Sok vendéglátóegység szabotálja a kártyás fizetést
Egy budapesti kávézó esete újra felveti a kártyaelfogadás körüli vitákat: a kávézó tulajdonosa 60 forintos felárat számít fel azoknak, akik bankkártyával szeretnének fizetni az egyébként 420 forintos kávéjukért. Ez a gyakorlat – bár mindennaposnak tűnik – szabályellenes, mivel a kártyás tranzakciós díjakat nem háríthatjuk át közvetlenül a fogyasztóra. A helyes gyakorlat az lenne, ha a kedvezményt a készpénzes fizetéshez kapcsolnák, így a kávét alapból 480 forintért kínálnák, és 60 forint kedvezményt biztosítanának a készpénzzel fizetőknek.

Tilos áthárítani a többletköltséget
Az utóbbi időben újra erősödni látszik az ellenállás a kártyaelfogadással szemben, különösen azokban a kis üzletekben, ahol a tranzakciós díjak jelentős terhet róhatnak a vállalkozásokra. A jogszabályok értelmében a kereskedők nem utasíthatják el a kártyás fizetést bizonyos összeghatár alatt, és nem számíthatnak fel extra díjat érte. Ennek ellenére egyre több helyen találkozhatunk olyan felhívásokkal, amelyek a készpénzes fizetést részesítik előnyben.
A kártyaelfogadás kötelezettségének bevezetése óta több kihívás is felmerült a gyakorlatban. Például a turisták által kedvelt belvárosi étterem esetében is, ahol az „Csak készpénzes fizetés lehetséges!” felirat figyelmezteti a vendégeket. Az ilyen gyakorlatok jelentős jogi kockázatokat hordoznak, beleértve a szerződésszegést is, amely a POS-terminált szolgáltató pénzintézetek és az üzletek közötti kapcsolatot érintheti – írja a G7.
A Főzelékfaló étteremlánc példája rávilágít arra, hogy a kártyaelfogadás jelentős költséget róhat a vállalkozásokra. A lánc esetében évi 8,7 millió forintba került a kártyaelfogadás, ami az éves bevételük csupán 0,87%-át teszi ki, ezért az étterem arra kéri vásárlóit, hogy lehetőség szerint készpénzzel fizessenek, elkerülve az áremelést.
Miközben a kártyaelfogadás vitathatatlanul kényelmet nyújt a fogyasztóknak, a kereskedők számára gazdasági és adminisztratív terhet jelenthet. Az online pénztárgépek és a digitális fizetési megoldások, mint az átutalás, alternatívát kínálhatnak, bár ezek a megoldások saját kihívásokkal is járnak.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: hány forintért kártyáztak a magyarok külföldön?
Közel 3 millió alkalommal vásároltak külföldön a K&H bankkártyás ügyfelei…
Tovább olvasom >A bankkártya-költségek nőnek, de a tudatos ügyfél még jól is járhat
Nemcsak a bevásárlókosár tartalma, de a bankkártyánk is egyre drágább…
Tovább olvasom >A kártyás fizetés ma már alapelvárás a kereskedőktől
„A kártyaelfogadás ma már olyan, mint egy közműszolgáltatás: alapelvárás. Aki…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nemzetközi felmérés: rekordmagas az utazási kedv Európában a globális feszültségek ellenére is
Az éghajlatváltozás, a globális bizonytalanságok és a geopolitikai zavarok ellenére…
Tovább olvasom >Új felmérés: a vásárlók nem kérnek a mérgező vegyszerekből
Egy új, öt országot érintő felmérés komoly aggodalmakat tárt fel…
Tovább olvasom >Marriott Residences márkanév alatt születik újjá a Körszálló
Új életre kel a budai látkép ikonikus eleme, a Körszálló.…
Tovább olvasom >