Magazin: SIAL 2010 – több kiállító, kevesebb látogató
Az idei, párizsi SIAL-on 106 országból kereken 5700 kiállító vett részt, kétszázzal több, mint az előző, 2008-as rendezvényen. Annak ellenére, hogy a kiállításon való magyar részvételt az Agrármarketing Centrum nem támogatta, 12 magyar cég is standot állított. Az eseményen 19 termék- és szolgáltatáscsoport mutatkozott be.
A 106 országból 12 első alkalommal volt jelen. A külföldi országok aránya 80 százalékra nőtt (ez 7 százalékos emelkedés), Franciaországból pedig 22 régió képviseltette magát.
A kiállítást 136 500 szakmai látogató kereste fel (a 2008-as adat: 147 860), a 200 országból érkezett külföldi látogatók részaránya elérte a 62 százalékot. A látogatók 45 százaléka a kereskedelemben tevékenykedik, további 18 százalékuk a gasztronómia és a közétkeztetés területéről érkezett, 32 százalékuk pedig az élelmiszer-ágazatot képviselte.
Tizenöt rendezvényre és bemutatóra került sor, amelyek összegző áttekintést nyújtottak az élelmiszer-gazdaság helyzetéről, többek között az innováció, az egészséges táplálkozás, a fenntartható fejlődés területén, valamint a borágazatban, a delikát készítmények és az adalékok gyártásában és forgalmazásában, az élelmiszer-értékesítésben és a gasztronómiában. A kiállítás programjában kereken 250 szakmai előadás, találkozó és pódiumvita szerepelt. A bemutatott termékinnovációk száma 985-re rúgott, ami a legutóbbi, 2008-as SIAL-hoz képest 25 százalékos növekedést jelent.
Változó elvárások
Amint Xavier Terlet, az XTC World Innovation piackutató cég elnöke, a SIAL fogyasztói trendekkel és innovációkkal foglalkozó fórumának tanácsadója kifejtette, az élelmiszer-ágazatnak napjainkban a fogyasztói magatartás gyökeres változásával kell szembenéznie. A fogyasztók egyre kritikusabbá válnak, autonóm módon kívánják meghozni vásárlási döntéseiket, és elvárják az élelmiszergyártóktól, hogy megfelelő módon reagáljanak felelősségtudatuk erőteljes növekedésére.
Napjaink fogyasztója átláthatóságot és érthető tájékoztatást igényel; mindent elutasít, amit túlzottan komplexnek talál. Ugyanakkor bizalmával tünteti ki azokat a gyártókat, akik érthető és objektív információkkal látják el termékeikről.
Trendsoroló
A kiállításon nagy hangsúlyt kaptak a közeljövő már most érzékelhető trendjei.
Előtérbe kerülnek a kiemelkedő, „ultra” termékek, és háttérbe szorulnak az unalmas, jelleg nélküli vagy középszerű készítmények. Növekszik a „keresztezések” jelentősége: egyre több egzotikus ízesítőadalékot használnak a teljesen újszerű ízélmények elérése érdekében. A fogyasztók mindinkább elvárják, hogy „mesterszakáccsá” válhassanak a saját tűzhelyük mellett.
Fokozódik az egyszerűség, a termékek átláthatósága iránti igény, amely kedvező innovációs környezetet biztosít az egyidejűleg egyszerű és természetes készítmények számára. A természetesség az élelmiszer-biztonság döntő bizonyítékává válik a fogyasztó szemében.
Az egészségtudatos táplálkozást illetően a konkrét és hiteles előnyöket egyre többre becsülik a fogyasztók, bizonyos „szuper” zöldségfélék és gyümölcsök (acai bogyó, acercola [barbadoszi cseresznye], áfonya, tőzegáfonya, gojibogyó, guarana, noni, yumberry, guave, vadmeggy stb.), valamint a zöld tea és hasonló sztártermékek egyre átütőbb sikerre számíthatnak. Előtérbe kerül a jó megjelenés és a tudatos táplálkozás közötti összefüggés is: az élelmiszer-ágazatnak megfelelő módon ki kell elégítenie a fogyasztó információigényét, aki tudni akarja, miként befolyásolja testi adottságait a táplálék, amelyet elfogyaszt.
Egyre fontosabbá válnak a táplálkozás környezetvédelmi szempontjai, illetőleg a táplálkozás élvezeti értékének biztosítása anélkül, hogy a termékek fogyasztója kárt okozna mások számára.
Az idővel való takarékosság fontossága nem csökken a közeljövőben sem: elsősorban az előkészítés egyhangú műveleteinek időszükségletét kívánják lerövidíteni a fogyasztók, hogy ily módon több idő jusson a főzés élvezetének élményére.
Magyar cégek Párizsban
Hosszú évek után idén először nem támogatta a SIAL kiállításon való magyar részvételt az Agrármarketing Centrum. Ennek ellenére az alábbi 12 magyar cég állított ki önállóan: Agrosprint Kft., ERU Hungária Sajtgyártó Kft., Felföldi Kft., Frigo Erd Kft., Gilan Kft., Hone-World Kft., Kőröstej Kft., Ligo Trade Kft., MIRELITE MIRSA Zrt., Nobilis Kft., Pentafrost Kft., PM World Trade Kft.
A SIAL kiállítás a Trade magazin számára különös jelentőséggel bír. Magazinunk, mint a 30 országot magában foglaló, nemzetközi SIAL d’Or zsűri tagja, kétévente biztosítani tudja partnerei számára, hogy a kiállításhoz kapcsolódó nemzetközi termékversenyben magyar termékek is szerepelhessenek. Idén 9 kategóriában indultak magyar termékek. A hazai fordulót megnyert kategórianyerteseket májusban már a nemzetközi zsűri véleményezte Párizsban, ahol a Trade magazin képviselője személyesen mutatta be a termékeket a többi 29 részt vevő ország képviselőjének.
A párizsi megmérettetésen a magyar termékek közül a MIRELITE MIRSA gyorsfagyasztott „Darabolt medvehagyma” termékét találta a leginnovatívabbnak a zsűri, amely ezzel elnyerte a SIAL d’Or Magyarország 2010 Díjat (Country Awards). Az elismerést Párizsban Losó József, a MIRELITE MIRSA vezérigazgatója vette át ünnepélyes keretek között, a kiállítás első napján megtartott ceremónián (ld. keretes írásunkat).
– Az ERU Hungária második alkalommal vett részt a kiállításon, ahol is a holland anyacég, a Royal ERU standján képviseltette magát – emeli ki Ostermayer Miklós, az ERU Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
A világ számos tájáról és országából – Kamerunból, Angolából, Kubából, Dél-Koreából, Izraelből vagy Ciprusról, hogy csak néhányat említsünk a megszokott európai országok mellett – érdeklődtek a cég termékei iránt. Ezek nagyobb részéből komoly üzleti lehetőség is adódhat.
Összességében elmondható, hogy az ERU oldaláról a kiállítás az új üzleti partnerekkel való találkozás mellett kiváló alkalmat biztosított a meglévő partnerekkel és beszállítókkal való kapcsolattartásra, továbbá az iparági trendek megismerésére, a konkurencia újdonságainak feltérképezésére.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >