Sorsokról döntenek e titkos társaság tagjai
Kevesebben vannak világszerte, mint ahány ember járt az űrben, és számuk jóval szerényebb, mint a Nobel-díjasoké. Képesítésüket nehezebb elnyerni, mint diplomát szerezni a világ legrangosabb egyetemén, hiszen csak a jelentkezők 7-10 százalékának sikerülhet, ugyanakkor a Harvard Egyetem hallgatói 95 százalékos arányban jutnak hozzá az oklevelükhöz. Egyetlen szavukra megtízszereződhet a borok ára. Mindezek ellenére alig néhányan ismerik a borok Jedi lovagjait, az úgynevezett Master of Wine cím birtokosait. Kik ők? Hogyan juthattak be a borszakértő elit legszűkebb körébe? És mi különbözteti meg őket a sommelier-ktől?
Közhely, mégis igaz, hogy a bor az emberi civilizáció egyik legfontosabb itala – cseppjeiben ott tükröződik az emberi kultúra és a gondolkodás kiteljesedésének története, de ugyanakkor fontos vallási szimbólum is. Sokáig a hatalmat és a presztízst jelképezte, ám mára mindenki számára elérhető, gasztronómiai szempontból szinte megkerülhetetlen ital. Nem csoda, hogy szakemberek egész sora foglalkozik vele a szőlészektől, borászoktól kezdve, a bortechnológusokon, a gasztronómia területének legkülönfélébb képviselőin és a borbírókon át egészen a sommelier-kig.
Szakmai kiválóságok: Különböző szerepek, közös szenvedély
A közhiedelem szerint a sommelierek állnak a legközvetlenebb viszonyban a borokkal, hiszen tudják, hogy egy-egy alkalomhoz, ételhez vagy ízléshez milyen ital társítható, ismerik a választott bor eredetét, sajátosságait, és pontos ismeretekkel rendelkeznek arról is, hogy az egyes fajtákat miként kell helyesen felszolgálni. Nem egy közülük gasztronómiai influenszerként segíti a fogyasztókat, illetve a borok iránt érdeklődőket az információk elsajátításában és a helyes választásban.
Ám van egy szűkkörű tudós társaság, amely a sommelier-knél is bensőségesebb kapcsolatot ápol a mintegy nyolcezer éves múltra visszatekintő borral. E társaság tagjai egy komplex, három-öt éven át tartó tanulási folyamatot, majd szigorú vizsgák sorát követően szerezhetik meg az úgynevezett Master of Wine címet és kerülhetnek be abba a mindössze 420 főt számláló szakmai elitbe, akiket a borvilág doktoraiként is szokás aposztrofálni.
A világ legrangosabb boros címe egyetlen intézményben, a londoni Institute of Masters of Wine-ban szerezhető meg, és a jelentkezőknek mindössze 7-10 százaléka képes a szigorú követelményeket teljesíteni, mivel kivételes tudás, mentális erő, kitartás, na és persze szenvedély szükségeltetik hozzá.
Az MoW akadémiai képzésben való részvétel előfeltétele az is, hogy a hallgatók négyes szintű, felsőfokú tanúsítványt szerezzenek az ugyancsak londoni székhelyű Wine & Spirit Education Trustnál, amely a világ egyik legismertebb, borismereti tanfolyamokat lebonyolító szervezete. E képzés elvégzése, illetve az egyes fokozatok megszerzése akár két-három évet is igénybe vehet.
Mindent a borról
A Master of Wine hivatás jócskán túlmutat a borok pontos ismeretén, bár alapját természetesen ez adja. Nem véletlen, hogy a legfontosabb vizsga kifejezetten az érzékeket dolgoztatja meg. A jelölteknek ugyanis egy háromnapos vaktesztsorozaton összesen harminchat – napi tizenkét – bort kell pontosan azonosítaniuk. Az azonosítások során lényegében tudományos értekezések születnek, amelyeknek ki kell térniük a borok stílusára, szőlőfajtáira, továbbá a leendő címbirtokosoknak pontosan meg kell határozniuk a borvidéket, az évjáratot, az előállítás során alkalmazott borászati technológiát, hordóhasználatot, oxidációs és antioxidációs folyamatokat. Ugyanakkor a bort piaci szempontból is pozicionálniuk kell, egyszersmind felvázolva annak fejlesztési lehetőségeit – és ezzel még csak a felszínt kapargattuk.
Egy Master of Wine pontosan ismeri a bor múltját, kultúrtörténeti értékét, illetőleg az egyes borrégiók sajátosságait, hiszen szakmai felkészülése során kiterjedt történelmi, filozófiai és gazdasági ismeretekre is szert tesz. A szőlőtermesztés és a borkészítés aktuális trendjeit elemezve kifejezetten foglalkozik a globális gazdasági helyzettel és egy-egy vizsgált térség financiális viszonyaival, továbbá pontos tudással rendelkezik arról is, hogy az éghajlatváltozás miként befolyásolja a bortermelési és technológiai folyamatokat. Ilyen értelemben polihisztor a maga szakterületén, s mint ilyen, képes hatással is lenni a gazdasági folyamatokra.
A Master of Wine véleménye szó szerint aranyat ér
A szóbeszéd szerint ugyanis a Master of Wine méltató szavai akár meg is tízszerezhetik egy-egy bor árát. Fontos azonban különbséget tennünk a borvilág doktorainak, illetve az influenszereknek a véleményformáló képessége, hatása között. Utóbbiak reklámot biztosítanak a termékeknek, márkáknak, a Master of Wine viszont szigorú szakmai elemzések révén határozza meg egy bor értékét és formál véleményt.
Persze a Master of Wine cím birtokosai is élnek az influenszerek által használt eszköztárral, többen közülük Instagram- vagy TikTok-csatornát is működtetnek. Hiszen e hivatásnak – az életre szóló tanulás mellett – célja a tanítás, az ízlésformálás, végső soron pedig az, hogy a fogyasztók valóban megtapasztalhassák a jó bor nyújtotta örömöket, gasztronómiai és esztétikai élményeket.
Ám egy Master of Wine természetes közege sokkalta inkább a lankás szőlőhegy, a présház vagy a pincemély. Ha feltűnik egy-egy pincészet háza táján, az egyúttal azt is jelenti, hogy megbízója elkötelezett a valódi minőség és az innováció iránt. Borkedvelők, érdemes tehát résen lenni!
Kapcsolódó cikkeink
Történelmi siker: aranyérem a Zelna Borászatnak a világ legrangosabb borversenyén
Soha nem látott elismerést szerzett a balatoni vörösbor a nemzetközi…
Tovább olvasom >Vesztergombi Ferenc kapta idén a Magyar Bor Akadémia Életmű Díját
A szőlő és a bor nemcsak több százezer embernek ad…
Tovább olvasom >Bor ellen kampányol, miközben a borágazatot képviseli? Wáberer György kihívása botrányt kavart
Jelentős felháborodást váltott ki a hazai borászok körében Wáberer György…
Tovább olvasom >További cikkeink
Berobbant a Rossmann az e-kereskedelmi toplistára
Először szerepel a Rossmann a PwC által összeállított 2024-es E-toplistán…
Tovább olvasom >K&H fenntarthatósági index: több a jó szándék, de a tettek még váratnak magukra
A 300 millió forintnál nagyobb árbevételű hazai vállalatok körében végzett…
Tovább olvasom >75 év szenvedély, teljesítmény és innováció – a Shell és a Scuderia Ferrari HP ikonikus együttműködését ünneplik világszerte
A Shell idén ünnepli a Scuderia Ferrari HP-vel való legendás…
Tovább olvasom >