Sok a kérdés, kevés a válasz a csomagolásszektorban
Az elmúlt időszakban számos márkatulajdonos és kiskereskedő ambiciózus célokat tűzött ki, annak érdekében, hogy 2025-re újrafelhasználhatóvá, újrahasznosíthatóvá és komposztálhatóvá tegye a csomagolásokat, illetve, hogy kevesebb legyen a műanyag a csomagolásban. A csomagolóipari gyártóktól várják azokat a megoldásokat, amelyek lehetővé teszik, hogy mindez megvalósulhasson. Az újrahasznosíthatóság a fenntartható csomagolás legfontosabb jellemzőjévé vált.
A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.
Az Európai Bizottság 2022. november 30-án tette közzé a csomagolásról és csomagolási hulladékról szóló rendelet tervezetét, a PPWR-rendeletet. A jogalkotási folyamat jelenleg is zajlik, várhatóan 2024 végén lép majd hatályba.
– Egy évvel a hatálybalépés után az uniós tagállamokban törvényi szintre emelkedik. A PPWR-rendelet fő célkitűzései a csomagolási hulladék csökkentése és a felesleges csomagolás elkerülése, annak érdekében, hogy 2030-ra minden csomagolás újrafelhasználható vagy újrahasznosítható legyen, valamint a műanyag csomagolások újrahasznosítottanyag-tartalma nagyobb legyen – tájékoztat Karácsonyi Zsuzsanna, a Metsä Board Hungary sales managere.
Bővülő portfólió
A Metsä Board Hungary segíti ügyfeleit egyebek mellett a csomagolások életciklus-értékelésével, a különböző anyagok környezeti hatásainak adatalapú összehasonlításával, valamint konkrét csomagolási megoldásokkal az újrahasznosíthatóság és az anyaghatékonyság javítása érdekében.
– A „360 Services” portfóliónk komoly hozzáadott előnyt jelent a Metsä Boarddal együttműködő ügyfelek számára. Szolgáltatásaink által ügyfeleink gyorsabban elérhetik céljaikat, megalapozott döntéseket hozhatnak a megfelelő kartonminőségről, növelhetik termelési hatékonyságukat, csökkenthetik a hulladék mennyiségét és gyorsabban piacra juttathatják termékeiket – ismerteti Karácsonyi Zsuzsanna.
A vállalat legújabb innovációja a MetsäBoard Prime FBB EB, egy könnyen újrahasznosítható és komposztálható barrier karton. Diszperziós réteggel bevont felülete megakadályozza a zsír és nedvesség ki-, illetve bejutását, és megoldást kínál a műanyaghasználat csökkentésére számos csomagolási végfelhasználás esetében.
– Az általunk felhasznált összes erdei rost nyomon követhető, és olyan fenntarthatóan nevelt erdőkből származik, amelyek tanúsítvánnyal rendelkeznek minderről, illetve megfelelnek az ellenőrzött faanyagokra vonatkozó kritériumoknak. Célunk, hogy a tanúsított faanyagok arányát a 2022-es 83%-ról 90%-ra növeljük 2030 végére. A Metsä Board teljes energiafogyasztásának 87%-a fosszilis anyagoktól mentes, és célunk, hogy 2030 végére elérjük a 100%-ot – fejti ki a Metsä Board Hungary sales managere.
Fejtörést okozott az EPR
Szőnyi Zoltán, a Dunapack Kft. értékesítési igazgatója úgy látja, hogy jelenleg a legnagyobb kihívást az iparág számára a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer bevezetése jelenti, amely 2023. július 1-én lépett hatályba.
– Az EPR-díjtételek ugyanis irreálisan magas szinten lettek megállapítva, ami európai viszonylatban is szokatlannak számít, és jelentős költségnövekedést okoz a csomagolóanyagoknál – ráadásul minden csomagolószer közül épp a papír díjtétele emelkedett a legdrasztikusabban – hívja fel a figyelmet a szakember. – Ez egyrészt súlyos következményekkel jár a magyar gazdaság, azon belül is kiemelten az élelmiszeripar és a fogyasztók számára, hiszen növeli az inflációt, másrészt a környezet védelmére irányuló eredeti céllal is teljesen szembe megy. Nem támogatja, hanem éppen hogy hátráltatja a körforgásos gazdaság növekedését. A papírcsomagolások esetében az eddigi környezetvédelmi termékdíjhoz képest 9,1-szer magasabbak lettek a díjak, ami a kiemelten környezetbarát csomagolóanyagot, a hullámpapírt is drasztikusan sújtja. Pedig iparágunk már most is példaértékű a körkörös gazdasági modell megvalósításában. Ez a csomagolóanyag már ma is egyedülállóan magas, 90% körüli újrafeldolgozási aránnyal és átlagosan 89%-os újrafeldolgozott alapanyag-tartalommal bír – osztja meg véleményét a Dunapack Kft. értékesítési igazgatója.
Friss tudás, évtizedes szakértelem
A Dunapack mindig is élen járt a korszerű és innovatív csomagolóanyagok fejlesztésében.
– Büszkék vagyunk arra, hogy a legnagyobb konstrukciós csapattal, esetenként több évtizedes szaktudással tudjuk ügyfeleinket kiszolgálni. A Dunapacknál akár 7 színes flexo nyomtatással bármilyen grafikai igényt teljesíteni tudunk, megoldásaink között szerepel a feltépőszalag felhordása is, ami lehetővé teszi a vásárlóknak a dobozok könnyű felnyitását. Portfóliónk bővülni fog, a B, C és E hullám mellett, megjelenik az új D hullám is – informálja lapunkat Szőnyi Zoltán.
Elárulja azt is, hogy új, dunavarsányi gyáruk a legmodernebb üzem a szegmensben Közép-Európában. Gépparkján kívül gyáruk folyamatoptimalizációs szempontból is innovációt jelent. További feldolgozógépek beszerzését is tervezik, mellyel tovább fog bővülni a kínálatuk. Új beruházásaiknál a fenntarthatósági szempontokat és az energiahatékonyságot kiemelten kezelik. Fontosnak tartja azt is megemlíteni, hogy a Dunapack Kft. iparágában, Magyarországon egyedülálló módon megvalósítja a teljes körkörös gazdasági modellt a Prinzhorn Csoport két másik leányvállalatával együtt. A 90% feletti újrahasznosítási arány, és a közel 90%-os újrafeldolgozott alapanyag-tartalom, ami gyakorlatilag a technikai felső limit a hullámpapíroknál, kimagasló a csomagolóanyagok között.
Van megoldás, csak keresni kell
Kolozsvári György, az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója is kifejti álláspontját az EPR-rendszerrel kapcsolatosan. Úgy látja, az nem csak az ágazat szereplőit sújtja, azonban az ágazatban lévőknek mégis több fejtörést okoz, mint az egyéb iparágakban.
– Azt kérdezzük, miért? Mert itt vannak azok a cégek, szervezetek, amelyek az „új adóval” sújtott termékeket fejlesztik, gyártják. Fontos holisztikusan gondolkodni! Az rendben van, hogy azon morgolódunk, hogy ez egy új költségelem, amit vagy benyelünk, vagy hárítunk, de a tompítás lehetősége is itt lehet a kezünkben. Olyan anyagokat, kartonokat, papírokat kell előállítani, amelyek könnyebbek, de erősebbek, tartósabbak. Továbbá olyan innovatív technológiai megoldásokat kell keresnünk, amivel a felhasznált anyagok egységnyi mennyiségét csökkenteni tudjuk. Ebben az esetben nemcsak a költségteher csökkenhet, hanem a fenntarthatóság is növekedhet – magyarázza Kolozsvári György.
Arról is szót ejt, hogy szakmabeliként elszomorítja, amikor webshopos rendeléskor háromszor, négyszer akkora dobozban, kitöltő papírral feltöltve kapja meg a terméket.
– Ráadásul látható, hogy teljesen koncepciótlan a csomagolás. Sok esetben két-három korábbi azonosító címke, vagy annak maradványa van a dobozokon, ami egyfelől jó, mert újrahasznosít, másfelől elkeserítő, mert abból főz, amije van. Németországban már vannak flexibilis gyűjtődobozok, amelyek az adott termékre hajtogatva adják ki a végső méretet. Ez sajnos itthon még nem elterjedt. Jó lenne ebben is előrelépni, termékfejlesztés oldaláról ez a mi felelősségünk. Az állami felelősség pedig a hulladékkezelés reformja lenne – hamarosan látjuk majd a MOHU ténykedésének eredményét – amely területen szintén más országok példáján lehetne tanulni – emeli ki az STI Petőfi Nyomda Kft. értékesítési igazgatója.
Folyamatos kihívások
A vásárlóerő visszaesésével nemcsak a csomagolási kereslet csökkenésének tendenciája figyelhető meg, hanem a termékportfólió és különösen az FMCG-piac elmozdulása is az olcsóbb termékek és/vagy valamivel alacsonyabb mennyiség beszerzése felé.
– Ezenkívül a csomagolási piacot állandó kihívások elé állítja a költségek csökkentése: az ofszet nyomtatásról a magas szintű flexonyomtatásra, a fehérről a barna papírra való áttérést és a nyomtatott színek csökkenését figyeljük meg – fűzi hozzá a témához Bart Dobbelaere, a VPK ügyvezető igazgatója.
Az EPR-rendszer bevezetése óta egyértelműen látszik, hogy a kereskedelmi gyártók próbálják minél inkább racionalizálni, gazdaságosabbá tenni a csomagolásaikat és csökkenteni a felhasznált anyagok mennyiségét. Szintén nagy igény mutatkozik a csomagolóipar szereplőinek szakmai támogatására azokban az esetekben, amikor kevésbé korszerű, fenntarthatósági szempontból nem ideális anyagokat, például a technikai habokat, csomagolóanyagokat szeretnének leváltani környezetbarát hullámpapír megoldásra.
Az e-kereskedelem volumene az utóbbi időszakban ugyan jelentősen ingadozik, de továbbra is meghatározó hajtóereje marad ezen a területen az innovációknak, hiszen itt fokozottabban jelentkeznek a termékbiztonság, praktikum és a csomagolás újrahasználhatósága iránti igények, mint ahogy a márkaimidzs szerves részét jelentő csomagolás dizájn és a digitális megoldások fontossága is.
Személyre szabott innovációk
A VPK a fenntartható csomagoláson túlmenően BRC: AA tanúsítványa által garantálja a legmagasabb higiéniai normákat is.
– Az európai csomagolási piac egyik legnagyobb és leggyorsabban növekvő szereplőjeként hatalmas termékadatbázishoz férünk hozzá, így nemcsak a csoporton belül, hanem ügyfeleinkkel is megosztjuk a termékinnovációkat. Ha az FMCG szektor szolgáltatásairól van szó, minden ügyféllel külön-külön járunk el, mivel mindegyikőjüknek megvan a maga sajátossága, és együtt dolgozzuk ki az igényeknek megfelelő csomagolást és szolgáltatási szintet – avat be Bart Dobbelaere.
Hullámpapír-csomagolóanyag gyártóként, folyamatosan a személyre szabott innovációra összpontosítanak azzal a céllal, hogy olyan csomagolást kínáljanak, amely csökkenti a költségeket a teljes ellátási láncban.
– Egyértelmű példa erre az általunk az e-kereskedelmi piac számára kínált visszaküldhető dobozok. Egyre több vásárlói igény érkezik hozzánk, hogy hullámkartonból megoldást kínáljunk az EPS (polisztirol) és a műanyag termékek helyettesítésére – mondja a VPK ügyvezető igazgatója.
Telephelyükön, Nagyszalontán, Ecovadis Silver, ISO 14001 és FSC tanúsítványokkal rendelkeznek, amelyek közvetlenül kapcsolódnak a fenntarthatósághoz és a környezetvédelemhez.
Sűrűsödő elvárások
– Alapvető, hogy kiváló minőségű terméket vár el a vevő, nagyon gyors és rugalmas kiszolgálással, és olyan szolgáltatásokkal, mint a Just-In-Time szállítás vagy a szállító által kezelt készlet (Vendor Managed Inventory). A minőségügyi tanúsítványok elengedhetetlenek, a fenntarthatósági szempontok és a felelős forrásból beszerzett alapanyagok (FSC tanúsítvány) úgyszintén.
– A költséghatékonyság, a többcélú felhasználhatósági (szállítói és kínáló csomagolás egyben) szempontok továbbra is erősödnek, itt a RONDO Kft. a gépparkjával megfelel a vevői elvárásoknak, képes twin-box jellegű csomagolások előállítására is, melyek azonnal polckész, de egyben szállítói csomagolások is – jelzi Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezetője.
Robotizálás és automatizálás
A Rondo Hullámkartongyártó Kft. tevékenységei közé tartozik a hullámkarton csomagolóeszközök tervezése, gyártása, értékesítése és csomagolási rendszerek fejlesztése, valamint az ezekhez kapcsolódó vevőszolgálati tevékenységek.
– Szolgálatásbővítésként 2023-tól SAP-rendszerrel dolgozunk, így jelentősen javul a vevőinkkel való interaktív kommunikáció lehetősége, az EDI-kapcsolatok kiépíthetősége, nagymértékben pontosítva ezzel a rendelésekkel, szállításokkal kapcsolatos információk átadását, felügyeletét. A RONDO Kft.-nél a „körkörös gazdaság” szempontjait figyelembe véve a gyártás során keletkező papírhulladékot hazai alapanyaggyártó cég részére nyersanyagként értékesítjük, és az ebből gyártott alappapírból új terméket állítunk elő, így rendkívül alacsony a környezetterhelés. Beszerzett papír alapanyagaink teljes mértékben FSC-tanúsítottak, ISO 14001 szerinti környezetirányítási rendszert működtetünk. Napelemes rendszert telepítünk, és nagyteljesítményű elektromos targoncákat szerzünk be – tudjuk meg Miklós Zsolttól.
Innovációként a jelentős robotizálást, valamint az automata anyagmozgató rendszerek alkalmazását említi, csökkentve ezzel az emberi munkaerőigényt.
– Piaci tendencia a digitális nyomtatási igény is, ez azonban még mindig magas költséggel járó beruházás, így csak nagyobb mértékű piaci szegmens esetén éri meg – zárja gondolatait az ügyvezető. //
Kapcsolódó cikkeink
Mindent egy helyről: karácsonyi ajándékért is érdemes elmenni az Auchanba
Év végén a megszokottnál nemcsak többet vásárolunk, hanem aki teheti,…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője: a vállalatok 50%-a fenntartható megoldások bevezetését tűzi ki célul – A Tetra Pak felmérés eredményei
Az élelmiszergyártás továbbra is energiaigényes folyamatokra és fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik,…
Tovább olvasom >Raisz Anikó: a cél nem a műanyag betiltása, hanem azok biztonságos és fenntartható használatának elősegítése
A cél nem a műanyagok betiltása, hanem azok biztonságos és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >