Sikeres húsvéti időszakra számít a juhágazat
Az idei húsvéti szezon reményteljes kilátásokat tartogat a magyar juhtenyésztők számára. Az európai piacon tapasztalható növekvő keresletet tovább fokozza a korai húsvét és a muszlim Ramadán ünnep egybeesése. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Magyar Juh és Kecsketenyésztők Szövetség, valamint a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet közös piaci körképe szerint a magyar könnyű bárányok jelentős része Olaszországba kerül, de növekszik a kereslet Franciaországban, Németországban, Belgiumban és Hollandiában is.
A tavalyi évben a hazai juhágazat kis mértékű fellélegzést élt meg a korábbi nehézségek után. A 2022-es aszály, energiaválság, takarmányhiány és infláció után a kedvezőbb időjárás és a csökkenő takarmányárak segítették az ágazatot. A 2023-as évben a legeltetés és a kaszálás is kedvezőbb körülmények között zajlott, ami pozitív hatással volt az állatok téli takarmányozására.
A juhtenyésztők számára bizakodásra ad okot a 2027-ig terjedő Közös Agrárpolitika, amely új támogatási formákkal segíti a gyepre alapozott, extenzív állattartást. Ez a változás lehetőséget teremt az új forrásokhoz és támogatási lehetőségekhez való hozzáférésre.
Azonban a 2022-es aszály nyomot hagyott ezen a piacon is, és a juhtartók száma 2023-ban kissé csökkent. A remény az, hogy a javuló takarmányhelyzet és a pozitív piaci környezet segít visszapótolni az állományt. A bárányhús iránti kereslet azonban kedvező, és a piac folyamatosan növekszik Európában.
A juhexport diverzifikációja is pozitív változást hozott. Az olasz piac mellett új exportpiacok is kialakultak, csökkentve ezzel az ágazat kiszolgáltatottságát. A nagy súlyú bárányok kereslete növekszik Franciaországban, Belgiumban, Németországban, Ausztriában és Hollandiában, és érdeklődés mutatkozik a Közel-Keleten is.
A húsvéti időszak különlegessége, hogy a keresztény húsvét és a muszlim Ramadán ünnepe egy időszakban zajlik. Ez tovább növeli a bárányhús iránti keresletet, különösen Olaszországon kívül Franciaországból, Németországból, Belgiumból és Hollandiából.
Bár a bárányexport erős, a hazai fogyasztás továbbra is alacsony szinten van. A juhhúsfogyasztás évente alig éri el a 0,2 kilogrammot egy főre vetítve, messze elmaradva az uniós átlagtól. Az ágazatnak még lehetősége van arra, hogy növelje a hazai fogyasztást, különösen a bárány egészséges tulajdonságainak kiemelésével. A magas fehérje- és alacsony zsírtartalmú bárányhús könnyedén beilleszthető a legtöbb diétába.
Kapcsolódó cikkeink
Indul a NAK „Tények ízekre szedve” országos szemléletformáló kampánya
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) országos szemléletformáló kampányt indított „Tények…
Tovább olvasom >A növényi táplálkozással ismerkedtek a Radnóti diákjai
A NÉGYOSZ tavaly novemberben indult OkosFehérje programja újabb állomásához érkezett:…
Tovább olvasom >Csemői kistermelői húsüzemet záratott be a Nébih
Súlyos élelmiszerbiztonsági kockázatot jelentő higiéniai és dokumentációs hiányosság miatt felfüggesztette…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >