Shake, rendszerváltás, generációváltás – A győri McDonald’s és a Tutti közös története 35 év távlatából
1990. május 19-én a győri Lenin út 23. alatt – 12 nappal az utcanévváltozás előtt – megnyílt Magyarország harmadik McDonald’s étterme. Nemcsak a rendszerváltás szimbóluma volt, hanem egy helyi vállalkozás ugródeszkája is: a Tutti Kisszövetkezeté, amely akkor már javában dolgozott a mekis vaníliashake magyar változatán – emlékezik meg az eseményről a Telex cikke.
A történetben ott az egész átmeneti időszak: a gyorséttermi kultúra térhódítása, a kelet-közép-európai kapitalizmus kamaszkora, és egy kisvállalkozás, amely a nyolcvanas évek végén egy kocsmaépületből indult fagylaltpor-üzemként, hogy ma már több mint 2000 féle termékkel, köztük étrend-kiegészítőkkel és poralapú italokkal jelen legyen Európán kívül is.
Shake, de ne legyen jobb
A McDonald’s megbízása nem volt akármilyen: reprodukálni kellett az amerikai shake pontos ízét – de semmit nem árultak el róla. A győri vegyészmérnök, Prohászka Ottó és csapata fél év alatt hozta össze a tökéletes másolatot, naponta új és új vaníliaárnyalatokat kóstolva. A megbízó egy ponton azt mondta: „Isten őrizz, hogy jobb legyen!”
A Tutti három éven át volt a McDonald’s beszállítója. Ezután új partnerek, új irányok jöttek – és a vadkapitalizmus, amiben az alapító nem kívánt részt venni. Ő inkább a biztos, kiszámítható, saját kézben tartott növekedést választotta.
Egy győri márka világkarrierje
A Tutti mára 8 milliárd forint fölötti éves árbevétellel működik, gyártóbázisa Rábapatona mellett található. A cég poralapú termékeket fejleszt, italoktól a táplálékkiegészítőkig, és az exportból származó bevételei 2010 óta meghaladják a belföldi értékesítést. A gyáruk már nem kocsmaépület, hanem 3,3 hektáros, korszerű telephely.
A generációváltás nem excel-tábla kérdése
Az utódlás a mai magyar kkv-szektor egyik legnagyobb kihívása. Prohászka Ottó lánya, Andrea hivatalosan 2019-től vezeti a céget – de ahogy ő fogalmaz: „Kellett még másfél év, mire a névjegykártyám valóban igaz lett.”
A váltás fájdalmas tanulási folyamat volt. Apja féltette a céget, lánya pedig lassan, de határozottan vette át a gyeplőt. „A kézikönyv üres mappa – amibe nekem kellett beleírni, hogyan vezetek” – mondja Andrea. Ma már nem kérdés, ki a cég első embere. És bár a dolgozók közül sokan az apját tekintik legendának, ő már elfogadta: lánya másként csinálja – és jól csinálja.
Nőként három gyerekkel, céget vezetve
Andrea mára példakép sokak szemében: három gyerek mellett, egy férfias szakmában állja a sarat. Nem utasította el a külső tanácsadást sem, amikor az utódlásról kellett dönteni. Készen állt arra is, hogy ha testvére vagy egy külsős jobb választás, átadja a vezetést. De nem volt rá szükség.
A győri shake Dubajban is hódít
A családi vállalkozás most a Közel-Keletet célozza: saját disztribúciót indítottak Dubajban, a Tutti fagyit és poralapú italokat a sivatagban is szeretik. Andrea ugyan nem minden tárgyaláson vesz részt – Szaúd-Arábiában férfikíséret szükséges –, de a döntések mögött ő áll. 2024-ben elnyerte az EY női vállalkozói kiválóság díját, vezetése alatt a Tutti az innováció és a fenntarthatóság irányába mozdult el.
Egy shake-től egy életműig
A győri Lenin út 23. ma már Baross utca. A mekis bohóc rég eltűnt az étterem homlokzatáról, de a Tutti története – a magyar élelmiszeripar egyik legsikeresebb családi vállalkozása – ott kezdődött. És most újra írják, nemcsak Győrben, hanem a Közel-Keleten is.
Kapcsolódó cikkeink
Filantróp megközelítéssel
Jelentős előrelépést ért el a munkaerőpiaci befogadás előmozdítása terén a…
Tovább olvasom >A McDonald’s elhozza az „Egy Minecraft film” menüt
A McDonald’s-ot már eddig is számtalan módon jelenítették meg a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Ismét lép a Lidl: több mint 150 háztartási és szépségápolási termék árát csökkenti
A Lidl Magyarország csökkenti és tartósan lent tartja az árakat.…
Tovább olvasom >Stylers: háromból két cég tervez AI automatizációs projektet 2025-ben
Az idei év legjelentősebb technológiai fókuszterületei az AI, az üzleti…
Tovább olvasom >KSH: a turisztikai szálláshelyeken a vendégek száma (1,4 millió) 17, a vendégéjszakáké (3,4 millió) 16 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit áprilisban
2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4…
Tovább olvasom >