Sajt, gyümölcsjoghurt, tejföl
Három tejtermék-kategória is beletartozik forgalmával a top 10-be, a Nielsen által mért 90 élelmiszer rangsorában. A sajt a harmadik legnagyobb forgalmú kategória értékben, a gyümölcsjoghurt hetedik, míg a tejföl kilencedik.Közös bennük, hogy mindhárom kategória mennyiségi eladása növekedett 2008. november–2009. októberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Ez szintén érvényes a túróra, vajra, kefirre és natúrjoghurtra.
A gyümölcsjoghurt piaca értékben is bővült, ahogyan a vajé és a túróé is.
A sajt 70 milliárd forintot meghaladó forgalma értékben 4 százalékkal csökkent, egyik évről a másikra. Mennyiségben viszont 13 százalékos növekedést regisztrált a Nielsen, így a piac mérete túllépett az 50 ezer tonnán. A sajt kiskereskedelme erősen koncentrálódik az alacsonyabb árszínvonalú hipermarketre. A bolttípus részaránya mennyiségben 39-ről 42 százalékra emelkedett, 2008. november–2009. október között.
A viszonylag alacsony árfekvésű félkemény sajtok bolti eladása mennyiségben 25 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra. Ezáltal meghaladja az évi 30 ezer tonnát.
A gyümölcsjoghurt azon kevés élelmiszer-kategóriák egyike, amelyeknél mind értékben, mind mennyiségben nőtt a forgalom. 3 százalékos a kategória növekedése értékben, így meghaladja a 29 milliárd forintot. Mennyiségben pedig 4 százalékkal növekedett, és ezzel az éves forgalom 55 ezer tonna fölé emelkedett, 2008. november–2009. októberben.
Az egy kiszerelésre jutó, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár 119 forintról 125-re emelkedett, egyik évről a másikra. A drágulás a magasabb árfekvésű flakonos kiszerelések növekvő forgalmára vezethető vissza.
Figyelemre méltó az ivójoghurt iránti kereslet növekedése. Értékben a forgalom 19 százalékkal emelkedett, és meghaladja a 6 milliárd forintot, 2008. november–2009. októberben.
A tejföl bolti eladása értékben 2 százalékkal csökkent, 2008. november–2009. októberben, az előző hasonló időszakhoz képest. Így az éves piac mérete 29 milliárd forintnál kevesebb lett. Mennyiségben viszont 6 százalékos növekedést regisztrált a Nielsen. Ezáltal az eladott mennyiség már meghaladja a 60 millió litert.
Kereskedelmi márkákra 57 százalék jutott a mennyiségben mért tejfölforgalomból, a legutóbbi adatok szerint. Ez 3 százalékponttal több, mint a megelőző időszakban.
A kiszerelési egységek között a gazdaságosabb 201–500 grammos szegmens forgalma nőtt, a 0–180 milliliteresé csökkent. Előbbi piaci részesedése mennyiségben 64, utóbbié 32 százalék.
Tejtermékek mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalmából a kereskedelmi márkák piaci részesedése, százalékban
Kategória 2007. XI– 2008. XI–
2008. X. 2009. X.
Sajt 29 28
Gyümölcsjoghurt 14 13
Tejföl 54 57
Túró 43 44
Vaj 41 48
Kefir 37 41
Natúrjoghurt 22 28
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >