Rewe – a németországi kényelmi szegmens vezető innovátora
Vezető innovátori szerepének további stabilizálására törekszik a Rewe Csoport a németországi kényelmi kiskereskedelmi szegmensben. A kereskedő nemrégiben nyitotta meg első autópálya menti Rewe To Go üzletét és kibővítette Rewe Ready autonómüzlet-hálózatát, amivel megelőzte versenytársai a benzinkúti kiskereskedelem, a kis méretű üzletek terjeszkedése és a mobilitás integrációja terén. Más európai élelmiszer-piacokhoz képest a német piac még mindig kiaknázatlan potenciált rejt a kis alapterületű kényelmi formátumok szegmensében.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail
A német Rewe Group a nyár elején nyitotta meg Németországban első Rewe To Go üzletét a Rhynern Nord autópálya-pihenőhelyen. Ez a boltnyitás túl azon, hogy a kereskedő hálózata egy újabb helyszínnel bővült, jól jelzi a cégcsoport befektetési hajlandóságát egy stratégiailag fontos olyan szegmensbe – a kis alapterületű kényelmi formátumokba –, amelyben úttörő szerepe van a német piacon. A lépés a Rewe német élelmiszer-kereskedelmi szektorban meglévő egyik legfontosabb versenyelőnyét – a kiskereskedelmi innováció és az egyre növekvő kényelmi szegmens ötvözésére vonatkozó képességét – erősíti.
A Rhynern Nordban található kísérleti üzletet a Rewe a kényelmi üzletek kiszolgálására szakosodott nagykereskedelmi leányvállalatával, a Lekkerlanddal közösen működteti – gyakorlatilag a Lekkerland logisztikai és beszerzési szakértelmét kihasználva strukturális előnyt kovácsol magának a hűtött, a ready-to-eat és az impulzustermékek kategóriájában. Rhynern Nordban a Rewe To Go hűtött grab & go termékeket, helyben sütött pékárukat és készételeket kínál az időérzékeny utazók igényeire szabva. Az elektromos járművek számára kiépített töltőállomások, benzinkutak és higiéniai létesítmények együttes jelenléte révén a pihenő egyszerű megállóhelyből forgalmas kiskereskedelmi helyszínné vált.
A német kényelmi szegmens élen járó innovátora
A Rewe To Go formátum több mint 900 üzletet magába foglaló országos hálózatot alkot, amelyek többsége a BP német leányvállalatával kötött kizárólagos partnerség értelmében az Aral benzinkutakon található. E hálózat volumene Németországban jelenleg egyedülálló. A piacvezető Edeka bár a Spar Express fő franchise-partnere, még nem érte el a Rewe méretét, így a Rewétől nem elvitathatató a vezető szerep a szegmensben.
Az Aldinak és a Lidlnek is voltak próbálkozásai a városi kompakt formátumok piacára való belépéssel, ám ezek a kísérleti projektek nem nőttek skálázhatóvá. Az Aldi Süd kis alapterületű modelljeit Aldi Local és Aldi Corner Store márkanevek alatt külföldön – az Egyesült Királyságban és Ausztráliában – tesztelte, de hazai bevezetésükre egyelőre nem került sor, míg a Lidl 2019-ben nyitott egy 500 négyzetméter alapterületű városi tesztüzletet München központjában, de a koncepció a jövedelmezőség terén jelentkező korlátok miatt nem fejlődött tovább.
A „közelség kényelme” német szemmel
Német szemmel nézve a Rewe-ökoszisztéma jelentős versenyelőnyt hoz a kereskedőnek. Ellentétben olyan országokkal, mint Lengyelország – ahol a kiskereskedelmi környezetnek teljesen megszokott eleme több tízezer olyan független családi üzlet és mikrofranchise-formátum, mint a Żabka, az abc, a Chorten és a Nasz Sklep –, Németországban nincs hasonló kis formátumokra épülő struktúra. Mindössze a városokban található, dohányáru, nyomtatott sajtótermékek és édességek értékesítésére specializálódott hagyományos kioszkok léteznek. A németeknek, ha a lakóhelyhez közeli élelmiszer-kiskereskedelemről van szó, a Rewe vagy az Edeka szupermarket, nagyobb helyeken pedig az Aldi vagy Lidl diszkont jut az eszébe. A Rewe az első olyan nagy formátumokat üzemeltető élelmiszer-kiskereskedő, amely képes volt német kontextusban újradefiniálni a lakóhelyhez közeli kereskedelem fogalmát.
A vállalatnak sikerült a kényelmi vonalat több nagy forgalmat bonyolító felhasználási területre kiterjesztenie: az üzemanyagtöltő állomásokkal való együttműködésen túl a csoport önálló boltok, zökkenőmentes szolgáltatást kínáló okosüzletek és hibrid formátumok, például a Rewe To Go EV Lounge és a Rewe Ready intelligens üzletek bevezetésén is dolgozik. A legújabb Rewe Ready üzlet fél évvel ezelőtt nyílt meg Kamener Kreuzban, Németország legnagyobb elektromos gyorstöltő állomásán. A 18 négyzetméteres autonóm konténerüzlet a nap 24 órájában működik, és azzal, hogy AI-alapú grab-and-go technológiát alkalmaz, tovább erősíti a Rewe jelenlétét a digitális országúti kiskereskedelemben. E projektek mind egy többformátumú mobilitási ökoszisztémát alkotnak.
Az első autópálya-menti Rewe To Go megnyitásával a Rewe Group nem csupán egy nagy potenciállal bíró csatornát nyit meg, de piacvezető pozícióját is stabilizálja a német kényelmi kiskereskedelemben. A Lekkerlandon keresztül megvalósított vertikálisan integrált logisztika, az Arallal kötött kizárólagos stratégiai megállapodás és a skálázható food-to-go koncepciókkal való folyamatos kísérletezés révén a Rewe képes volt egy olyan kompetitív teret létrehozni, amelybe még egyetlen riválisa sem tudott hasonló mélységben és következetességgel belépni.
Kapcsolódó cikkeink
Bratwurst-háború dúl Németországban
Kisebb gasztrokulturális konfliktus robbant ki két német tartomány, Bajorország és…
Tovább olvasom >62 700 vásárlás – minden korábbi rekord megdőlt az ALDI Sziget-boltjában
Immár nyolcadik alkalommal települt ki az ALDI a Sziget Fesztiválra…
Tovább olvasom >Rekord magasságba szökött a svájci Lidl sajtexportja tavaly
Tizenöt éves fennállásának legerősebb évét zárta a svájci Lidl sajtexport…
Tovább olvasom >További cikkeink
Jason Momoával mutatkozott be Magyarországon a Meili Vodka
Az elmúlt két év egyik legtöbb díjat elnyerő vodkája (2…
Tovább olvasom >K&H: egyre gyakoribbak a szélsőséges időjárási viszonyok
Az időjárás ma már nem egy távoli, elméleti kockázat, hanem…
Tovább olvasom >8,5 millió pékáru fogyott egy év alatt: helyi pékségek, kézműves ízek, tudatos választások a Kifli.hu-nál
Az elmúlt 12 hónapban a vásárlók több mint 8,5 millió…
Tovább olvasom >