Sok vendéglátóegység szabotálja a kártyás fizetést
Egy budapesti kávézó esete újra felveti a kártyaelfogadás körüli vitákat: a kávézó tulajdonosa 60 forintos felárat számít fel azoknak, akik bankkártyával szeretnének fizetni az egyébként 420 forintos kávéjukért. Ez a gyakorlat – bár mindennaposnak tűnik – szabályellenes, mivel a kártyás tranzakciós díjakat nem háríthatjuk át közvetlenül a fogyasztóra. A helyes gyakorlat az lenne, ha a kedvezményt a készpénzes fizetéshez kapcsolnák, így a kávét alapból 480 forintért kínálnák, és 60 forint kedvezményt biztosítanának a készpénzzel fizetőknek.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2018/10/bankkartya-.jpg)
Tilos áthárítani a többletköltséget
Az utóbbi időben újra erősödni látszik az ellenállás a kártyaelfogadással szemben, különösen azokban a kis üzletekben, ahol a tranzakciós díjak jelentős terhet róhatnak a vállalkozásokra. A jogszabályok értelmében a kereskedők nem utasíthatják el a kártyás fizetést bizonyos összeghatár alatt, és nem számíthatnak fel extra díjat érte. Ennek ellenére egyre több helyen találkozhatunk olyan felhívásokkal, amelyek a készpénzes fizetést részesítik előnyben.
A kártyaelfogadás kötelezettségének bevezetése óta több kihívás is felmerült a gyakorlatban. Például a turisták által kedvelt belvárosi étterem esetében is, ahol az „Csak készpénzes fizetés lehetséges!” felirat figyelmezteti a vendégeket. Az ilyen gyakorlatok jelentős jogi kockázatokat hordoznak, beleértve a szerződésszegést is, amely a POS-terminált szolgáltató pénzintézetek és az üzletek közötti kapcsolatot érintheti – írja a G7.
A Főzelékfaló étteremlánc példája rávilágít arra, hogy a kártyaelfogadás jelentős költséget róhat a vállalkozásokra. A lánc esetében évi 8,7 millió forintba került a kártyaelfogadás, ami az éves bevételük csupán 0,87%-át teszi ki, ezért az étterem arra kéri vásárlóit, hogy lehetőség szerint készpénzzel fizessenek, elkerülve az áremelést.
Miközben a kártyaelfogadás vitathatatlanul kényelmet nyújt a fogyasztóknak, a kereskedők számára gazdasági és adminisztratív terhet jelenthet. Az online pénztárgépek és a digitális fizetési megoldások, mint az átutalás, alternatívát kínálhatnak, bár ezek a megoldások saját kihívásokkal is járnak.
Kapcsolódó cikkeink
Az okostelefonos fizetés biztonsága felér a bankkártyáéval
A huszonévesek többsége ugyanolyan biztonságosnak tartja digitalizált kártyával történő okostelefonos…
Tovább olvasom >A magyarok 84%-a kártyával, vagy okos-eszközzel tervez fizetni külföldi utazása során
A magyarok 40 %-a tervez idén külföldi nyaralást, a legnépszerűbb…
Tovább olvasom >A belföldi kártyás vásárlások száma jelentős növekedést mutat
2024 első negyedévében a magyar bankkártyás készpénzfelvételek száma alig haladta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >