Magazin: Stabilan alakult az élelmiszer-kiskereskedelem utolsó 12 hónapja

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 04. 10. 10:31

Az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele mintegy 1404 milliárd forintot ért el a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből 2013 február–2014. január között, ahogyan egy évvel korábban is. Mennyiség szempontjából 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint az előző tizenkét hónap során. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.

Emelkedett a boltok bevétele a legnagyobb forgalmú élelmiszerek közül például sajtból 2, feldolgozott húsból, ásványvízből és tejfölből 1-1 százalékkal.

Értéket és mennyiséget tekintve is emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma többek között táblás csokoládéból, édes kekszből, ostyaszeletből és vodkából.

Figyelemre méltó, hogy tovább csökkent a pálinka eladása. Értéket tekintve 23, mennyiség szempontjából 33 százalékkal kevesebbet adtak el belőle az élelmiszerboltok, egyik évről a másikra.

Az élelmiszerek forgalma egyenletesen alakul, ha az üzlettípusokat és a régiókat nézzük. Az üzlettípusok közül az értékben mért forgalom legnagyobb hányada a legutóbbi tizenkét hónap során a szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 négyzetméteres üzletekre jutott, 36 százalékkal. Ugyanúgy, mint egy évvel korábban. A 2500 négyzetméter feletti csatorna piaci részesedése változatlanul 29 százalék. A 400 négyzetméteres és kisebb üzletek stabilan az összes bevétel 35 százalékán osztoznak.

Regionálisan sem változott az összkép. Két régió részesedik az élelmiszerek kiskereskedelmi bevételéből nagyobb mértékben, mint a lakosság számaránya. A Budapestet és Pest megyét magában foglaló Centrumban él az ország lakóinak 28 százaléka. Erre a régióra stabilan 33 százalék jut a boltok bevételéből. Az északnyugati megyékben a népesség 18 százaléka lakik, és 19 százalékot vittek el az értékben mért forgalomból a legutóbbi tizenkét hónap során, ahogyan egy évvel előtte is.

Kapcsolódó cikkeink