Ringlispílen a csomagolási piac

Szerző: Budai Klára Dátum: 2025. 11. 06. 18:14
🎧 Hallgasd a cikket:

A hazai csomagolóipar 2025-ben rendkívül összetett helyzetben van. A szabályozási, gazdasági és technológiai tényezők egyszerre formálják a piac működését, miközben a fenntarthatósági elvárások soha nem voltak ilyen erősek. A gyártók és forgalmazók számára ma már nem csupán az árverseny vagy a hatékonyság számít: az átláthatóság, az újrahasznosíthatóság és az energiahatékonyság ugyanolyan mértékben határozzák meg a sikerüket, mint maga a termékminőség.

A cikk a Trade magazin 2025/11. lapszámában olvasható.

A csomagolási piac működését jelenleg elsősorban az uniós és hazai jogszabályi előírások alakítják. A legfontosabb szabályozási tényezők közé tartozik a PPWR – az EU új Csomagolási és Csomagolási Hulladék Rendelete –, az EPR – kiterjesztett gyártói felelősség –, az újrahasznosítási és visszagyűjtési kötelezettségek, valamint a vegyszerekre vonatkozó korlátozások. Ehhez társul a SUP-irányelv, az (EU) 2022/1616-os rendelet, a DRS – italcsomagolási visszaváltási rendszer –, valamint a környezetvédelmi termékdíj előírásai, amelyek együtt kijelölik az uniós körforgásos gazdaság irányát.

A 2024-ben bevezetett EPR-rendszer rövid távon jelentősen növelte a gyártók és forgalmazók terheit: a termékdíjhoz képest magasabb díjak, részletes adatszolgáltatási kötelezettségek és bonyolult adminisztráció nehezítik a napi működést. Az új szabályozás ugyanakkor a cégeket arra ösztönzi, hogy az alacsonyabb díjjal terhelt, könnyebben újrahasznosítható anyagokat részesítsék előnyben, és fejlesszék saját nyomon követési rendszereiket.

A 2025-ben hatályba lépő PPWR ennél is átfogóbb változásokat hoz. Az új uniós rendelet közvetlenül alkalmazandó, így egységes követelményrendszert teremt egész Európában. Kötelező újrahasznosíthatósági kritériumokat, újrahasznosított tartalmi minimumokat és újrafelhasználási arányokat ír elő. Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak már a tervezési fázisban környezetbarát, újrahasznosítható konstrukciókkal kell dolgozniuk.

A 2025-ben hatályba lépő PPWR egységes követelményrendszert teremt egész Európában

Fenntarthatósági áttörések

Táborosi-Gál
Zoltán
vákuumformázási
részlegvezető
Pro-Form

A Pro-Form Kft. működését leginkább a magas energiaárak, a szakképzett munkaerő korlátozott jelenléte és az alapanyagárak ingadozása befolyásolja. A cég energiaintenzív termelése miatt napelemes energiatermelésbe kezdett, 2024 második felében elindult rendszerük a vállalat energiafelhasználásának 25%-át biztosítja, 2026-tól pedig a csúcsidei igényeket teljes mértékben megújuló forrásból kívánják fedezni.

Hulladékhő-visszanyerő rendszerük révén 70%-kal csökkentették gázfelhasználásukat, és vizsgálják a felesleges kapacitások tárolásának lehetőségeit is.

– A megújuló energiára épülő termelés mellett a mesterségesintelligencia-alapú vállalatirányítási rendszerünk új szintre emeli a működésünket. Célunk, hogy a fenntarthatóság ne csak elvárás, hanem természetes üzleti alap legyen – fejti ki Táborosi-Gál Zoltán, a Pro-Form vákuumformázási részlegvezetője.

A vállalat 2025-ben befejezte a magas hőállóságú PET-anyagok fejlesztését, és szeptembertől elérhetővé vált a „svéd tál” termékpaletta. A Nébih által akkreditált dekontamináló technológia és a RECYCLASS-tanúsítás biztosítja az élelmiszer-biztonsági megfelelést.

A Pro-Form portfóliójában prés- és vákuumformázott dobozok, tégelyek, desszertbetétek és display-elemek szerepelnek magas PCR-tartalmú, újrahasznosítható anyagokból. A cég fókuszában a körforgásos gazdaság, az energiahatékonyság és a megújuló források alkalmazása áll, miközben a mintabolt és az új webshop révén B2C irányba is nyitottak.

 

Szűkülő mozgástér

Az európai gazdaság 2022 óta tartó gyengélkedése a magyar csomagolóipart is komolyan érinti. Az alapanyagárak emelkedése és ingadozása, a magas energia- és logisztikai költségek, a munkaerőhiány és a bérek növekedése hosszú távon is terheli a szektort. Az infláció, a támogatási lehetőségek szűkülése és az innovációs költségek megugrása további nyomást helyez a gyártókra.

A magyar csomagolóipar különösen érzékeny, hiszen energiaigényes termelési folyamatokra épül, és erősen exportfüggő. A devizaárfolyamok kiszámíthatatlansága, az import-alapanyagok drágulása és a kereslet visszaesése miatt a hazai gyártók nehezített pályán mozognak. A piaci visszaesés mértéke az elmúlt időszakban elérte a 30–50%-ot.

A költségspirálból való kilépést a vállalatok elsősorban a termelés optimalizálásával, a megújuló energiaforrások bevonásával és az energiahatékonysági beruházásokkal keresik. A cél ma már nem csupán a túlélés, hanem a hosszú távú, stabil működés egy olyan környezetben, ahol a nyersanyagárak és a kereslet kiszámíthatatlansága a mindennapi realitás része.

Környezettudatos fejlesztések

A BS Plastic működésének középpontjában a fenntarthatóság és a környezetvédelem áll. A vállalat több mint egy évtizede fejleszt és gyárt biopolimer alapú termékeket, amelyek tökéletesen illeszkednek a körforgásos gazdaság elméletébe. A cég jelenleg is több új terméktípuson dolgozik az élelmiszeripar és a mezőgazdaság számára, miközben telephelyét folyamatosan korszerűsíti és energiahatékonyabbá teszi, hogy csökkentse saját kibocsátását.

A gyártási folyamatokat informatikai rendszerek segítik: ezek optimalizálják a termelést, csökkentik a hulladékképződést, az üzemi primer hulladékot pedig 100%-ban visszadolgozzák.

Büki-Kovács Kitti-BS Plastic

Büki-Kovács Kitti
marketingvezető
BS Plastic

– Vevőink elégedettsége számunkra mindennél fontosabb. Szorosan együttműködünk partnereinkkel a csomagolások tervezésében, a megfelelő vastagság kiválasztásában és az optimális felhasználás meghatározásában, így közösen alakítjuk ki a leghatékonyabb megoldásokat – emeli ki Büki-Kovács Kitti, a BS Plastic Kft. marketingvezetője.

A BS Plastic fóliái között fontos szerepet kapnak az élelmiszeripari felhasználásra szánt, BRC Packaging Materials tanúsított opciók, valamint a BIO-alapanyagú termékek, amelyeknél a TÜV Austria tanúsítása garantálja a csomagolás minden elemének biológiai lebomlását és komposztálhatóságát.

– A közeljövő egyik kulcsfeladata az újrahasznosított anyagok biztonságos élelmiszer­ipari felhasználása. Ezen a téren már zajlanak a fejlesztéseink az rPE-alapú, zárt rendszerű gyártási technológiák irányába – teszi hozzá Büki-Kovács Kitti.

Fogyasztói szemléletváltás

A piaci oldalon látványosan erősödik a fenntartható csomagolások iránti igény, de a fogyasztói tudatosság még mindig fejletlen. Sokan az úgynevezett „1.0-ás” megközelítést követik, vagyis pusztán azt tartják szem előtt, hogy „ne legyen műanyag” – miközben nem vizsgálják az anyagok teljes életciklusát és környezeti hatását.

A jövő kulcsa az adatokon és méréseken alapuló döntéshozatal: pontosan meg kell határozni, hogy egy termék milyen anyagból és milyen konstrukcióban készülhet a legkisebb kibocsátással és anyagigénnyel. A vásárlók egyre inkább előnyben részesítik az újrahasznosítható, újrahasználható és komposztálható megoldásokat, de továbbra is fontos számukra az esztétikum és a kényelem.

A prémium és kényelmi csomagolások iránti kereslet főként az e-kereskedelem térnyerésével nőtt meg. A kereskedők a szabályozási megfelelés mellett átlátható, tanúsított, logisztikailag hatékony megoldásokat várnak el. Emellett egyre fontosabb szempont a polci helytakarékosság és az újratervezhető csomagolás.

A közeljövő egyik kulcsfeladata az újrahasznosított anyagok biztonságos élelmiszeripari felhasználása

Zöld megoldások

A CSOM-2001 számára az energiahatékonyság és a környezettudatosság stratégiai cél. A feszes munkaerőpiac továbbra is kihívást jelent, ugyanakkor az energiaárak emelkedését napelemek telepítésével sikerült mérsékelniük. Az ellátási láncban jelentkező nehézségeket több lábon állással és stabil partnerkapcsolatokkal hidalják át.

Kínálatukban egyre nagyobb arányt képviselnek a „műanyagmentes” elemek, mint a papírpoharak, ételesdobozok, salátás- és levesestálak, valamint a pálmalevél- és farosttermékek. A fa evőeszközök, papír szívószálak és cukornádalapú verziók már évek óta népszerűek.

A vállalat 2025-ben már rendszerszinten építi be a fenntarthatósági szempontokat: értékeli beszállítóit a tanúsítványok megléte alapján, kommunikálja a fenntartható csomagolási megoldásokat, és útmutatást ad a szelektív hulladékgyűjtéshez.

A logisztika területén bérraktározással és szállítással is támogatják ügyfeleiket, valamint segítséget nyújtanak az egyedi csomagolóanyagok tervezésében.

Bánkuti Edit
alapító ügyvezető
CSOM-2001

– Olyan fenntartható megoldásokat mutatunk be, amelyek a magyar piacon is ígéretesek lehetnek. Termékeinket partnereinkkel közösen teszteljük, hogy a visszajelzések alapján tökéletesíthessük a használhatóságot és a minőséget – informálja lapunkat Bánkuti Edit, a CSOM-2001 Kft. alapító ügyvezetője.

Nyugat-európai irányok

Sipos Balázs
üzletfejlesztési vezető
Sipospack

A Sipospack a közelmúltban bevezette a mono-PP mellett a mono-PE szerkezeteket, amelyek teljes mértékben újrahasznosíthatók. Emellett elindították a simítózár gyártását saját extruder gépeikkel, így egyedi zárási megoldásokat is hoznak.

– Fenntartható és komposztálható anyagokat kínálunk partnereinknek, belső hulladékunkat pedig saját regranuláló berendezéssel hasznosítjuk újra. Termelésünk nagy részét megújuló energia fedezi, miközben ügyfeleinket folyamatosan segítjük a PPWR-követelmények teljesítésében – ismerteti Sipos Balázs, a Sipospack üzletfejlesztési vezetője.

A cég digitális nyomtatással kis szériákban is prémium megjelenést biztosít, míg nagy mennyiségekhez flexó technológiát alkalmaz. Kiemelten figyeli a nyugat-európai trendeket, ahol a fenntarthatósági szempontok a prémium megjelenéssel párosulnak – például a PCR-fóliák bevezetése ad irányt a jövőre nézve. A Sipospack célja, hogy ezeket a megoldásokat itthon is elérhetővé tegye, és ezzel elősegítse a környezetbarát csomagolások terjedését.

 

 

A prémium és kényelmi csomagolások iránti kereslet főként az e-kereskedelem térnyerésével nőtt meg

Energiahatékony innovációk

A Krajcár a homogén szerkezethez szükséges, záróképességet biztosító fóliák beszerzésében látott kihívást, ezt a meglévő partnerkapcsolatok megerősítésével és lehetséges új beszállítók folyamatos tesztelésével oldja meg, valamint még nagyobb hangsúlyt helyez az alapanyag-készletgazdálkodásra. A vállalat a digitális nyomtatás bevezetésével gyorsabb feldolgozási folyamatokat ért el, és a kisebb szériák gyártását is versenyképessé tette.

Krajcár Zsolt
ügyvezető
Krajcár

– Újrahasznosítható eszközöket fejlesztünk és tesztelünk üzemi körülmények között, valós töltetekkel és mérésekkel alátámasztva. Partnereink számára így megbízható, kipróbált megoldásokat tudunk kínálni, amelyek a PPWR követelményeinek is megfelelnek – hangsúlyozza Krajcár Zsolt, a Krajcár Csomagolóanyagipari Kft. ügyvezetője.

A cég extrém körülményeknek ellenálló doypack csomagolásokat fejlesztett, amelyek változó hőmérséklet, magas pH-érték vagy hosszú szállítási távolság esetén is stabilak maradnak.

A villamosenergia-igény 30%-át saját napelempark fedezi, a technológiai hulladék hőjét visszavezeti a gyártóterek fűtésére, és hőszivattyús rendszerrel modernizálta üzemét.

A vállalat a technológiai melléktermék szelektív gyűjtésével is támogatja az újrahasznosítást, miközben saját laborjában prezentációs mintacsomagolásokat készít új piacok megnyeréséhez. A PCR-anyagokkal végzett próbagyártások és tesztek már a PPWR második szakaszára készítik fel a céget.

Komposztálható alternatívák

A Greenstic működését az ellátási lánc kihívásai – például az alapanyag-ellátás és a szállítási késedelmek – befolyásolják, ezért több lábon állnak. Ennek köszönhetően partnereik számára mindig stabil, rugalmas és megbízható kiszolgálást tudnak biztosítani.

Burai Zsófia
értékesítési vezető
Greenstic

– Célunk, hogy ügyfeleink számára minden termékkörben környezetbarát, újrahasznosítható vagy komposztálható alternatívát kínáljunk. Emellett edukációval is segítjük partnereinket ezek helyes használatában, hiszen a fenntarthatóság szemléletváltást is igényel – tájékoztat Burai Zsófia, a Greenstic Kft. értékesítési vezetője.

A vállalat 2025-ben új korszakot nyitott: a Doremi Today, a hazai piac egyik legnagyobb Vegware-forgalmazója, a Greenstic Europe cégcsoport tagja lett, aminek köszönhetően tovább bővült a cukornád-, PLA- és PLA-bevonatos termékek választéka.

A fesztiválok és rendezvények számára továbbra is biztosítják a komposztálás lehetőségét, miközben a saját működésükben is csökkentik a műanyaghasználatot – például a kiszállítás során használt térkitöltő anyagok esetében.

Az FMCG-szektor szereplői számára már digitális megoldásokat is rendelkezésre bocsájtanak, éttermi menedzsmentrendszerekkel együttműködve lehetővé tették az ügyfélrendelések automatizálását, amellyel a folyamatok gyorsabbá és egyszerűbbé váltak.

Kapcsolódó cikkeink