Sikerrel zárult a berlini Zöld Hét – Gasztronómiai körút a világ körül, magyarokkal
Helyszíni tudósítás.
Két rekorddal zárta be kapuit a berlini Zöld Hét (Grüne Woche) szakvásár vasárnap. Minden eddiginél több, hatvanhét országot képviselt az összesen 1 630 kiállító. Az agrárminiszterek csúcstalálkozóján nyolcvanketten (!) vettek részt, a legtöbben a rendezvény eddigi történetében. Magyarországot Czerván György képviselte, a Vidékfejlesztési Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkára.
– Továbbra is mágnesként vonzza az érdeklődőket a Zöld Hét, mint a világ leglátogatottabb élelmiszer vására. Tíz nap alatt 407 ezer embert regisztráltunk a bejáratoknál. Közülük 100 ezren szakmai látogatók. A tavalyi 420 ezerhez képest a sok hóesés és a nagyon hideg napok miatt jöttek valamivel kevesebben – tájékoztatta lapunkat Wolfgang Rogall sajtófőnök a vasárnap esti zárás után.
Hozzátette, hogy amíg tavaly egy látogató átlagosan 111 eurót költött a Zöld Héten, addig idén 113 eurót. Abból 21 jutott a több mint 100 ezer étel és ital közül a vásáron való fogyasztásra. További 92 euróért pedig árut rendelt egy-egy látogató átlagosan. Így a kiállítók együttes bevétele meghaladta a 46 millió eurót.
– Tíz éve állítottunk ki először a berlini Zöld Hét (Grüne Woche) élelmiszer vásáron, de a második év után majdnem abbahagytuk – mondta Makainé Kászon Mária a 10-es csarnokban lévő standjukon, két vevő kiszolgálása között. – Kürtős kalácsot készítünk, azt árultunk, és eleinte ráfizettünk. Férjem azt ajánlotta, fejezzük be, mert nem érdemes vállalni az utazás, standépítés és a tíz kiállítási nap fáradalmait. Szerencsére hallgatott rám, mert azt mondtam, ha már az első két alkalommal megismerték, megkedvelték a látogatók a kürtős kalácsunkat, biztosan jobban megy majd az üzlet. Így is lett, a harmadik év óta hasznot hoz a részvételünk.
Szinte mindig sorban álltak a vásárlók a csömöri Kürcsi Kft. pultjánál, és türelmesen várták, hogy vehessenek a számukra különleges, finom tésztából.
Szintén a siker tette a rendszeres részvétel hívévé Nyári Lászlót. Családi cége, a Pannon Tokaj saját, Tolcsván termelt szőlőjéből készült boraival most negyedszer állított ki a Zöld Héten:
– Amikor először mutatkoztunk be, 2010-ben hazánk volt a vásár partner országa, és a kiemelt figyelem jó kezdő lökést adott az üzletmenetnek. Tíz éve szállítunk tokaji borokat Németországba. Bajorországgal és Észak-Rajna-Vesztfáliával kezdtük, majd a Grüne Woche révén Berlinben és a volt NDK területén használjuk ki az aszú, furmint és többi borunk jó hírét.
Kiváló minőségű boraira a német sajtó is felfigyelt. Az egyik hírszolgálat azzal mutatja be Nyári Lászlót, hogy „a magyar kiállítók közül természetesen nem hiányozhat a híres tokaji. Cége 20 hektáron termeszt szőlőt, és csak saját termését dolgozza fel, hogy borai magas minőséget érjenek el. Ebből a szempontból fontos, hogy csak korlátozott mennyiségű szőlőt termel, egy tőkén legfeljebb egy kilogrammot. Nyári csúcsboraihoz tartozik a tokaji furmint, amelyből a 2011-es évjárat Magyarországon a top száz száraz bor között a negyedik helyet érte el”.
Kerékgyártó Gitta, a berlini vásár magyarországi képviselője így foglalja össze a helyszínen szerzett tapasztalatait:
– Igaz, hogy csak tizenkét magyar cég állított ki, de szélesen lefedték a magyar ínyencségek körét. A hagyományos kürtöskalácsos és boros stand mellett hús- és haltermékek, különleges pálinkák, rétes és kenyérlángos, burgonyaspirál készítők kínálták finomságaikat a látogatóknak. tíz napon át. Vécsy György húsz éves tradícióval rendelkező magyar csárdája is vonzotta a vendégeket. Délelőtt tizenegykor, csak egy órával a nyitás után már alig lehetett szabad helyet találni, és ez így folytatódott szinte minden nap.
Hozzáteszi, hogy a Grüne Woche olyan, mint egy gasztronómiai világkörüli út. Csak ehhez nem szükséges kilométerek ezreit megtenni, pusztán Berlinig kell eljutni:
– Igaz, ahhoz, hogy körbejárjuk az összes pavilont, legalább nyolc kilométert gyalogol az ember. Olykor csigatempóban haladhatunk,hiszen látogatók ezrei hömpölyögnek csarnokról csarnokra.
Szinte nincs a földön olyan élelmiszeripari termék vagy étel, amit nem találnánk meg ezen a vásáron. A látogatók egy része már hónapokkal a nyitás előtt megtervezik, hogy majd mit is szeretnének megkóstolni, melyik ország pavilonjában szeretnének enni, inni. Sokan minden újdonságnak örülnek. Ezért is éri meg mind régi mind pedig új magyar kiállítóknak részt venniük a Zöld Héten. Sőt, aki túl tekint a vásár keretein, jó helyen van itt, hiszen a szakmai látogatók száma mindig 100 ezer körül mozog, és ők üzleti elképzelésekkel látogatnak a vásárra – vélekedik Kerékgyártó Gitta.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
EuroCIS 2025: Komoly érdeklődés mutatkozik a kiskereskedelmi technológia szakvására iránt
Az Amazon és a TikTok nemrég egy olyan megállapodást kötött,…
Tovább olvasom >Önelfogadásról, önfelszabadításról és a hétköznapok ajándékáról – Együtt okosodtunk! (Business Days 2024 2. rész)
A Business Days pénteki napja az egész heti megfeszített figyelem…
Tovább olvasom >