hangzott el a Portfolio RETAIL DAY 2025 konferencián. A szektor szereplői egyértelműen fogalmaztak: kiszámítható szabályozási környezet és párbeszéd kell, nem újabb terhek – ad hírt az eseményről az Agrárszektor.
Túlzott korlátozások helyett partnerség
Kazatsay Eszter, a PENNY Magyarország kommunikációs vezetője szerint a jelenlegi árrésstop intézkedések fenntartása kockázatokat hordoz magában. „A beszállítói kapcsolatok megtartása alapvető fontosságú, ezek azonban sérülhetnek, ha túl hosszú ideig maradnak érvényben a korlátozások” – fogalmazott. A kommunikációs vezető szerint az együttgondolkodás elengedhetetlen a piac jövőjének közös formálásához, különösen egy olyan időszakban, amikor a szektor már elérte a hatékonyság jelenlegi technológiai határait. Ugyanakkor kiemelte: a mesterséges intelligencia még komoly tartalékokat rejt a logisztika optimalizálásában.
Az OKSZ párbeszédet sürget
Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke a konferencián megerősítette: a piac stabil működéséhez együttműködésre, kiszámíthatóságra és bizalomra van szükség. Az OKSZ ezért kezdeményezte a döntéshozókkal való párbeszédet, amelynek célja, hogy a szabályozás a gazdaság erősítése mellett a vásárlók érdekeit is szolgálja. A szervezet szerint a szektorra nehezedő újabb adminisztratív vagy gazdasági terhek helyett támogatásra és hosszú távú fejlesztési programokra lenne szükség.
Vásárlók, mint gazdasági motorok
Burger Ottó, a CBA Kereskedelmi Kft. vezérigazgatója a franchise-alapú működés sajátosságaira hívta fel a figyelmet. Szerinte a rendszer sikere azon múlik, mennyire tudják megtanítani a vállalkozókat „halászni” – azaz önálló döntéseket hozni, alkalmazkodni, és fejlesztésekben gondolkodni. „Az energiaárak drasztikus emelkedésekor boltonként többféle energiahatékonysági csomagot dolgoztunk ki, hogy segítsük a partnereinket a túlélésben” – mondta.
A CBA vezetője szerint az idősebb vásárlók szerepe is kulcsfontosságú a gazdaság élénkítésében. Ez a generáció más árszínvonalon szocializálódott, így érzékenyebb az árváltozásokra, viszont lojálisabb is lehet, ha a kínálat és a szolgáltatás minősége megfelelő.
Fejlesztések előtt a szektor
Éder Tamás, a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének elnöke az elmúlt három év piaci bizonytalanságaira reflektált. Véleménye szerint a gyorsan változó szabályozási környezet komolyan hátráltatta az innovációt, miközben az ellátási lánc szinte minden pontján jövedelemkiesést okozott. Ugyanakkor optimistán tekint a jövőbe: a kormány által meghirdetett fejlesztési program akár 800 milliárd forintos beruházást is generálhat az FMCG-szektorban, ami alapvetően javíthatja az ágazat versenyképességét.
Közös gondolkodás a fenntartható növekedésért
A konferencia résztvevői egyetértettek abban, hogy a hazai élelmiszer- és kiskereskedelmi szektor nem bír el több ad hoc terhet. A közös jövő megalapozásához átgondolt szabályozási környezetre, digitalizációra építő hatékonyságnövelésre, valamint a vásárlói bizalom visszaszerzésére van szükség.
Az üzenet világos: a bizalom, a párbeszéd és a tervezhetőség nemcsak a vállalatok stabilitását, hanem a gazdaság egészének élénkítését is szolgálja. A szektor szereplői a döntéshozókkal közösen keresik a megoldást arra, hogy a jövőben a magyar kiskereskedelem valóban fenntartható pályára állhasson.
Kapcsolódó cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >Az OKSZ értékelése az élelmiszer inflációról
„Az élelmiszerek vártnál nagyobb (éttermi árak nélkül is 4,6 százalékos)…
Tovább olvasom >Három százalékos növekedés mögött is bizonytalanság: nem lélegezhetnek fel a boltok
Bár júniusban éves összevetésben 3 százalékkal nőtt a magyar kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >