Sikeres a brit középiskolai menzákon a fogások karbonlábnyomának jelölése
Egy az ez év elején végzett sikeres kísérletet követően, a Sodexo 12 brit középiskolában vezette be a menzai fogások karbonlábnyomának feltüntetését. A közétkeztető cég a Klimato elnevezésű mobil applikációt használta a középiskolai menzák menüjében kínált főételek karbonlábnyomának kiszámításához.
A kapott értékek alapján jelzőlámpa-szerű jelöléssel látták el a fogásokat aszerint, hogy alacsony, közepes vagy magas kibocsátás kapcsolódik hozzájuk, annak biztosítása érdekében, hogy a Croydon-ban és Salford-ban iskolába járó fiatalok „egyetlen pillantással” meg tudják állapítani a különböző ételekhez köthető környezeti hatásokat.
Az alacsony (0.1-0.5 kg CO2 egyenértéknyi) környezeti lábnyommal rendelkező fogásokat választó tanulók száma 78 %-ról 90 %-ra emelkedett Salford-ban és 71 %-ról 88 %-ra nőtt Croydon-ban. A választott ételek átlagos karbonlábnyoma is 0.4 kg CO2-egyenértékre csökkent (0.6- ról, illetve 0.5-ről a két helyiségben). A Sodexo napi több, mint 100 000 adag ételt biztosít az iskolai étkeztetésben, szerte Nagy-Britanniában, ezért amennyiben a karbonlábnyom jelölést az egész ország területén bevezetné a cég, úgy ez többezer tonnányi kibocsátást előzhetne meg.
A Sodexo beszámolója szerint, a csicseriborsó curry és a fehérbabos chili különösen népszerűnek bizonyult a kísérletben. Egyidejűleg a fogások hústartalmát is csökkentették és növényi alapú fehérjékkel helyettesítették.
Steve Hawkins, a Sodexo iskolaorvosa szerint, az applikáció használata, és az intézkedést kísérő egyéb népszerűsítő akciók, úgy mint az étkezőkben kihelyezett műalkotások, dekorációk, transzparensek, szórólapok, és külön T-shirt-ök készítése is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a fiatalokhoz eljussanak a klíma-tudatos választáshoz szükséges, megfelelő információk és legyen kedvük az alacsony karbonlábnyomú fogások kipróbálásához.
Számos más, a közétkeztetésben működő szolgáltató és a kiskereskedelmi szektor is kísérletezik jelenleg a különféle ökolábnyom-jelölések alkalmazásával az étlapjaikon és a termékeiken. De egyelőre még kevéssé harmonizáltak ezek a kezdeményezések.
Egy 360 000 szülőt megkérdező, júniusban publikált brit kutatás egyébként azt az eredményt hozta, hogy a szülők 28 %-a szeretne több tájékoztatást az iskolában tálalt fogások fenntarthatóságával kapcsolatban.
Kapcsolódó cikkeink
K&H: ismét a Financial Times rangsorának az élmezőnyében
A K&H belga anyabankja, a KBC Csoport 2024-ben is felkerült…
Tovább olvasom >Zöldítené lábnyomát a Coviran
A spanyol kiskereskedelmi szövetkezet, a Coviran karbonlábnyomának csökkentése és hálózatának…
Tovább olvasom >K&H: Már az állattenyésztők is megismerhetik üvegházhatású gáz kibocsátásukat
Az üvegházhatású gázok (ÜHG) globális kibocsátásának közel hetedéért az állattenyésztés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >