Shein ellen indított közös vizsgálatot az Európai Unió – súlyos fogyasztóvédelmi aggályok merültek fel

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 05. 27. 11:30

Közösen indított eljárást a kínai Shein webáruház ellen az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok – jelentette be az Európai Bizottság május végén. A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a világ egyik legnagyobb online divatáruháza megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. A hatóságok több, az uniós joggal össze nem egyeztethető gyakorlatot is azonosítottak, köztük hamis kedvezményeket, nyomásgyakorló technikákat és félrevezető tájékoztatásokat.

Nem csak olcsó, de problémás is

A Shein elsősorban ultraolcsó ruháiról ismert, ám a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) vizsgálata szerint ez a népszerűség komoly kockázatokat rejt a vásárlók számára. A vizsgálatot Belgium, Franciaország, Írország és Hollandia hatóságai vezetik, az Európai Bizottság koordinálásával.

A közlemény szerint a platform több ponton is megsérti az uniós fogyasztóvédelmi szabályozást: ilyen például a hamis kedvezmények alkalmazása, amikor egy terméket eredetileg sosem alkalmazott árról hirdetnek „leárazásként”. Szintén problémásnak tartják a sürgető, nyomásgyakorló technikák alkalmazását – például a visszaszámlálók vagy a „már csak 2 darab maradt” típusú üzenetek – amelyekkel az impulzusvásárlásra ösztönzik a fogyasztókat.

Átláthatósági és kapcsolattartási hiányosságok

A vizsgálat feltárta azt is, hogy a Shein nem biztosít elegendő és egyértelmű információt a vásárlóknak a visszaküldési és visszatérítési lehetőségeikről, illetve ezek kezelését sem végzi megfelelően. A termékek címkézése gyakran félrevezető, a fenntarthatósági állítások hitelessége megkérdőjelezhető, és nehézkes a fogyasztói ügyfélszolgálat elérése is.

További kérdéseket vetett fel, hogy a platform hogyan jeleníti meg a termékértékeléseket és rangsorolásokat. A CPC külön kérte a Shein-től, hogy adjon pontos képet arról, milyen algoritmusok és mechanizmusok alapján sorolja be a termékeket és jeleníti meg a vásárlói visszajelzéseket.

Egy hónapja van a Shein-nek a válaszra

A Shein-nek most egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon a hatóságok által felvetett problémákra és konkrét intézkedési tervet nyújtson be. Amennyiben a válasz nem kielégítő, a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságai saját hatáskörben léphetnek fel, ami akár bírság kiszabását is jelentheti. A büntetések mértékét az adott országon belüli forgalom alapján határozzák majd meg.

A DSA keretében is vizsgálják

Az Európai Bizottság emellett a Digitális Szolgáltatásokról szóló törvény (Digital Services Act – DSA) alapján is külön vizsgálatot folytat a Shein ellen. A vállalat a DSA alapján úgynevezett „nagyon nagy online platformnak” minősül, így szigorúbb előírások vonatkoznak rá, többek között az átláthatóság, a fogyasztóvédelem és a tisztességes piaci működés terén.

Az ügy üzenete egyértelmű: az Európai Unió szigorúan ellenőrzi, hogy a határokon túlról működő online platformok is betartják-e az uniós szabályokat, és megvédik-e a fogyasztókat a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatoktól.

Kapcsolódó cikkeink