Sokkoló híreket kaptunk az európai mezőgazdaságról, ezt tette a háború
Az orosz-ukrán háború kirobbanása jelentős zavarokat okozott a globális mezőgazdasági piacokon, különösen mindkét fél jelentős exportőrnek számít a gabonafélék, az olajos magvak és a műtrágya tekintetében.
Ez nemcsak az élelmiszerárakon, de a mezőgazdasági termelési átlagárakon, valamint az inputanyagok árának emelkedésén is látható volt 2022 első negyedévében, akár az előző év negyedik negyedévéhez, akár 2021 első negyedévével hasonlítjuk össze az idei adatokat – olvasható az Eurostat oldalán. Magyarország ebben a viszonylatban az uniós tagállamok középmezőnyében található, még úgy is, hogy az EU-ban tapasztalható áremelkedések átlagos szintjénél nagyobb mértékben nőttek hazákban az árak.
2022-ben jelentősen megzavarta a globális mezőgazdasági piacokat az orosz-ukrán háború kitörése, különösen mivel mind Oroszország, mind pedig Ukrajna a gabonafélék, a búza, a kukorica, az olajos magvak (különösen a napraforgó) és a műtrágya jelentős exportőre volt. Ez ugyanis hozzájárult a piacok instabilitásának növekedéséhez, ami pedig a legfontosabb mezőgazdasági termékek és inputanyagok árának erőteljes emelkedéséhez vezetett – derült ki az Eurostat elemzéséből. Idén az első negyedévben a mezőgazdaságban jelenleg felhasznált áruk és szolgáltatások (azaz a beruházáshoz nem kapcsolódó ráfordítások) átlagára 9,5%-kal emelkedett 2021 negyedik negyedévéhez képest. Ezt követte a műtrágyák és talajjavítók 21,2%-os növekedése, valamint az energia és a kenőanyagok 17,4%-os drágulása, illetve az állati takarmányok 9,2% os, erőteljes áremelkedése támogatott. A mezőgazdasági termékek kibocsátási átlagára mindeközben összességében 6%-kal emelkedett – írja az Agrárszektor.
Kapcsolódó cikkeink
Főleg erjesztett és szálas tömegtakarmányokkal etették az állatokat 2023-ban
Magyarországon az állatok etetésére 2023-ban a szarvasmarhák esetében 7598 ezer…
Tovább olvasom >Az agrártanácsnak meg kell mutatnia a 2027 utáni agrárpolitika fő irányait
Az Európai Unió Tanácsa féléves magyar elnökségének célja, hogy az…
Tovább olvasom >Sütve, főzve is ízletes a friss magyar csemegekukorica
A csemegekukorica a nyár egyik slágerzöldsége. Kevesen tudják azonban, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >