Sanghaj: belépőjegy lett az alacsony ár
– Kína megkerülhetetlen. Aki globális szereplőnek tartja magát, annak itt jelen kell lennie. Ez is indokolja, hogy a Metro a nemzetközi láncok közül elsőként lépett be a kínai piacra 1995-ben – jelentette ki dr. Hans-Joachim Körber, a Metro igazgatóságának elnöke és vezérigazgatója a CIES-konferencia első napján Sanghajban, júniusban. Munkatársunk helyszíni jelentése a konferenciáról. Részvételi rekord született: 840 első számú vezető, illetve más magas beosztású döntéshozó jött el 50 országból, a legnépesebb kínai város Shangri La szállodájában rendezett háromnapos konferenciára. Áttekintették az élelmiszer-kereskedelem globális trendjeit, különös tekintettel az ázsiai fellendülésre, továbbá az élelmiszer-biztonságra.
A rendező „CIES – The Food Business Forum” a világon az élelmiszer-ágazat egyetlen független és globálisan tevékeny hálózata. Összesen 400 tagja 150 országban több mint évi 2000 milliárd USD forgalmat ér el.
Sinatra nem érvényes
Dr. Körber a CIES Igazgatók Tanácsának tagjaként a dinamikus távol-keleti fejlődést a Metro növekedési mutatóival támasztotta alá: forgalmuk Kínában 26, Vietnamban 32, Indiában 18, míg Japánban 17 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest.
Hangsúlyozta, hogy különösen Kínában látszik, mennyire helyi kötődésű az élelmiszer-kereskedelem.
A Metro a JinJiang-csoporttal együtt 29 kínai városban 35 Cash & Carry áruházat működtet. Összesen 8500 dolgozójuk 3 millió vállalkozó vevő igényeit elégíti ki. A fogyasztási és vásárlási szokások, a nyelv, valamint a kultúra regionális különbségei következtében azonban nehezen lehet szinergiahatásokat elérni:
– Sanghaj jó starthelynek bizonyult számunkra, de más városokban, mint például Harbin vagy Vuhan, eltérő helyzetet találtunk. Nem beszélve a tartományok különbözőségéről. Ha egyetlen országon belül ilyen jelentős differenciák tapasztalhatók, akkor biztosan lehetetlen általában akár ázsiai piacról vagy ázsiai fogyasztóról beszélni.
Majd hozzátette:
– Frank Sinatra New Yorkról szóló híres dala, amelyben azt énekli, hogy ha itt meg tudod csinálni, akkor mindenütt sikerül, Kínában semmiképpen sem érvényes.
Szerinte az ázsiai országok fejlődésével 1 milliárd új fogyasztó ad új lendületet a fejlődésnek a világ élelmiszer-kereskedelmében. Ezzel kapcsolatban megjegyezte:
– Az itteni befektetéseknél lehet hibázni, sok problémával szembesül az ember, de a legnagyobb hibát az követi el, aki nem ruház be Ázsiában.
Többet kellene törődni az eladótérrel
Az első számú európai kereskedelmi vállalat, a Carrefour igazgatótanácsának elnöke, José Luis Duran a kereskedelem változó arculatáról fejtette ki gondolatait. Felfogását így foglalta össze:
– Túl sok időt töltünk önmagunkkal. Többet kellene inkább az eladótérrel és a fogyasztóval törődni, a nagyobb hatékonyság érdekében.
Cége az előadás napján nyitotta meg 99. hipermarketjét Kínában, ahol még 250 kemény diszkonttal is jelen van. 45 ezer embert foglalkoztat, és vásárlóinak száma meghaladja a 300 milliót. Láncait tizenöt üzleti partnerrel közösen működteti.
Kiemelte, hogy világszerte változnak a fogyasztók. Mivel ők irányítanak, jobban, mint valaha, és mindenhol, a kereskedelem is kénytelen változni. De más lesz a fogyasztók-gyártók közti viszony is.
Példaként a hipermarketeket említette, amelyek piaci részesedése jelentősen csökkent az utóbbi években. Viszont a kényelmi üzletek teret nyernek a vásárlási szokások és a lakosság átlagos életkorának következtében.
– Azt jelenti ez, hogy a hipermarket most már nem lesz sikeres? Nem, csak át kell gondolnunk a koncepcióját, és újra feltalálni – jelentette ki Monsieur Duran.
Gyártók és kereskedők viszonyában konkrétan az innovációs ciklusok felgyorsulását emelte ki első helyen. Utána az összefogást a fogyasztók minél jobb kiszolgálásáért, majd a fogyasztói adatbázisok elemzését. De kitért a közösen menedzselt leltározásra, valamint rámutatott a CPFR (angolul Collaborative Planing, Forecasting, Replenishment), azaz együtt végzett tervezés, előrejelzés és polcfeltöltés jelentőségére.
– A fogyasztó számára kedvező ár ma már kötelező gyakorlat – állapította meg. – Az alacsony ár jelenti a belépőjegyet ahhoz, hogy valaki részt vehet a játékban. Az igazi verseny a költségek racionalizálásánál zajlik.
Felhívta a figyelmet a láncok közti differenciálódás időszerűségére. Lényegesnek tartja a siker szempontjából, hogy a fogyasztók igényeinek 100 százalékig történő respektálása mellett a boltláncok különbözése egyben teremtsen értéket is.
Wal-Mart-kórus a színpadon
A harmadik nap délutánjára maradt a világ legnagyobb kereskedelmi vállalata, az amerikai Wal-Mart Stores képviseletében Mike T. Duke elnökhelyettes. Az ő kedvéért sokan maradtak az ebéd utáni utolsó plenáris ülésre, a konferencia utolsó percéig.
Hangsúlyozta a kereskedelem szerepét a társadalom harmonizálásában. Mindenekelőtt azért, mert a kereskedők munkahelyeket létesítenek. Kínában a Wal-Mart 40 ezer embert foglalkoztat, és valamennyi üzlet vezetője kínai.
Szavait követve piros egyenruhás Wal-Mart-dolgozók népes csoportja ugrott a színpadra, élükön Ed Chan, a kínai leányvállalat vezérigazgatója. Lelkesen és hangosan elénekelték a cégüket éljenző rigmusukat, hogy igazolják a teammunka dicsőségét. A hallgatóság körében nagy nevetés kísérte a híres-hírhedt Wal-Mart-szokás váratlan bemutatóját.
A harmonizálásnál másodsorban Mike T. Duke a kereskedők beruházásait említette az ellátási láncba és az infrastruktúrába, valamint legjobb gyakorlatuk megosztását a gyártókkal:
– Mindez azt szolgálja, hogy a korábbiaknál kevesebb élelmiszer megy veszendőbe. Ugyanakkor jobb minőségű, jobban válogatott áru, jobb áron kerül a boltokba, nem beszélve a növekvő biztonságról.
A kereskedelem pozitív társadalmi szerepénél harmadik lehetőség a csomagolás és az energiafelhasználás csökkentése, ahogyan azt a Wal-Mart is teszi.
GFSI: Hét lánc megegyezett
A konferencia krónikájához tartozik a Globális Kezdeményezés az Élelmiszer-biztonságért (angol rövidítése: GFSI) áttörése. A GFSI elnöke, Roland Vaxelaire, a Carrefour kockázatért, szociális felelősségvállalásért és minőségért felelős igazgatója egy konferenciaszünetben tartott sajtótájékoztatón bejelentette: Hét nemzetközi kereskedelmi lánc megegyezett a GFSI által javasolt négy élelmiszer-biztonsági modell közös elfogadásában.
Az Ahold, Carrefour, Delhaize, Metro, Migros, Tesco és Wal-Mart együtt döntött erről az ellátási láncban költséget, valamint az auditálásban párhuzamosságokat megtakarító lépésről.
Roland Vaxelaire megjegyezte:
– Bátorítom a többi kereskedelmi vállalatot is, hogy kövesse a példát, és fogadja el a GFSI filozófiáját.
Bajai Ernő
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >