Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 20. 11:56

Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt mobiltelefon-visszagyűjtő kampány, amelynek tavaszi szakasza most sikeresen véget ért. A 2025-ös tavaszi kampányhoz csatlakozó 120 gyűjtőpont összesen 633 kg (6450 db) készüléket gyűjtött össze. Köszönjük a gyűjtésben résztvevők munkáját, gratulálunk az eredményhez!

A „Passzold vissza, Tesó!” kampányt a Jane Goodall Intézet, a KÖVET Egyesület, az Afrikáért Alapítvány és a Védegylet közösen indította el, azzal a céllal, hogy minél több adatmentes, használaton kívüli mobiltelefont, GPS-készüléket és táblagépet gyűjtsenek össze adományként. A kezdeményezés célja az elektronikai hulladék csökkentése és a körforgásos gazdaság előmozdítása azáltal, hogy a használt eszközök újrahasznosításra kerülnek. 

A kampány közvetett módon hozzájárul az afrikai főemlősök – például a gorillák, csimpánzok – élőhelyének védelméhez, valamint a helyi közösségek életkörülményeinek javításához. Mindez különösen fontos, mivel a mobilkészülékek gyártásához szükséges konfliktusos ásványok, elemek – például koltán, arany, ezüst, palládium és réz – bányászata súlyos ökológiai és társadalmi problémákat okoz Afrikában. A kampány célja nem csupán a készülékek begyűjtése, hanem a szemléletformálás is: felhívja a figyelmet a fogyasztói szokások környezeti hatásaira, valamint a fenntartható, körforgásos gazdaság fontosságára. Bár ez csak egy lépés a sok közül, közös felelősségünk, hogy élhetőbb jövőt teremtsünk mind az emberek, mind az élővilág számára.

2018-ban elindított program eddigi eredményei alapján összesen 1453 gyűjtőpont csatlakozott a kezdeményezéshez, és a 2025-ös tavaszi eredménnyel együtt már közel 9 tonnányi használaton kívüli mobiltelefon került a megfelelő helyre.

2024-ben a kampány sikeresen elnyerte a Hello Nonprofit Kft. és a Magyar Telekom Nyrt. „Együtt körforgásban, kölcsönhatásban, közösségben” pályázatának támogatását. Ennek köszönhetően a következő két évben még több helyszínre vihetjük el a kampányt, és szélesebb körben hívhatjuk fel a figyelmet a fenntarthatóságra, az újrahasználatra és az újrahasznosításra. 

Íme a díjazottak listája. Kategóriánként ők gyűjtötték a legtöbb készüléket: :

    • Tanintézmény kategóriában a XXII. kerületi Egyesített Bölcsőde kapta a Sétaszínházi előadást. 
    • Kis- és középvállalkozás kategóriában a Premed Pharma Kft. érdemelte ki a Csimpánz örökbefogadást.
  • A Nagyvállalatok kategóriájában a Deutsche Telekom TSI Hungary Kft. részesült Csimpánz örökbefogadásban.
  • A Közintézmény kategória nyertese a szentendrei Hamvas Béla Városi Könyvtár, ahol szakmai előadásokat tartunk. 

Különdíjasok:

  • A „Legjobb országos kampány” különdíját az Auchan Magyarország Kft. nyerte el, amelyhez Csimpánz örökbefogadás is társul. Minden magyarországi Auchan áruház csatlakozott a kampányhoz. A kampány során az online felületeiken, az akciós újságban, és a  hangosbemondón keresztül is tájékoztatták  a vásárlókat a gyűjtés céljáról, és a leadás lehetőségéről.
  • A „Legszebb doboz és dekoráció” különdíjat az Újbudai Kuckó Bölcsőde kapta, jutalmuk egy Csimpánz örökbefogadás, valamint egy csimpánzokról szóló előadás.

Fotó: Újbudai Kuckó Bölcsőde 

Szakmai előadások: A kampányban résztvevő legjobban teljesítő kkv, közintézmény, tanintézmény, valamint a különdíjas szervezetek szemléletformáló szakmai előadást kapnak ajándékba „Mobiltelefonokkal a gorillákért” címmel a Jane Goodall Intézet előadásában, valamint a nagyvállalat, a kkv és a közintézmény kategóriák győztesei egy-egy Zöld Iroda – Zöld Rendezvény előadást a KÖVET Egyesület szervezésében.

Gratulálunk a díjazottaknak! Hamarosan felvesszük velük a kapcsolatot az előadások és a csimpánz örökbefogadások egyeztetése érdekében.

A gyűjtésben résztvevő számos szervezet, intézmény és vállalat belső kampányokat, szemléletformáló eseményeket, és előadásokat szervezett, amelyekkel sikerült mozgósítani a közösséget, és ösztönözni a még nagyobb részvételt. Az így összegyűlt telefonok nemcsak környezetvédelmi szempontból kiemelkedőek, hanem a kampány társadalmi hatása is egyre erősebb, hiszen a gyűjtés során beérkező eszközök újrahasznosítása hozzájárul a fenntarthatósághoz.  A kampányhoz eddig csatlakozó gyűjtőpontok rendkívül sokfélék, találhatók közöttük iskolák, óvodák, bölcsődék, civil szervezetek, intézmények, üzletek, irodák, szálloda, könyvtár, színház, kutatóintézet, nemzeti park, múzeum, kereskedelmi, ipari és agrárkamara, étterem, rendelő, bíróság és még sorolhatnánk.

„Together we can! Together we will!” – „Együtt meg tudjuk csinálni! Együtt meg fogjuk tenni!” – Dr. Jane Goodall

A hulladékgyűjtés terén bekövetkezett változások és átszervezések a kampányunkat is érintették. A MOHU rendszerébe sikeresen beépülveazonban mára mondhatni változatlanul zajlik, és a gyűjtésben résztvevők lelkesedése, a pozitív visszajelzések és az aktív részvételük hozzájárultak ahhoz, hogy ezt a kampányt sikeresnek tekinthetjük.

Csatlakozzon Ön is, és gyűjtsünk vissza minél több használaton kívüli mobiltelefont!

További információ:

Kádár András főtitkár, Jane Goodall Intézet, +36 30 724 0274, akadar@janegoodall.hu

Gáspár Zita Zsófia projektvezető, KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdaságért, +36 20 315 2271, gaspar@kovet.hu

A kampány jogi szakmai partnere az EMLA Környezeti Management és Jog Egyesület. www.emla.hu.

Az összegyűjtött eszközök feldolgozását az Intermetal Recycling Kft. és a Goldwater Recycling Kft. végzi, a zökkenőmentes szállításhoz a Gorillapont.hu járul hozzá.

 

Kapcsolódó cikkeink