Spórolnak a magyarok: a többség kevesebbet tervez költeni karácsonykor
A magyar fogyasztók nehezebb helyzetben vannak, mint az előző években bármikor. Jelentős részük kilátástalannak látja a jövőt, hiszen jelenlegi jövedelme nem képes fedezni a mindennapi kiadásait. Az Intrum által készített legfrissebb Európai Fogyasztói Fizetési Felmérés (ECPR) szerint a magyarok leginkább a mindennapos költéseiken, az étkezéseken és ezen felül idén még a karácsonyi kiadásaikon is igyekeznek spórolni.
Az Intrum által készített, több mint 10 éve futó Európai Fogyasztói Fizetési Felmérés (ECPR) eredményei rámutatnak arra, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet továbbra is súlyos hatással van a háztartások pénzügyi helyzetére. Európa-szerte a legtöbb fogyasztó fizetésről fizetésre él. A megkérdezettek kilátástalannak látják a jövőt. A fogyasztók alig harmadában él az a meggyőződés, hogy pénzügyi helyzete a következő 12 hónapban javulni fog, míg a többség az infláció hosszú távú fennmaradására számít.
Az európai fogyasztók fele (49 százalék) azt állítja, hogy az alapvető számlák kifizetése után kevesebb pénze marad, mint egy évvel ezelőtt. A megkérdezettek jelentős részének alig vagy egyáltalán nincs megtakarítása amire támaszkodhatna, ha váratlan kiadások merülnek fel a hónap során. Az európai fogyasztók 20 százaléka nem rendelkezik megtakarítással. Magyarországon azonban a helyzet jóval súlyosabb, mivel a lakosság 31 százalékának egyáltalán nincs vésztartaléka. Továbbá a magyarok 16 százaléka csak egy havi fizetésre tud támaszkodni váratlan költségek esetén.
A kutatásból egyértelműen látszik, hogy a magyar fogyasztók 21 százaléka túlköltekezik: mégpedig egy hónapban az átlagos havi bevételük 26,1 százalékával. A munkavállalók átlagos béremelése tavaly és az idei évben magasabb volt, mint a globális pénzügyi válság utáni több éven keresztül, azonban Európa szerte így sem tart lépést az inflációval. Úgy tűnik, hogy sok európai fogyasztó arra kényszerül, hogy megtakarításait a mindennapi pénzügyi terhei fedezésére használja fel, hiszen jövedelmük egyszerűen nem fedezi a kiadásaikat.
A magyar fogyasztók 75 százalékának az alapvető számlák kifizetése után kevesebb költőpénze marad, mint egy évvel ezelőtt. Ennek köszönhető sajnos az is, hogy a magyar válaszadók 33 százaléka késve fizetett be legalább egy számlát az elmúlt évben. A késedelmes fizetésnek sok oka lehet: legtöbben a pénzhiányt és a feledékenységet jelölték meg. A megkérdezettek között a fiatalabb fogyasztók nagyobb valószínűséggel felejtettek el fizetni. Emellett az is megfigyelhető, hogy az X és Y generáció tagjai közül egyre többen kerülnek adósságba.
A késedelmes és az elmulasztott fizetések száma láthatóan növekszik. Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója szerint a felmérés eredményei arra utalnak, hogy a fogyasztók újragondolják hogyan priorizálnak, amikor a számlák ki nem fizetéséről van szó – ez pedig aggasztó lehet a vállalkozások számára. Az olyan fogyasztó, aki nem tud minden számlát kifizetni, valószínűleg azon cégek számláit hagyja figyelmen kívül vagy halasztja későbbre, vagy be sem fizet, amelyeket nem kedvel vagy amelynek nem annyira szigorúak a késedelmes fizetési feltételei.
„Óriási előnyre tehetnek szert azok a vállalkozások, akik az ügyfeleiket támogató, rugalmas fizetési feltételeket kínálnak. A fogyasztók 69%-a szerint a vállalkozásoknak a gazdasági lassulás időszakában rugalmas, de kötelező érvényű fizetési módokat érdemes ajánlaniuk. Fontos megjegyezni, hogy a fogyasztóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy ha egy terméket vagy szolgáltatást megvásároltak, azt ki kell fizetniük. Tehervállalási képességeiket mindenképp nagyon pontosan és reálisan kell tudniuk megítélni.”
– hívja fel a figyelmet Üveges Judit.
A régióban és Magyarországon egyre nagyobb teret nyer a közel húsz éves múlttal rendelkező „Vásárolj Most, Fizess Később” (Buy Now Pay Later – BNPL) finanszírozási megoldás, amely lehetővé teszi a fogyasztó számára, hogy a kiszemelt terméket csak azután fizesse ki, hogy kézhez kapta. Fontos azonban itt is a tudatosság! A felmérés azt mutatja, hogy a fogyasztók harmada (34%) nehezen tartja nyomon a BNPL típusú vásárlásait. A szolgáltatóknak törekedniük kell, hogy segítsék az ügyfeleiket tájékozódni a késleltetett fizetés pontos menetéről és a határidőkről.
Az Intrum ECPR tanulmánya rámutatott, hogy azok a fogyasztók, akik magasabb pénzügyi ismeretekkel bírnak, jobban kézben tarthatják pénzügyeiket. A befektetésektől az adósságok hatékony kezeléséig mindenre kiterjedő pénzügyi műveltség lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy magabiztosan álljanak helyt a gazdasági kihívásokkal szemben. Ez ellenőrzésre ad lehetőséget, hogy megvédjék pénzügyi jóllétüket, alkalmazkodjanak és tervezzenek szükség esetén.
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >