SIAL: fókuszban a fenntartható élvezet

Szerző: Barok Eszter Dátum: 2024. 12. 03. 17:54

A globális élelmiszeripar legfontosabb eseménye minden páros évben a SIAL, amely idén ünnepelte fennállásának 60. évfordulóját – természetesen ismét rekordszámú kiállítóval és résztvevővel október 19–23. között, Párizsban. A kiállítási megjelenés a magyar cégek számára is sikeres volt idén.

A cikk a Trade magazin 2024/12-2025/01. lapszámában olvasható.

A 115 hektáron elterülő Paris Nord Villepinte Kiállítási Központ több mint 246 000 négyzetméternyi kiállítási területen fogadta a rendezvény látogatóit, ahol 7500 kiállító mutatkozott be 127 országból. Az eseményen több mint 400 ezer termékkel ismerkedhetett meg a 285 000 látogató, köztük 110 hivatalos delegáció. A kiállítók 60%-a Európából, 40%-a pedig a világ más tájairól érkezett. A legnagyobb kiállító országok Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Törökország és Kína voltak, míg a legtöbb látogató Franciaországból, Olaszországból, Spanyolországból, az Egyesült Királyságból és Hollandiából látogatott Párizsba.

246 ezer nm, 7500 kiállitó, 127 ország – SIAL 2024

Vedd kézbe a változást!

A SIAL Paris már 60 éve hozza össze a világ élelmiszeripari szakembereit, hogy az élelmiszerrel kapcsolatos témákra fókuszáljanak. A rendezvény mindig is a találkozások és az ötletcsere helyszíne volt, ahol az üzletet a megosztás, az öröm és az energia kíséri – ez pedig 2024-ben még inkább hangsúlyos volt. A 2024-es SIAL témája, az „Own the Change” (Vedd kézbe a változást), arra ösztönzi az élelmiszeripar szereplőit, hogy aktívan részt vegyenek a globális kihívások kezelésében és a változások bevezetésében.

Négy fontos téma

A kiállítás keretében idén is számos szakmai konferenciát és platformot szerveztek. A SIAL Summits konferenciasorozat ezúttal négy fő témakörre fókuszált, amelyek meghatározóak lesznek a jövő szempontjából: a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR), a mélytechnológia és mesterséges intelligencia (AI), az ellátási lánc fejlesztése, valamint az afrikai piac lehetőségei.

 CSR: A természetes erőforrások megőrzése, az energiafogyasztás kontrollálása és a munkavállalók megbecsülése egy sor olyan CSR-kérdés, amely már most meghatározza a vállalatok mindennapjait és jövőjét. A SIAL Paris aktívan részt vesz ezeknek a kihívásoknak a kezelésében, inspiráló kezdeményezésekkel támogatva a fenntarthatóságot, összefogva a rendezvény szervezőit, látogatóit és kiállítóit. A cél, hogy az egész agrár-élelmiszeripari szektort arra ösztönözzék, hogy egy fenntarthatóbb, etikusabb és társadalmilag felelős jövő felé mozduljanak el, amely képes szembenézni korunk környezeti kihívásaival.

 Ellátási lánc: A közelmúlt változásai (a COVID utáni helyzet, gazdasági válság és geopolitikai feszültségek) miatt az ellátási lánc globális szinten az élelmiszeripar kihívásainak központi elemévé vált. A SIAL Paris ezt a területet is kiemelt témaként kezeli, mivel az ellátási lánc kérdései érintik az élelmiszerek nyomon követhetőségét, az ellátás biztonságát és a fenntarthatóságot. Az új mezőgazdasági technológiák és innovációk, mint például a precíziós technológiák és az IoT, lehetővé teszik a termelési folyamatok optimalizálását és a természeti erőforrások fenntartható kihasználását. A vertikális farmok városi környezetben csökkentik a mezőgazdaság ökológiai lábnyomát, míg az alternatív fehérjék, mint például a precíziós fermentációval előállított mikrobiális fehérjék, új lehetőségeket kínálnak az állati fehérjék környezetkímélő helyettesítésére.

 Mélytechnológia és mesterséges intelligencia: A mesterséges intelligenciát gyakran a 4. ipari forradalomhoz hasonlítják, és már most forradalmasítja az agrár-élelmiszeripart! A SIAL Paris 2024 kiemelt figyelmet szentelt ennek a témának, amely kulcsszerepet játszik az ellátási láncokban, az élelmiszer-biztonságban, az élelmiszer-pazarlás csökkentésében és a fogyasztói élmény javításában.

 Afrika, a lehetőségek kontinense: Az afrikai ízek az elmúlt években egyre gyakrabban jelennek meg az étlapokon, elsősorban olyan séfek révén, akik afrikai ihletésű fogásokat kínálnak. Afrikában évente 15 milliárd dollárnyi befektetésre kerül sor az agrár-élelmiszeriparban, és ez az összeg 2030-ra elérheti az 50 milliárd dollárt is. Az olyan fenntartható, erőforrás-hatékony növények, mint a cirok, a teff vagy a köles innovatív afrikai termesztési módszerei a jövőben Észak-Európa klímaváltozástól sújtott régióiban is alkalmazhatóvá válhatnak.

A világ legnagyobb élelmiszerlaborja

A sikeres 2022-es indulás után a SIAL Start-up idén még nagyobb lendületet vett, és 150 foodtech start-upot fogadott a világ minden tájáról. Ezek a cégek innovatív ötletekkel és termékekkel formálják az élelmiszeripar jövőjét, új utakat nyitva a szakmában. Ezek a projektek a vendéglátás alapjait gondolják újra, segítik a gyártókat a hulladékmentesség elérésében, újszerű megoldásokat kínálnak az ételkiszállítás kihívásaira, és újításokat hoznak a kereskedelem területén. Idén először a korai fázisú projektek is bemutatkozhattak a SIAL Start-up részlegében.

SIAL Innovation, Jobs és Talks

A kiállítás látogatói idén először megkóstolhatták a SIAL Innovation válogatás termékeit a 6-os csarnok új SIAL Taste területén. A rendezvény ideje alatt 15 perces kóstolókat tartottak, amelyek mindenki számára nyitottak voltak, előzetes foglalás nélkül.

A SIAL Jobs program az iparág egyik legnagyobb kihívására, a toborzásra fókuszált, összekapcsolva a vállalatokat és a tehetségeket. A Helloworkkal együttműködve a SIAL digitális platformot biztosított, ahol a kiállítók már a rendezvény előtt meghirdethették állásajánlataikat és előválogathatták a jelölteket, az álláshirdetések pedig a helyszínen is kiemelt láthatóságot kaptak. A program részeként az ARIA és az EIT Food Innovation Accelerator is bemutatkozott, toborzási és bemutató eseményeket szervezve, hogy előmozdítsák a fenntartható élelmiszeripar fejlődését.

A SIAL Talks a SIAL Paris egyik központi programja volt, ahol iparági szakértők és partnercégek osztották meg legfrissebb híreiket és trendjeiket az élelmiszeriparról. Az esemény keretében bemutatkozott a SIAL Innovation, SIAL For Change és más versenyek díjátadója is, amelyek különféle innovációkat és társadalmi felelősségvállalási kezdeményezéseket jutalmaztak. A SIAL Talks emellett egyedülálló lehetőséget kínált a résztvevők számára, hogy betekintést nyerjenek az iparág jövőjébe és új üzleti kapcsolatokat építsenek.

Egy fenntartható rendezvény

A SIAL Paris 2024 célja, hogy fenntartható megoldásokkal támogassa az élelmiszeripart, ugyanakkor saját környezeti hatásait is csökkentse. A kiállításon ennek érdekében 100%-ban megújuló energiát használtak, csökkentették az éjszakai világítást, szelektíven gyűjtötték a hulladékot, és újrahasznosítható standokat állítottak fel. A papíralapú katalógus helyett digitális verziót kínáltak, a vendéglátás pedig helyi, szezonális alapanyagokra épült.

A maradék ételeket a Francia Vöröskereszttel és az Élelmiszerbankkal együttműködve gyűjtötték be, biztosítva, hogy semmi ne vesszen kárba – 2022-ben így 40 tonna ételt juttattak el rászorulóknak. //

 

SIAL 2024 – Képekben

Páros években október közepén Párizsra figyel az élelmiszeripar

285 ezer látogató, 400 ezer új termék – SIAL 2024

Hömpölygő tömeg a kiállítás 5 napján

Mindennek a lényege, hogy termékünk kitűnjön a tömegből – amire sok megoldás létezik

Magyar közösségi kiállítók két pavilonban is megtalálhatók voltak

Összesen 26 cég számára biztosított megjelenést az AMC idén

Látványos, új design a magyar közösségi standoknál

Látványos standok, ötletes megjelenések, látogatói élménynyújtásból is vizsgáztak és versenyeztek a cégek

Farkasbab minden formában – spanyol tradíció és újdonság

A Beretta óriás mortadellája nem hiányozhat egyik évben sem

Az olasz tészta frissen, szárazan, standdekorációként minden mennyiségben

SIAL Innovációs stand a középpontban idén is

Az innovációkat nem csak bemutatták a kiállításon, de szervezett formában félóránként kóstolásokat is szerveztek, ahol bárki megízlelhette a nyertes termékeket

Az ázsiai országok ezúttal egymás mellett jelentek meg hatalmas területen

Az italos pavilon egyik legnagyobb kiállítója idén a HELL Energy volt

A Mastergood hatalmas standdal várta partnereit

A szakmai edukáció nem csak a színpadon, a standokon is zajlott

Nem baj, ha olyan a termékünk, hogy mindenki megcsodálja, de ha a standunk is olyan, az már biztosan közelebb visz a sikerhez a SIAL-on

A Fossil nem csak óra&ékszer, de sóportfólió is – igaz a bemutatása nagyon hasonlított egy ékszerbolthoz

Minden ország saját kulturális országszimbólumaival, színeivel segítette a látogatók tájékozódását

Hatalmas, vonzó és ötletes standok hívogatták a látogatókat

Az egyik legnagyobb húsos cég standjának tábláján már megjelentek az alternatívák is

A pavilonokban sárga úttal jelezték a leggyorsabb közlekedő útvonalat azoknak, akik nem akartak bolyongani a standok között

Hatalmas érdeklődés kísérte a start-upokat a kiállításon, amelyek innovatív megoldásokat és új termékeket mutattak be a piacon, felkeltve a nagy kiállító cégek figyelmét is

650 start-up érdeklődött idén a SIAL megjelenési lehetőségei iránt

Van der Heiden világbajnok sajtokat mutatott be és…

… kóstoltatta már a 4. generáció a legújabb kávéízű sajtokat

Amikor tudatalattivá válnak a márkaszínek – piros-fekete-fehér: Trade magazin csapat a SIAL kiállításon – 2026-ban újra jövünk!

 

Magyar innovációk a SIAL-on

A SIAL idén négy magyar terméket is beválogatott az Innovation Award díjra esélyes innovációk közé.

Immár hagyomány, hogy Habsburg György meglátogatja a magyar kiállítókat a SIAL-on. A képen az AMC ügyvezetőjével, Ondré Péterrel

A díjra jelölt hazai különlegességek között található a Panarini Kft. hazai halakból készült halchipse, a Grapoila Kft. sárgabarackmaglisztből készült csokoládéja, valamint a Nobilis Zrt. két terméke: a gyömbérrel ízesített almaszirom és a kurkumás, étcsokoládéba mártott mandula.

Hungarian Food Business Program az AMC standon

Grapoila: Sárgabarackmaglisztből készült csokoládé

Panarini: Hazai halakból készült halchips

Nobilis: Gyömbérrel ízesített almaszirom és kurkumás, étcsokoládéba mártott mandula 

Az Agrármarketing Centrum közösségi standjain 26 magyar kiállító termékei kerültek kiállításra, köztük számos, a fenntarthatóságot és a hazai alapanyagokat előtérbe helyező innováció is. A termékpaletta széles: a gyorsan elkészíthető száraztésztától a hidegen sajtolt állateledel-olajkeverékig terjed, a cél a nemzetközi piacra lépés elősegítése. //

Kapcsolódó cikkeink