Sokat kockáztatnak a magyar cégek
A magyar vállalatok többsége nem tesz semmit a kockázatos partnerek kiszűrése érdekében – állapítja meg a Coface Hungary Hitelbiztosító legutóbbi felmérése.
A válság hatására tavaly a cégek leginkább a nemfizetések elszaporodásával, növekedő kintlévőség-állománnyal, csökkenő forgalommal és szigorúbb banki finanszírozással szembesültek.
A Coface Hungary legfrissebb elemzése szerint a megkérdezett több száz magyar vállalatvezető a válságot leginkább a piacvesztésben, valamint a nemfizetések elszaporodásában érezte meg. A válság talán legszembetűnőbb jele az árbevétel-visszaesés volt: a megkérdezettek 40 százaléka forgalomcsökkenésről számolt be.
Dercze Zoltán, országigazgató szerint ez egyáltalán nem meglepő jelenség, hiszen a hitelbiztosító tapasztalata, hogy 2009-es évben nagyon sok cégnek stagnált vagy csökkent az árbevétele
Tavaly a fizetésképtelen eljárások száma 37 százalékkal ugrott meg, amelynek mértéke még mindig meghaladta az előző évi tendenciákat. Ennek okát a Coface abban látja, hogy az évek óta zajló magyar válságjelenséghez hozzáadódott a nemzetközi válság hatása és erre a hazai vezetők sem voltak felkészülve.
Összességében nincs olyan szektor, amelyiknek sikerült volna kivonnia magát a válság hatása alól, a legnagyobb vesztese a gépjárműipar.
A felmérésből szintén kiderült, hogy a vállalatok több mint 10 százaléka nehezen jutott banki hitelhez és finanszírozási nehézségekkel küzdött. A vállalatok likviditásának nagymértékű romlása megkeserítette a hitelbiztosítók életét is. Tény, hogy a gazdasági környezet egyik következményeként felértékelődött a kockázatos vevők folyamatos figyelemmel való kísérése és a korábbinál is nagyobb hangsúlyt fektetnek az adós cégek pénzügyi helyzetének rendszeres minősítésére. Immár minden második magyar cég kimondottan vagy közepes mértékben kockázatos üzleti partnernek számít. Dercze úgy véli, hogy nemcsak a külső követeléskezelő cégek igénybevételénél kellene fejlődni, hanem a belső kockázat- és követeléskezelői gyakorlatban, azaz szabályozni, hogy az adott cégen belül ki, mikor, mit tesz a vevőkockázatok vonatkozásában, és az így kialakított folyamatot be is tartani.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >