Romlott a GfK német fogyasztói hangulatindexe
A vártnál valamivel erősebben, hároméves mélypontra csökkent a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet novemberre vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, a fogyasztók vásárlási hajlandósága, gazdasági és jövedelmi várakozásaik egyaránt romlottak.
A GfK pénteken ismertetett előrejelzése szerint a fogyasztói hangulatindex 9,6 pontra – 2016 novembere óta a legalacsonyabb szintre – süllyedt az októberi, a felülvizsgálat után 9,9 pontról 9,8 pontra módosított értékről.
Augusztusban és szeptemberben 9,7 ponton állt az index. Elemzők 9,8 pontot valószínűsítettek novemberre.
Egy évvel ezelőtt, tavaly októberben 10,4 ponton állt a hangulatindex értéke.
A német fogyasztók kevésbé derűlátóak. A már jól ismert kockázati tényezők, így a világgazdasági növekedés lassulása, a kereskedelmi konfliktusok és a brit uniós tagság megszűnését övező bizonytalanságok mellett újabb tényezőként egyre több jelentés érkezik munkahelyek megszűnéséről, például az autóiparból és a pénzügyi szektorból.
„Ezek az események tovább rontották a fogyasztók hangulatát és csökkentették az optimizmust. Mindazonáltal idén a magánfogyasztás marad a német gazdaság egyik jelentős tartópillére, feltéve, hogy a jelenlegi válságok nem mélyülnek tovább, és hogy a politika és a gazdaság kezeli a munkahelyek elvesztésével való félelmek erősödését” – mutatott rá Rolf Bürkl, a GfK kutatója.
Németországban a háztartások fogyasztása hajtotta a gazdasági növekedést, miután az export a gyenge kereslet miatt csökkent. A rekordmagas foglalkoztatottság, a bérek infláció feletti emelkedése és az alacsony hitelköltségek egyaránt ösztönözték a fogyasztást.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató 4,8 ponttal, mínusz 13,8 pontra süllyedt októberben. Ez 2012 decembere óta a leggyengébb érték, és 29,9 ponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi, 16,1 pontos értéknél, ami világosan jelzi, hogy a fogyasztók egyre valószínűbbnek ítélik, hogy a gazdaság recesszióba csúszik.
Jóllehet a gazdasági várakozások romlása eddig nem befolyásolta érdemben a fogyasztók jövedelmi várakozásait, ez most változni látszik, mivel a jövedelmi várakozásokat számszerűsítő mutató jelentősen, 7,8 ponttal, 39,0 pontra, 2013 decembere óta a legkisebb értékre csúszott le. Mindazonáltal még így is kielégítő a jövedelmi várakozások szintje, hiszen a mutató értéke jóval meghaladja a nulla körüli hosszú távú átlagot.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke enyhén, 3,4 ponttal 51,7 pontra csökkent októberben. Egy évvel ezelőtt 55,2 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke nagyon is elégedettségre ad okot. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Tovább hangsúlyozza az Aldi árvezető szerepét Németországban
Németországban elsőként lépett az Aldi és csökkentette tartósan az olívaolaj…
Tovább olvasom >Németországban digitális együttműködésbe kezdett a Lidl és a Disney+
A Lidl Németországban digitális partnerségre lépett a Disney+-szal, amely november…
Tovább olvasom >Soha nem volt ennyire lendületes a növényi alapú élelmiszerek forgalma Németországban
Új rekordot döntött a növényi alapú hús- és tejhelyettesítők piaca…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >BMI: Mélyülő zsugorodás októberben
A Beszerzési Menedzser Index (BMI) szezonálisan kiigazított októberi értéke: 47,6.…
Tovább olvasom >GKI: Versenyképességi reformok szükségessége az EU-ban és Magyarország szerepe a változásokban
Az Európai Uniónak jelentős reformokra van szüksége a Draghi jelentés…
Tovább olvasom >