Sokat jelenthet a vakcina az iparágnak is
Végre felsejlik a remény, hogy egy oltás pontot tesz a világjárvány végére, amely sok személyes életet, megélhetést és a fogyasztói magatartást is megzilálta. Egyelőre azonban még a bizonytalanság uralkodik.
A második hullám, a szigorító intézkedések vezérhírei között megbújt a Pfizer gyógyszergyártó bejelentése, hogy az utolsó simításokat végzik azon az oltáson, ami 90%-osan hatásos a COVID-19 ellen.
Válságos a helyzet
A vírus az elmúlt hetekben tarolt, diagnózisokkal, kórházi ápolással és halálesetekkel egész Amerikában. A helyzet mind az emberi egészség, mind pedig a gazdaság szempontjából komor, az Egyesült Államokban az emberek megélhetése nagyban függ attól, hogy van-e megtakarításuk és elköltik-e azt.
Az év elején, az áruházbezárások a járvány visszaszorítása érdekében, a legtöbb kiskereskedőt súlyosan érintette, bár az e-kereskedelem szárnyalt. Többen csődöt jelentettek, vagy a csőd szélére sodródtak. Azok az élelmiszerboltok és nagykereskedők, amelyek nyitva maradhattak, vagy az Amazonhoz hasonlóan online árusíthattak, jól jártak. Sok kiskereskedő alkalmazkodott a helyzethez és BOPIS-opciókat (Buy Online Pick In Store, online vásárlás bolti átvétellel) vezetett be, külső vagy belső átvételi pontokat alakított ki, üzleteiben komoly COVID protokollokat vezetett be. Az amerikai vásárlók félnek visszatérni a fizikai üzletekbe, félnek a megfertőződéstől és attól is, hogy ők fertőzhetnek meg másokat, ezért átlagosan vásárlásaik 45%-át online végzik. Sok kereskedelmi létesítmény bérlői elhagyták az ingatlanokat, kiürülnek a bevásárló központok és nagyáruházak, de a nagyvárosok is. Kétszámjegyű a kertvárosokba és vidékre kiköltözés aránya az USA-ban, és csak a helyi, jól megközelíthető üzleteket látogatják, ami szintén átrendezi a vásárlási szokásokat. A normális szintet közelítő visszatérés reményét egy oltóanyag kifejlesztése jelentheti.
Előrejelzések
Ha a lakosság oltása tömegesen megtörténik, először valószínűleg az éttermek, bárok, szállodák és konferenciaközpontok fognak belőle profitálni. Több elemző a Pfizer hétfői bejelentése után megjegyezte, hogy ez árthat a kiskereskedőknek, akik eddig részesültek abból a megtakarításból, amelyet sok fogyasztó a nyári utazási és szórakozási keretből, a lehetőségek hiánya miatt náluk költött el. Bármilyen hatás azonban leghamarabb 2021 második-harmadik negyedévére várható.
Valójában nincsenek győztesek egy olyan járványban, amely ilyen pusztító emberi károkat okozott. De azok a kiskereskedők, akiknek a járvány során sikerült hasznot húzniuk, látni fogják, hogy ez az előny csökken, amikor a mindennapi élet normalizálódik, a legjobban érintett kis, független vállalkozások pedig némi megkönnyebbülést tapasztalhatnak majd.
Kikényszerített változások
A világjárvány a kiskereskedelem felgyorsult fejlődését okozta, amely valószínű, hogy az oltás után is folytatódik. Azok a kihívások, amik már a pandémia előtt is jelen voltak, nem szűnnek meg. A bevásárló központok népszerűségének csökkenése, az online vásárlások növekedése, a használt cikkek egymás közti adás-vétele továbbra is uralkodó trend marad.
Már nem lehet tisztán csak fizikai vagy csak online működni. Teljesen zökkenőmentes átjárást kell biztosítani a virtuális és valóságos platformok között. Sok publikációban és konferencián elhangzott már ez a megállapítás, de csak azok a kereskedők lehetnek hosszabb távon sikeresek, akik ezt stratégiai és operatív szinten is megvalósítják.
Kapcsolódó cikkeink
Trump vámjai miatt amerikai márkák bojkottja indult Indiában
Indiában erősödik az amerikai márkák elleni bojkottmozgalom Donald Trump amerikai…
Tovább olvasom >Véget ért a vámmentes Kánaán: Trump globális korlátozása felforgatja az e-kereskedelmet
Donald Trump felfüggesztette a 800 dollár alatti értékű nemzetközi csomagok…
Tovább olvasom >Feltámadt a túró: újra hasít az amerikai tejipar
Közel húsz éve tartó csökkenés után újra felfelé ível a…
Tovább olvasom >További cikkeink
62 700 vásárlás – minden korábbi rekord megdőlt az ALDI Sziget-boltjában
Immár nyolcadik alkalommal települt ki az ALDI a Sziget Fesztiválra…
Tovább olvasom >A Minecraft világa megelevenedik a SPAR áruházaiban
A világ egyik legismertebb és legkedveltebb videojátékának karakterei – köztük…
Tovább olvasom >Agrárminisztérium: a nemzeti kormányra mindig számíthatnak a magyar gazdák
A kormány egyik legfontosabb szövetségesei a magyar gazdák, ezért a…
Tovább olvasom >