Rossz idők járnak az energiaital gyártókra
A forgalmazókat nemcsak az egész kiskereskedelmet érintő negatív gazdasági hatások sújtják, de a folyamatosan változó jogszabályi környezet, a népegészségügyi termékadó is tovább nehezíti helyzetüket. Az energiaital szegmens szereplői számára nagy kihívást jelent a változások követése mellett eddigi forgalmuk és piacrészesedésük megtartása. A piac helyzetét, jövőbeli kilátásait elemzi Katona Balázs, a Bomba! Energy Drink Kft. kereskedelmi vezetője.
„A Nielsen adatai alapján, a kiskereskedelmi forgalomban összességében 2%-os visszaesés várható az idei évben. Ezzel szemben az energiaital szegmens 15-20%-os forgalom csökkenésre számít” – kezdi elemzését Katona Balázs.
„Az elmúlt 15 évben az energiaital piac dinamikusan növekedett. Ehhez viszonyítva még drámaibb az idei visszaesés, amelyet alapvetően három tényező okoz. Egyrészt a gazdasági környezet változásainak hatására a fogyasztási szokások átrendeződése, másrészt a szegmenset érő – sokszor alaptalan – támadások, harmadrészt a termékekre nehezedő adóteher, amely jelentősen megnövekedett az elmúlt év során” – mondja Katona Balázs.
„A népegészségügyi termékadó (neta) 2011. szeptember 1-től bevezetett, 250 Ft/literes mértéke iszonyatos plusz terhet rótt az energiaital forgalmazókra, amit azok nem tudtak a fogyasztói árakba beépíteni, hiszen az – beleértve az áfát és a kereskedelmi árrést is – dobozonként több mint 100 forintos áremelést jelentett volna. Az adóteher beépítése az árba tehát teljességgel ellehetetlenítette volna az egyes termékeket a piaci versenyben. Ezért az összes energiaital gyártó igyekezett úgy módosítani a termékek összetételén, hogy ne kelljen az adót megfizetnie. A 2012-es költségvetés eredetileg 20 milliárd forint bevétellel számolt a népegészségügyi termékadóból, a NAV becslése szerint azonban ez az összeg nagyjából csak 18,2 milliárd körül lesz” – elemzi az idei évet Katona Balázs.
„Az idén decemberben elfogadott, 2013. januártól életbe lépő módosítások révén a neta mértéke jelentősen csökkent. Az új szabályoknak megfelelően 15 mg/1000 ml koffeintartalom felett 40 Ft/l adót kell fizetni, ami jóval kedvezőbb az eddigi literenkénti 250 Ft-os adótehernél” – mondja az új szabályozásról Katona Balázs. „Számítások szerint azonban ez is minimum 18-20 forintos emelkedést jelent a fogyasztói ár tekintetében. A kérdés tehát az, hogy a jelenlegi helyzetben a fogyasztóink elbírják-e ezt a terhet, megengedheti-e magának bármelyik gyártó az ilyen mértékű emelést. Saját felméréseink szerint a fogyasztók maximum 5-10 Ft-os emelkedést tolerálnak, így tehát a 18-20 forintos áremelés jelentős piacvesztéssel járhat az egyes márkák számára.”
„Az üveges kiszerelésű Bomba! termékünkkel szerencsések vagyunk, mert ennek koffein tartalma, az 1997-es bevezetés óta, épp a most meghatározott határértéken van. Ugyanez igaz a PET palackos kiszerelésre is” – mondja Katona Balázs a saját termékeik vonatkozásában. „Fémdobozos termékeink azonban beleesnek az adóval sújtott kategóriába. Mivel – felméréseink szerint – a jelenlegi helyzetben fogyasztóink nem tudják tolerálni az ilyen mértékű áremelést, alaposan el kell gondolkodunk dobozos termékeink összetételének további módosításán.”
„A Bomba! energiaital 1997-ben jelent meg Magyarországon. Cégünk éves forgalma 2010-ben meghaladta az 1,9 milliárd forintot, a 2011-es évben pedig elérte a 2,7 milliárd forintot. A Bomba! 2010-ben több mint 500 millió forint, 2011-ben pedig 620 millió forint adó befizetésével járult hozzá a Magyarország központi költségvetéséhez. Félreértés ne essék tehát, termékeink összetételének megváltoztatásával nem az adózási kötelezettségünk alól szeretnénk kibújni, hanem olyan termékportfóliót szeretnék kialakítani, amely továbbra is versenyképes a hazai piacon. A fogyasztók által már ismert és kedvelt termékeinket olyan áron kívánjuk forgalomba hozni, amely számukra is megfizethető” – zárja összegzését a kereskedelmi vezető.
A Bomba! energiaital 1997-ben jelent meg Magyarországon. A termék forgalmazását az osztrák tulajdonban lévő Büki Üdítő Kft. kezdte meg, amely 2011. augusztus 1-től Bomba! Energy Drink Kft. néven változatlan formában folytatta működését. A Bomba! energiaitalok termékfejlesztése Magyarországon történik – a magyar vásárlók igényeinek és ízlésének megfelelően. A termék csak a hazai piacon kerül forgalomba.
Az italt forgalmazó Bomba! Energy Drink Kft. jelenleg 19 főt, a termékek nagykereskedelmével foglalkozó társcége pedig 12 főt foglalkoztat. A Bomba! Energy Drink Kft. éves forgalma 2010-ben meghaladta az 1,9 milliárd Forintot, a 2011-es évben pedig elérte a 2,7 milliárd Forintot. A Bomba! a 2010 évben több mint 500 millió Forint adó befizetésével járult hozzá a Magyar Állam költségvetéséhez.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Magyar női vízilabda támogatója lett a Helia-D
Együttműködési megállapodást jelentett be a Helia-D és az UVSE Vízilabda…
Tovább olvasom >Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >A vásárlókkal együtt segít a Lidl
A Lidl Magyarország a Baptista Szeretetszolgálat karácsonyi adománygyűjtő kampányához csatlakozott,…
Tovább olvasom >