Shein ellen indított közös vizsgálatot az Európai Unió – súlyos fogyasztóvédelmi aggályok merültek fel
Közösen indított eljárást a kínai Shein webáruház ellen az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok – jelentette be az Európai Bizottság május végén. A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a világ egyik legnagyobb online divatáruháza megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. A hatóságok több, az uniós joggal össze nem egyeztethető gyakorlatot is azonosítottak, köztük hamis kedvezményeket, nyomásgyakorló technikákat és félrevezető tájékoztatásokat.
Nem csak olcsó, de problémás is
A Shein elsősorban ultraolcsó ruháiról ismert, ám a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) vizsgálata szerint ez a népszerűség komoly kockázatokat rejt a vásárlók számára. A vizsgálatot Belgium, Franciaország, Írország és Hollandia hatóságai vezetik, az Európai Bizottság koordinálásával.
A közlemény szerint a platform több ponton is megsérti az uniós fogyasztóvédelmi szabályozást: ilyen például a hamis kedvezmények alkalmazása, amikor egy terméket eredetileg sosem alkalmazott árról hirdetnek „leárazásként”. Szintén problémásnak tartják a sürgető, nyomásgyakorló technikák alkalmazását – például a visszaszámlálók vagy a „már csak 2 darab maradt” típusú üzenetek – amelyekkel az impulzusvásárlásra ösztönzik a fogyasztókat.
Átláthatósági és kapcsolattartási hiányosságok
A vizsgálat feltárta azt is, hogy a Shein nem biztosít elegendő és egyértelmű információt a vásárlóknak a visszaküldési és visszatérítési lehetőségeikről, illetve ezek kezelését sem végzi megfelelően. A termékek címkézése gyakran félrevezető, a fenntarthatósági állítások hitelessége megkérdőjelezhető, és nehézkes a fogyasztói ügyfélszolgálat elérése is.
További kérdéseket vetett fel, hogy a platform hogyan jeleníti meg a termékértékeléseket és rangsorolásokat. A CPC külön kérte a Shein-től, hogy adjon pontos képet arról, milyen algoritmusok és mechanizmusok alapján sorolja be a termékeket és jeleníti meg a vásárlói visszajelzéseket.
Egy hónapja van a Shein-nek a válaszra
A Shein-nek most egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon a hatóságok által felvetett problémákra és konkrét intézkedési tervet nyújtson be. Amennyiben a válasz nem kielégítő, a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságai saját hatáskörben léphetnek fel, ami akár bírság kiszabását is jelentheti. A büntetések mértékét az adott országon belüli forgalom alapján határozzák majd meg.
A DSA keretében is vizsgálják
Az Európai Bizottság emellett a Digitális Szolgáltatásokról szóló törvény (Digital Services Act – DSA) alapján is külön vizsgálatot folytat a Shein ellen. A vállalat a DSA alapján úgynevezett „nagyon nagy online platformnak” minősül, így szigorúbb előírások vonatkoznak rá, többek között az átláthatóság, a fogyasztóvédelem és a tisztességes piaci működés terén.
Az ügy üzenete egyértelmű: az Európai Unió szigorúan ellenőrzi, hogy a határokon túlról működő online platformok is betartják-e az uniós szabályokat, és megvédik-e a fogyasztókat a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatoktól.
Kapcsolódó cikkeink
Enyhén emelkedett a baromfik ára
Az AKI vágási statisztikai adatai alapján Magyarországon 228,4 ezer tonna…
Tovább olvasom >NKFH: élelmiszer-biztonsági razzia a nyári szezonban, elsősorban a fagylaltozókban és strandbüfékben
A fogyasztók biztonságának védelme érdekében országos ellenőrzést végez a Nemzeti…
Tovább olvasom >Algoritmusok irányítják a kosarat – így alakítják át az online platformok a vásárlói döntéseket
Az impulzusvásárlás már nem csupán fogyasztói pszichológia, hanem üzleti modell:…
Tovább olvasom >További cikkeink
A „zsugorodó termékek” nyomában – Magyarország élen jár a shrinkflation szabályozásban
A DLA Piper legfrissebb jelentése, az International Shrinkflation Guide, átfogó…
Tovább olvasom >Opten: Félezer alá csökkenhet a cégek száma Magyarországon
Tartós és mélyreható átalakulás zajlik a magyar vállalati szektorban: miközben…
Tovább olvasom >A kollégák elkötelezett munkájának köszönhetően a Tesco 73 százalékkal csökkentette élelmiszer-hulladékát
A Tesco a napokban publikálta kilencedik élelmiszerhulladék-jelentését, amelyben a hulladék…
Tovább olvasom >