Sokan igényelnek régiós Nielsen-adatokat
Egyre fontosabbak a kiskereskedelmi forgalom regionális adatai. A disztribúció javításához, az ellátási lánc nagyobb hatékonyságához a piac egyes szereplői újfajta bontásban kérik a régiós adatokat. A Nielsen ügyfeleinek 80 százaléka alapszolgáltatásként kapja a sztenderd regionális bontást: az északkeleti és délkeleti, északnyugati és délnyugati megyék, valamint a centrum – Budapesttel és Pest megyével – alkotják a Nielsen magyarországi régióit.
Akár tizenöt régiót reprezentáló panel
Az értékesítés vagy a trade marketing döntéshozói közül mind többen fordulnak speciális igényekkel a piackutatókhoz. A vállalatok vezetői szeretnék tudni bizonyos üzlettípusok forgalmát kisebb regionális egységekben is. Csatornastratégiájuk kialakításához a hiper- és szupermarketek, diszkontok, hazai láncok és független kis boltok pozícióját régiós bontásban is kérik. Ugyanezért a HoReCa-panel, a benzinkutak shopjainak forgalmát mérő Petrol Index és a Pharma panel adatai is felértékelődnek. Látva a növekvő érdeklődést, a Nielsen kiszélesítette a panelt, hogy a regionalitásra vonatkozó minden kérést kielégíthessen.
Nagy ügyfelek, erős értékesítő hálózattal, kereskedelmi képviselőik területeihez igazodva kérhetnek adatokat, speciálisan kialakított régiókról. Ugyanígy előfordulhat, hogy egy cég trade marketing stratégiája is az eredeti ötnél több régió kialakítását teszi szükségessé. Ilyen esetekben a Nielsen olyan panellel dolgozik, amely például nyolc, kilenc vagy éppen tizenöt régiót reprezentál.
Kíváncsiak a bolttípusok teljesítményére
A korábbiakhoz képest több vállalat kéri a funkcionális bolttípusok és regionális forgalmi adatok kombinációját. Kíváncsiak például a hazai láncok és a független boltok teljesítményére az egyes régiókban. Minél hatékonyabban igyekeznek követni a piacot, hogy minél jobban tudjanak reagálni. Így látják térségenként eltérő pozícióikat, és azokhoz igazíthatják üzletpolitikájukat.
A HoReCa-forgalmat három régióra tudja bontani a Nielsen, de igény szerint többre is. A panelt volumenhely, pub, szórakozóhely, szálláshely és étterem alkotja.
A különböző regionális bontásokat többféle módon lehet hasznosítani. Többek között a célok kitűzéséhez: reálisan tervezhető, hogy melyik régióban mekkora növekedés várható el. Ugyanakkor a regionális adatok ismeretében optimalizálható az ellátási lánc, illetve a szállítás. A régiós számok irányt mutatnak az eladáshelyi reklámhoz is. Segítenek eldönteni, hogy mely régiókban érdemes az eladáshelyeken reklámozni, illetve hol, mennyit érdemes promócióra költeni.
Turcsán Tünde,
a Nielsen ügyfélszolgálati osztályvezetője
Általános élelmiszerüzletek megoszlása régiónként, százalékban
Régió 2006 2007
Budapest+Pest megye 21 21
Északkelet 28 29
Délkelet 18 17
Északnyugat 18 18
Délnyugat 15 15
Forrás: Nielsen
Sör – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a régiók piaci részesedése, százalékban
Régió 2006 2007
Budapest+Pest megye 30 31
Északkelet 20 21
Délkelet 18 17
Északnyugat 19 20
Délnyugat 13 11
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >