Sokat tesznek a kereskedők a fenntarthatóságért
A PLMALive.Eu április havi hírműsorában kiemelt téma a fenntarthatóság. A kereskedelmi vállalatok egyre nagyobb szerepet vállalnak ezen a téren is, így elvárásaik is növekednek a beszállítók és a sajátmárkás cikkek gyártói felé.
Sokan úgy gondolják, hogy a COVID válság elterelte a figyelmet a környezetvédelemről és a kapcsolódó témákról. A valóság azonban éppen ellenkezőleg az, hogy a pandémia katalizátor szerepet játszott, és a fogyasztók figyelmét ráirányította a fenntarthatósági kérdésekre.
Globális egészség fókusz
A lezárások és a világjárvány miatti korlátozások ráébresztették a fogyasztókat a saját és a Föld egészségének fontosságára. A kereskedelmi vállalatok is egyre több területen állnak át a fenntarthatóbb folyamatokra. A boltokban például egyre több az energiatakarékos hűtő- és fagyasztóberendezés.
Az új építésű üzletek esetén gyakori a természetes fény és a LED alkalmazása valamint napelemek felszerelése és megújuló energia felhasználása vagy éppen vertikális termesztés beindítására kezdenek projektet.
Zöldülő boltok
Jó példa minderre a nemrégiben Hollandiában megnyílt Jumbo áruház, amely jelenleg a Benelux államok legfenntarthatóbb üzlete.
A fűtést a hűtő és fagyasztó berendezések által leadott hővel oldották meg. A tető nagy részén magokat ültettek, a fennmaradó helyen pedig 360 napelemet helyeztek el, ami a zöld energiát biztosítja.
Az építkezéshez is főként újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokat használtak. Az épület környezete is ökológiai tervezéssel készült, ahol megtalálható egy rovarhotel és madárfészkeknek kialakított kosarak is.
Zöldítenek más láncok is. A colruyt választékában 150 fenntarthatósággal szorosan kapcsolatos projektet futtat. A Tesco a 4R stratégiát alkalmazza, amelynek keretében eltávolít, csökkent, újrahasznál és újrahasznosít (remove, reduce, reuse, recycle). A Sainsbury’s 1 milliárd fontot fordít a nettó zéró kibocsájtás elérésére 2040-ig és minden új boltját már az energiafelhasználás minimalizálásának jegyében tervezteti meg.
A nap végén kifizetődik
A diszkontok is aktívan tesznek a fenntarthatóságért. Az Aldi és a Lidl régóta foglalkozik ezekkel a témákkal, hiszen ilyen módon is csökkenthetik a költségeiket. A fenntarthatósági folyamatok végeredményben kevesebb energia-, forrás- és anyagfelhasználással járnak, ami a nap végén kifizetődik.
A hatékony szállítmányozás és a takarékosabb üzemanyag alternatívák elterjedése is a kereskedelem látókörében van. Az elektromos és biometán üzemű kamionok és szállítóeszközök már több helyen közlekednek.
Szortimentben az üzenet
A legfontosabb terület, ami meghatároz egy kereskedőt, a forgalmazott termékkör, ezen belül is a sajátmárkás választék, amely bizonyíthatja a lánc elkötelezettségét a környezetvédelem terén. Németországban a dm bemutatta klíma és környezetsemleges termékeit Rockrange márkanéven. A Rossmann 260 cikkelemes Alterra natúr kozmetikai sajátmárkája idén január óta klímasemleges. Portugáliában a Continente lánc bevezette Continente Eco háztartási vegyi áru portfólióját. Hollandiában az Albert Heijn saját környezetbarát logót vezetett be a zöldség-gyümölcs termékek minősítésére, ami garantálja, hogy a termelő kompenzálja az üvegházhatást okozó gázok kibocsájtását.
A műanyag felhasználás és pazarlás csökkentésére számos példa van. A kereskedők elvárásaikkal rákényszerítik a sajátmárkás gyártókat, hogy megfeleljenek az új követelményeknek. A gyártók pedig egyre inkább fenntartható alapanyagokkal, technológiákkal, csomagolóanyagokkal jelennek meg. Amit hiányolnak, az a kereskedelmi elvárások, protokollok pontos leírása, ami nagyban könnyítené fejlesztési folyamataikat. Az egyszer használatos műanyagokra vonatkozó EU direktíva betartása is nagy felelősséget ró mind a gyártókra, mind a kereskedőkre. Az alapanyagok vonatkozásában a fenntartható pálmaolaj használata a legkényesebb kérdés.
A sajátmárkás gyártók egységesen azt állítják, hogy a fenntarthatóbb alapanyagok, csomagolások és gyártási módszerek bevezetése jelentős többletköltséggel jár. Németországban már csak ezekkel a feltételekkel tudnak beszállítani és Skandináviában is jelentős versenytényező a fenntarthatóság.
Kapcsolódó cikkeink
Stratégiai partnerségre lép a The Body Shop nemzetközi kozmetikai cég és a TOURMIX magyar zöld logisztikai startup
Együttműködésbe kezdett a fenntarthatósági piac két kulcsfontosságú szereplője, az állat-…
Tovább olvasom >Túlturizmus Európában: vízágyús tüntetések Barcelonában, tiltások Budapesten
A rövid távú lakáskiadás, a turistahordák és az infrastruktúra túlterheltsége…
Tovább olvasom >A sajátmárkák világa újra Amszterdamba költözik – interjú Peggy Davies-zel, a PLMA elnökével
A PLMA 2025-ös World of Private Label szakkiállítása újra Amszterdamba…
Tovább olvasom >További cikkeink
BCSDH: fokozni kell az erőfeszítéseket a klímavédelem terén
A BCSDH és a Deloitte legfrissebb klímavédelmi felmérése szerint a…
Tovább olvasom >Árrésstop árnyékában: így alakulnak a húsvéti bevásárlás költségei 2025-ben
Az idei húsvéti bevásárlási szezon igazi meglepetése nem a csokinyúl…
Tovább olvasom >Innovatív gombafehérjés desszerteket fejlesztett az Eroski
A spanyol Eroski áruházlánc a catering terén vezető Ausolannal, az…
Tovább olvasom >