Sok országban csökken a mennyiségi forgalom
Az első negyedév pozitív trendjei után az FMCG-kiskereskedelem második negyedévében a földrészünk fejlett országainak eredményei csalódást okoztak. Alapjában véve Nyugat-Európa mégis erősebb, mint Kelet-Európa. Többek között ez állapítható meg a Nielsen Growthreporter című, negyedévenként kiadott trendriportja alapján.Úgy indult az év első negyede, hogy Nyugat-Európa országainak többsége már kilábal a recesszióból. Azt követően viszont nem jött be a várt fejlődés. Ugyanis a 21 fejlett országban az FMCG-eladások értékben, nominálisan mindössze átlag 0,9 százalékkal nőttek, a második negyedév során, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz képest.
Sajátos a helyzet földrészünk keleti országaiban, ahová a gazdasági válság tizenkét hónapos késéssel érkezett. A Nielsen külön vizsgálja a balkáni és balti országok, Ukrajna, Oroszország, továbbá Izrael élelmiszerpiacát.
Közülük Albániában és Boszniában féktelen infláció uralkodik. Mennyiséget tekintve pedig tíz országban is csökkent az FMCG kiskereskedelmi eladása a második negyedév során, a tavalyi hasonló időszakhoz hasonlítva.
Decemberi szlovén fordulat
A szomszédos jugoszláv utódállamok közül az EU-tag Szlovéniában 2009. augusztusáig tartott a kisebb-nagyobb mértékű növekedés időszaka.
Utána, 2009. augusztus–decemberben az átlag 3,6 százalékos árcsökkenéssel az eladás 1 százalékos mennyiségi emelkedése járt együtt, az előző év hasonló időszakával összevetve. 2009. december–2010. áprilisban már csak 0,6 százalékkal lett kisebb az átlagár. Fordulatot jelent a mennyiségi csökkenés: 2,4 százalékkal kevesebb élelmiszert és vegyi árut adtak el, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban. Így értékben a nominális csökkenés 3 százalék.
Csökkentek a horvát átlagárak
Horvátországban tavalyelőtt a növekedés évének örülhettek a piac szereplői. Múlt év áprilisában bicsaklottak meg a felfelé ívelő grafikonok.
2009. augusztus–decemberben értéket tekintve 7 százalékkal csökkent az FMCG-kiskereskedelem horvátországi forgalma, az előző év hasonló periódusához viszonyítva. Bár akkor, az árak 6,9 százalékos csökkenésének következtében, mennyiségben mindössze mínusz 0,1 százalékot regisztrált a Nielsen.
Aztán 2009. december–2010. áprilisban az árcsökkenés 2,6 százalékra változott. A bolti eladás pedig értékben 3,1, mennyiséget tekintve pedig 0,5 százalékkal csökkent.
Szerbia: egyre kisebb infláció
Szerbiában csökken az infláció. A 2008. december–2009. áprilisi 11,3 százalék átlagos drágulás után 10,4, majd 8,5 százalék következett, majd legutóbb december–áprilisban 5,1 százalékot mértünk. Mennyiségben az FMCG-forgalom csökkenése az utóbbi időszakokban 0,8, majd 4,4, legutóbb pedig 5,4 százalék, az előző december–áprilishoz képest.
Románia: Mennyiségben kétszámjegyű csökkenés
Romániában a mennyiségi eladás első negatív mutatója 2009. április–augusztusban jelent meg. Az akkori 1 százalékot mínusz 10,2 százalék követte, majd legutóbb december–áprilisban már mínusz 13,4 százalék. Figyelemreméltóan csökken az átlagárak emelkedésének üteme. A tavaly december–áprilisi 8,9 után idén már csak 1,9 százalék.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >