Sokat jelenthet a vakcina az iparágnak is
Végre felsejlik a remény, hogy egy oltás pontot tesz a világjárvány végére, amely sok személyes életet, megélhetést és a fogyasztói magatartást is megzilálta. Egyelőre azonban még a bizonytalanság uralkodik.
A második hullám, a szigorító intézkedések vezérhírei között megbújt a Pfizer gyógyszergyártó bejelentése, hogy az utolsó simításokat végzik azon az oltáson, ami 90%-osan hatásos a COVID-19 ellen.
Válságos a helyzet
A vírus az elmúlt hetekben tarolt, diagnózisokkal, kórházi ápolással és halálesetekkel egész Amerikában. A helyzet mind az emberi egészség, mind pedig a gazdaság szempontjából komor, az Egyesült Államokban az emberek megélhetése nagyban függ attól, hogy van-e megtakarításuk és elköltik-e azt.
Az év elején, az áruházbezárások a járvány visszaszorítása érdekében, a legtöbb kiskereskedőt súlyosan érintette, bár az e-kereskedelem szárnyalt. Többen csődöt jelentettek, vagy a csőd szélére sodródtak. Azok az élelmiszerboltok és nagykereskedők, amelyek nyitva maradhattak, vagy az Amazonhoz hasonlóan online árusíthattak, jól jártak. Sok kiskereskedő alkalmazkodott a helyzethez és BOPIS-opciókat (Buy Online Pick In Store, online vásárlás bolti átvétellel) vezetett be, külső vagy belső átvételi pontokat alakított ki, üzleteiben komoly COVID protokollokat vezetett be. Az amerikai vásárlók félnek visszatérni a fizikai üzletekbe, félnek a megfertőződéstől és attól is, hogy ők fertőzhetnek meg másokat, ezért átlagosan vásárlásaik 45%-át online végzik. Sok kereskedelmi létesítmény bérlői elhagyták az ingatlanokat, kiürülnek a bevásárló központok és nagyáruházak, de a nagyvárosok is. Kétszámjegyű a kertvárosokba és vidékre kiköltözés aránya az USA-ban, és csak a helyi, jól megközelíthető üzleteket látogatják, ami szintén átrendezi a vásárlási szokásokat. A normális szintet közelítő visszatérés reményét egy oltóanyag kifejlesztése jelentheti.
Előrejelzések
Ha a lakosság oltása tömegesen megtörténik, először valószínűleg az éttermek, bárok, szállodák és konferenciaközpontok fognak belőle profitálni. Több elemző a Pfizer hétfői bejelentése után megjegyezte, hogy ez árthat a kiskereskedőknek, akik eddig részesültek abból a megtakarításból, amelyet sok fogyasztó a nyári utazási és szórakozási keretből, a lehetőségek hiánya miatt náluk költött el. Bármilyen hatás azonban leghamarabb 2021 második-harmadik negyedévére várható.
Valójában nincsenek győztesek egy olyan járványban, amely ilyen pusztító emberi károkat okozott. De azok a kiskereskedők, akiknek a járvány során sikerült hasznot húzniuk, látni fogják, hogy ez az előny csökken, amikor a mindennapi élet normalizálódik, a legjobban érintett kis, független vállalkozások pedig némi megkönnyebbülést tapasztalhatnak majd.
Kikényszerített változások
A világjárvány a kiskereskedelem felgyorsult fejlődését okozta, amely valószínű, hogy az oltás után is folytatódik. Azok a kihívások, amik már a pandémia előtt is jelen voltak, nem szűnnek meg. A bevásárló központok népszerűségének csökkenése, az online vásárlások növekedése, a használt cikkek egymás közti adás-vétele továbbra is uralkodó trend marad.
Már nem lehet tisztán csak fizikai vagy csak online működni. Teljesen zökkenőmentes átjárást kell biztosítani a virtuális és valóságos platformok között. Sok publikációban és konferencián elhangzott már ez a megállapítás, de csak azok a kereskedők lehetnek hosszabb távon sikeresek, akik ezt stratégiai és operatív szinten is megvalósítják.
Kapcsolódó cikkeink
Az amerikai kiskereskedelmi forgalom a vártnál jelentősebben bővült júliusban
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jelentősebben bővült a…
Tovább olvasom >Júliusban lassult az infláció az Egyesült Államokban
Júliusban a várakozásoknak megfelelően lassult az infláció és a maginfláció…
Tovább olvasom >Az élelmiszer- és energiaárak nélkül kalkulált maginflációs ráta havi bázison nem változott az USA-ban
A várakozások alatt alakult júliusban a termelőiárak emelkedése mind havi,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >