Sokat tesznek a kereskedők a fenntarthatóságért

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2021. 04. 09. 11:20

A PLMALive.Eu április havi hírműsorában kiemelt téma a fenntarthatóság. A kereskedelmi vállalatok egyre nagyobb szerepet vállalnak ezen a téren is, így elvárásaik is növekednek a beszállítók és a sajátmárkás cikkek gyártói felé.

Fenntarthatóság

Sokan úgy gondolják, hogy a COVID válság elterelte a figyelmet a környezetvédelemről és a  kapcsolódó témákról. A valóság azonban éppen ellenkezőleg az, hogy a pandémia katalizátor szerepet játszott, és a fogyasztók figyelmét ráirányította a fenntarthatósági kérdésekre.

Globális egészség fókusz

A lezárások és a világjárvány miatti korlátozások ráébresztették a fogyasztókat a saját és a Föld egészségének fontosságára. A kereskedelmi vállalatok is egyre több területen állnak át a fenntarthatóbb folyamatokra. A boltokban például egyre több az energiatakarékos hűtő- és fagyasztóberendezés.

Energiatakarékos hűtők

Az új építésű üzletek esetén gyakori a természetes fény és a LED alkalmazása valamint napelemek felszerelése és megújuló energia felhasználása vagy éppen vertikális termesztés beindítására kezdenek projektet.

Zöldülő boltok

Jó példa minderre a nemrégiben Hollandiában megnyílt Jumbo áruház, amely jelenleg a Benelux államok legfenntarthatóbb üzlete.

Jumbo üzlet

A fűtést a hűtő és fagyasztó berendezések által leadott hővel oldották meg. A tető nagy részén magokat ültettek, a fennmaradó helyen pedig 360 napelemet helyeztek el, ami a zöld energiát biztosítja.

Jumbo tető magokkal és napelemekkel

Az építkezéshez is főként újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokat használtak. Az épület környezete is ökológiai tervezéssel készült, ahol megtalálható egy rovarhotel és madárfészkeknek kialakított kosarak is.

Rovarhotel

Zöldítenek más láncok is. A colruyt választékában 150 fenntarthatósággal szorosan kapcsolatos projektet futtat. A Tesco a 4R stratégiát alkalmazza, amelynek keretében eltávolít, csökkent, újrahasznál és újrahasznosít (remove, reduce, reuse, recycle). A Sainsbury’s 1 milliárd fontot fordít a nettó zéró kibocsájtás elérésére 2040-ig és minden új boltját már az energiafelhasználás minimalizálásának jegyében tervezteti meg.

A nap végén kifizetődik

A diszkontok is aktívan tesznek a fenntarthatóságért. Az Aldi és a Lidl régóta foglalkozik ezekkel a témákkal, hiszen ilyen módon is csökkenthetik a költségeiket. A fenntarthatósági folyamatok végeredményben kevesebb energia-, forrás- és anyagfelhasználással járnak, ami a nap végén kifizetődik.

A hatékony szállítmányozás és a takarékosabb üzemanyag alternatívák elterjedése is a kereskedelem látókörében van. Az elektromos és biometán üzemű kamionok és szállítóeszközök már több helyen közlekednek.

Szortimentben az üzenet

AlterraA legfontosabb terület, ami meghatároz egy kereskedőt, a forgalmazott termékkör, ezen belül is a sajátmárkás választék, amely bizonyíthatja a lánc elkötelezettségét a környezetvédelem terén. Németországban a dm bemutatta klíma és környezetsemleges termékeit Rockrange márkanéven. A Rossmann 260 cikkelemes Alterra natúr kozmetikai sajátmárkája idén január óta klímasemleges. Portugáliában a Continente lánc bevezette Continente Eco háztartási vegyi áru portfólióját. Hollandiában az Albert Heijn saját környezetbarát logót vezetett be a zöldség-gyümölcs termékek minősítésére, ami garantálja, hogy a termelő kompenzálja az üvegházhatást okozó gázok kibocsájtását.

A műanyag felhasználás és pazarlás csökkentésére számos példa van. A kereskedők elvárásaikkal rákényszerítik a sajátmárkás gyártókat, hogyFenntartható pálmaolaj megfeleljenek az új követelményeknek. A gyártók pedig egyre inkább fenntartható alapanyagokkal, technológiákkal, csomagolóanyagokkal jelennek meg. Amit hiányolnak, az a kereskedelmi elvárások, protokollok pontos leírása, ami nagyban könnyítené fejlesztési folyamataikat. Az egyszer használatos műanyagokra vonatkozó EU direktíva betartása is nagy felelősséget ró mind a gyártókra, mind a kereskedőkre. Az alapanyagok vonatkozásában a fenntartható pálmaolaj használata a legkényesebb kérdés.

A sajátmárkás gyártók egységesen azt állítják, hogy a fenntarthatóbb alapanyagok, csomagolások és gyártási módszerek bevezetése jelentős többletköltséggel jár. Németországban már csak ezekkel a feltételekkel tudnak beszállítani és Skandináviában is jelentős versenytényező a fenntarthatóság.

Kapcsolódó cikkeink