Sokan most érzik meg a kiszervezés fontosságát
Szinte minden ágazat rosszul járt a válsággal, de a logisztikát különösképp megviselte a gazdasági krízis. Úgy tűnik, a logisztikai cégek mostanában gyakran kénytelenek akár nagy kedvezménnyel is vállalni egy-egy szolgáltatást. Olykor nemcsak azért, hogy életben tartsák az ügyfélkapcsolatot, hanem azért is, hogy életben tartsák magát az ügyfelet.A gazdasági krízis alaposan visszafogta a szektor szárnyalását. Szállításra minden ágazatban szükség van, a forgalom visszaesése pedig értelemszerűen kevesebb szállítást jelent. Ráadásul a logisztikai költségek az elsők között vannak, ha csökkentésről van szó.
– A prognosztizált közel négy százalékos GDP-csökkenés miatt szakértők szerint mintegy nyolc-tíz százalékkal szűkülhet a magyarországi logisztikai piac – mutat rá Nick Murray, a DHL Supply Chain ügyvezető igazgatója. – A pangó külpiaci és hazai kereslet miatt a szegmens tartós lassulással néz szembe. Az ingadozó üzemanyagköltségek és a kiszámíthatatlan keresletváltozás az ellátási láncokra is hatást gyakorol. Ez maximális rugalmasságot követel mind a gyártóktól, mind a logisztikai szolgáltatóktól.
A hazai logisztikai szolgáltatók sajnos sok esetben évekkel vannak lemaradva a nyugat-európai piachoz képest ajánlatadási kultúrájukban, felkészültségükben, és főleg a rugalmasságukban. Hiányzik az innováció. Azonban ügyfeleik más tevékenységeinek rugalmas átvételével (lesz kiszervezés bőven a válságnak köszönhetően), vagy új szolgáltatási termékek kifejlesztésével értékes piaci réseket hódíthatnak meg, és nem kell a tömegszolgáltatások területén a közönséges termékekre jellemző árversenyben „szenvedniük”.
– Mert ezeken az utóbbi területeken igenis komoly árverseny, sőt díjcsökkenés lesz, ez iparági szinten fájdalmas, de nem látok esélyt az elkerülésére – véli dr. Duma László, az Adversum Kft. ügyvezetője, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnökségi tagja.
Kölcsönös bizalom
Szinte minden megkérdezett szerint a cégek most logisztikai szolgáltatóik pénzügyi stabilitására ügyelnek, és valamennyien úgy látják, előtérbe kerül a bizalom. Volt olyan szállítmányozó, amelyik visszamenőlegesen volt kénytelen drasztikusan csökkenteni a fuvarköltségeket egyik partnerénél, máskülönben az tönkrement volna. Van, ahol azonban előre gondolkodnak a csökkentéssel, és jövőbeni kapcsolataikat igyekeznek megalapozni vele.
– Egyes partnereinknek nullszaldósan vagy akár deficittel is szállítunk ezekben a hónapokban. Természetesen pontosan meghatározva, hogy milyen időszakról lehet szó. Vannak ugyanis olyan ügyfeleink, akiket nem veszthetünk el a válság miatt – írja le a helyzetet Pesztericz Péter, az elsősorban a csomagküldeményekre specializálódott trans-o-flex értékesítési igazgatója. Azonban a helyzetet kihasználva sikerült új ügyfeleket is szerezniük, hiszen sokan épp most ébrednek rá, hogy a logisztika kiszervezésével költséget takaríthatnak meg.
Kiszervezni vagy visszavenni?
– Nemcsak a saját hatékonyságukat kell jelentősen javítani, hanem a megbízóiknak is segíteni kell tudni ebben – véli Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezetője, a Magyar Közgazdasági Társaság Logisztikai Szakosztályának elnöke. – Egyre több gyártó és kereskedőcég fog rájönni arra, hogy egy ilyen kiszámíthatatlan környezetben saját maguknak nem célszerű raktározást, fuvarozást végezniük. Olcsóbb és kockázatmentesebb, ha ezzel a tevékenységgel minőségi szolgáltatást nyújtó logisztikai cégeket bíznak meg, és energiájukat inkább a tevékenységük javítására, illetve az eladásra összpontosítják.
A trans-o-flex az elmúlt időszakban kifejezetten olyan cégeket keresett meg ajánlataival, amelyek eddig saját gépkocsiparkot tartottak fen.
– Olyan ügyfeleket szereztünk meg, amelyeket éveken át hiába „bombáztunk” az ajánlatainkkal – számol be tapasztalatairól Pesztericz Péter. – Korábban az volt a legfőbb érvük a kiszervezés ellen, hogy a saját sofőr nem csak vezet, de pluszszolgáltatásokat is elláthat: egy kicsit részt vehet az értékesítésben, a marketingben vagy a supportban is. Most azonban rájöttek, hogy nem engedhetik meg maguknak a saját flottát.
Természetesen vannak, akik inkább a visszaszervezésben látják a megoldást, de ez jóval ritkább.
– Egy kiszervezett ellátási lánc visszavétele csak és kizárólag az ügyfél stratégiájának változásával magyarázható – mutat rá Nick Murray. – De én inkább arra számítok, hogy azok a cégek, akik eddig nem szervezték ki az említett tevékenységet, a jövőben felülvizsgálják ennek a lehetőségét.
Kitörés fejlesztésekkel
Egy áprilisi felmérés szerint a recesszió átvészelésére a megkérdezett vállalkozások 84 százaléka vezetett be költségcsökkentő intézkedéseket. A takarékoskodás mellett a vállalati folyamatok optimalizálására a cégek 67 százaléka fordított energiát. Az MLBKT tanácsadó tagozatának vezetője, Bóna Krisztián szerint a válságban lehetőség nyílhat arra, hogy a szervezetek áttekintsék működésüket, racionalizálják tevékenységüket, ami hosszabb távon kedvezhet a versenyképességnek. Igaz, sok esetben ezek a lépések önmagukban sajnos nem elegendők a krízis kezeléséhez: jól átgondolt, konzisztens, több tényezőből álló intézkedéscsomagok kialakítására van szükség, amelynek egyik eleme lehet a folyamatok optimalizálása és az innováció.
Új területek meghódításával igyekszik biztosítani magát a trans-o-flex is. A nemzetközi szolgáltatásokat is szeretnék erősíteni (amihez jó alapot ad, hogy az Osztrák Posta által 2007-ben megvásárolt Road Parcel április óta nevében is trans-o-flexként folytatja tevékenységét). Pesztericz Péter szerint nagy lehetőséget jelenthet, hogy teljes körű szolgáltatást kínálnak azoknak a cégeknek, amelyek jelenleg külön szolgáltatóval szállíttatják a kisméretű csomagokat, a raklapnyi árukat és a nemzetközi küldeményeket.
A 2009-es esztendő sorsdöntőnek ígérkezik a vállalkozások életében, a gazdasági recesszió minden cégtől a költséghatékonyság növelését követeli meg. A meglévő operációs folyamatok hatékonyságának növelése mellett a DHL Supply Chain új technológiák bevezetésével törekszik versenyképességének megőrzésére. A 2008 végén indult hangvezérelt komissiózás tesztelésére irányuló projekt a közeljövőben zárul le a DHL üllői mélyfagyasztott raktárában.
– Amennyiben a tesztfolyamat az elvárásoknak megfelelően teljesít, a megoldás azonnal kiterjeszthető lesz a hőmérsékletileg nem szabályozott raktárakra is – mutatta be a DHL egy innovatív lépését Nick Murray.
Speciális terület a haszongépjármű-bérlés
Bár az egész logisztikai-fuvarozási ágazatot megrázta a válság, vannak olyan területek, ahol a hátrányból sikerült előnyt kovácsolni. Mint Kovács György, a Katedra Mix Kft. ügyvezetője elmondta, a nehéz gazdasági helyzetben kétszer is meggondolják a cégek, hogy belevágjanak-e egy haszongépjármű-vásárlásba vagy -lízingbe. Ilyenkor kerül előtérbe a gépjárműbérlés. Cégük kifejezetten kisteherautók bérbeadására szakosodott, ami szintén előnyt jelenthet, hiszen a megrendelők ilyenkor jobban odafigyelnek arra, hogy ne kihasználatlanul, félig töltött – ám nagyobb fogyasztású – autókkal szállítsák áruikat.
Ungi Péter, az Iveco teherautókra szakosodott Levantex Kft. bérautó-üzletág vezetője szerint is elsősorban a nagy teherbírású, de még C-kategóriás jogosítvánnyal vezethető, 12-18 tonnás járműveket keresik. Véleménye szerint két ellentétes hatás figyelhető meg bérautópiacon:
– Magyarországon, mint ahogy az egész EU-ban, a bérautós szektor forgalma az elmúlt fél évben húsz százalékkal csökkent. Az eladott új autók esetében a cégek most inkább bérelnek, mintsem vesznek, mert a többségnek a kiesett fuvarok miatt nincs pénze. Aki venne járművet, az a magas kamat, a nehezebb hitelhez jutás, illetve a bizonytalan euróárfolyam miatt nem tud vásárolni.
Van azonban, amikor nem csak az autót, de mondjuk a mobillal felszerelt sofőrt is bérbe lehet venni. A Direkt Fuvar Kft. számos autója például Budapesten végez házhoz szállítást adott cégeknek, amelyeknek sokkal jobban megéri így, mintha gyűjtőfuvarral terítenék az árut – tudtuk meg Mikus Péter ügyvezető igazgatótól.
Látszik az alagút vége?
A vélemények erősen megoszlanak: a szállítmányozási díjak stagnálásából egyesek fellendülésre számítanak, míg más szakértők szerint a 2009-es év a recesszió mélypontja lesz.
– A gazdaságpolitika területét is bizonytalanság övezi, ugyanakkor bizakodóak vagyunk a 2010-es fellendülés lehetőségével kapcsolatban – mondja Nick Murray.
És mi lesz a recesszió után? A kiskereskedelem alighanem fontosabb pozícióba kerül a logisztikán belül, mint volt. Sokan úgy vélik, egy esetleges fellendülés alkalmával a leggyorsabban magához térő szektorok vezető trendjei határozzák majd meg a logisztikai piac helyzetét.
– A válság kapcsán mindenki csak az árnyoldalakról beszélt, úgy érzem, hogy itt az ideje a lehetőségekről is beszélni, amely a logisztikán túl számos iparágban jelen lesz – figyelmeztet a válságból kovácsolható előnyökre Duma László. – Egyértelműen „a leggyorsabb túlélése” nevű gazdasági jelenséget éljük meg, azaz azok a cégek, amelyek gyorsan és határozottan reagálnak (például hatékonyságnövelés, szerkezet-, szervezeti átalakítás stb. formájában), azok megerősödve jöhetnek ki ebből a helyzetből.
Zubreczki Dávid
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >