Robbanás előtt a kávé és a tea ára
A reggeli kávé vagy a délutáni tea nem csupán ízlés kérdése: ezek az italok évszázados szokásokat, földrajzi különbségeket és globális trendeket tükröznek. A NAPICSÁRT legfrissebb epizódja annak járt utána, hogyan változik a kávé- és teafogyasztás világszerte, és mit árulnak el ezek a döntések a kultúránkról, gazdaságunkról – és rólunk magunkról.
Egy csésze világtrend
A tea őshazája Ázsia, a kávéé Afrika és Latin-Amerika, ám mára mindkettő globális árucikké és kulturális szimbólummá vált. Míg egyes országokban a kávézás szinte vallási rituálé, máshol a teázás közösségi esemény. A NAPICSÁRT epizódjában látványos grafikonokon és térképeken keresztül láthatjuk, mely országok isszák a legtöbb kávét vagy teát, hogyan változnak a szokások a klímaváltozás, a gazdasági helyzet vagy épp az urbanizáció hatására.
Magyarország: stabil kávés nemzet
A hazai adatok szerint egy magyar átlagosan évi 3,1 kilogramm kávét fogyaszt el, amivel a középmezőnybe tartozunk Európában. Pénzben ez havi 3436 forintos kiadást jelent fejenként. Ugyanakkor a NAPICSÁRT elemzése szerint egyre kevesebben járnak kávézókba – a kávézás inkább visszakerült az otthonokba, irodákba, ami nemcsak vásárlási szokásaink átalakulását, hanem gazdasági alkalmazkodást is jelez.
Kinek mi, és miért?
A műsor azt is vizsgálja, mi alapján döntünk a tea vagy kávé mellett. Ízlés? Ár? Hozzáférhetőség? A válasz összetett. A globális kereslet mindkét ital esetében emelkedik, miközben az éghajlatváltozás egyre jobban szűkíti a termőterületeket – ez áremelkedéshez, és akár új alternatívák (például gabonakávék vagy helyi teapótlók) megjelenéséhez is vezethet.
Kapcsolódó cikkeink
Mennyi kávét iszik a Z-generáció?
A német kávépiac jelentős átalakuláson megy keresztül, főként a fiatalabb…
Tovább olvasom >Rekordközeli globális kávétermés várható a 2025/2026-os szezonban
A világ kávépiaca új csúcs felé közelít: az amerikai mezőgazdasági…
Tovább olvasom >Új fúziók, új élmény: megújult ízekkel és arculattal tért vissza a Fuze Tea
A tea, gyümölcsök és gyógynövények harmonikus kombinációjára épülő Fuze Tea…
Tovább olvasom >További cikkeink
Bolti eszközök és berendezések, 1. rész: Kevesebb kibocsátás, több kontroll
A kiskereskedelmi terek átalakulása ma már nem csupán esztétikai vagy…
Tovább olvasom >Megérkezett a magyar görögdinnye, a nyár íze
A görögdinnye nem csupán hűsítő nyári csemege, hanem valódi íz-…
Tovább olvasom >Melyek a legtöbbet használt digitális gyakorlatok a szállodaiparban, amik a környezetnek is jót tesznek?
A turizmus világszerte a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 10%-áért felel, ezért…
Tovább olvasom >