Spórolós karácsonyunk lesz
A karácsonyi szezon az Egyesült Államokban minden évben a Hálaadás napját követő pénteken veszi kezdetét. Az Equilor Befektetési Zrt. ennek kapcsán azt vizsgálta, miként alakulhat a karácsonyi vásárlási szezon itthon és a nagyvilágban.
Az előrejelzések alapján az idei karácsony szegényebb lesz a tavalyinál: az üzletek forgalma hazánkban és a tengerentúlon egyaránt csökkenhet, az Egyesült Államokban esetleg stagnálhat. Az internetes kereskedelem azonban tovább bővülhet, de a korábbinál kisebb ütemben.
A nemzetközi trendeknek megfelelően a magyar kiskereskedelmi piac zsugorodásnak indult a recesszió következtében. Ez a folyamat Magyarország esetében akár el is húzódhat, mivel az előrejelzések szerint a GDP – szemben a fejlett piacgazdaságokkal – még jövőre is csökken. A visszaesés nemcsak hazánkban, de globálisan is főként a fogyasztás, illetve ehhez köthetően a kiskereskedelmi forgalom apadásával magyarázható. A magyar kiskereskedelmi üzletek eladási forgalma 2009 első kilenc hónapjában összesen 4,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakában mérttől, ami nem sok jót ígér az év utolsó hónapjaira.
A helyzet a tengerentúlon sem rózsás: az ünnepi szezon beköszöntével az a kérdés, hogy a kereskedők képesek lesznek-e akcióikkal kihasználni a 2009. márciusi mélypontokról visszaemelkedő (bár az utóbbi időben ismét ingadozó) fogyasztói bizalmat, vagy a válság nyomán növekvő munkanélküliség miatt erősebb lesz a háztartások óvatossága pénzügyi értelemben és így tavalyhoz képest kisebb forgalmat tudnak csak elérni a kereskedők. Az előrejelzések egyelőre abba az irányba mutatnak, hogy az ünnepi szezon forgalma enyhe mértékben csökkenhet, illetve jobb esetben legfeljebb stagnálhat.
Az Equilor véleménye szerint a tavalyi évben mért 3,4 százalékos esés után idén is csökkenni fog a kiskereskedelemben mért forgalom a karácsonyi időszakban. Biztatóak viszont az online kiskereskedelem idei forgalmára vonatkozó prognózisok, így erre a szegmensre különösen érdemes lesz odafigyelni idén karácsonykor – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >