SPAR Group: növekszik az AI elfogadottsága a kiskereskedelemben

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 02. 20. 15:52

Egyre nagyobb teret nyer a kiskereskedelmi környezetben a mesterséges intelligencia, és mind a vásárlók, mind a kereskedők pozitívan értékelik az általa nyújtott előnyöket – derül ki a SPAR Group 2024 decemberében végzett friss kutatásából. A felmérés szerint tízből hét fogyasztó már tudja az AI-t használni az üzletekben.

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

A vásárlók szerint az AI-t elsősorban értékteremtő és személyre szabott megoldások létrehozására kellene használni, így például in-store kuponok, termékinformációk, sorban állás nélküli fizetés és digitális asszisztensek formájában.

A kutatás szerint az AI-hoz való viszonyulás nagyban függ az életkortól: a fiatalabb (18–54 éves) generációk nyitottabbak és elégedettebbek az AI-megoldásokkal, és szívesen látnának személyre szabott bevásárlólistát, illetve akár bolti digitális asszisztenseket is az üzletekben. Az idősebb vásárlóknak (55 év felett) leginkább az adatvédelemmel és átláthatósággal kapcsolatban vannak aggályai, de szívesen használnák az AI-t például termékinformációkról való tájékozódásra.

A kiskereskedelmi vezetők túlnyomó többsége (95–100%) egyetért abban, hogy az AI pozitívan hat az üzletek működésére, különösen a hatékonyság, készletkezelés, vevőszolgálat és költségcsökkentés terén. //

Kapcsolódó cikkeink