RetailZoom: Új “időzónák” a kiskereskedelemben!
Bár a március hónap első heteiben tapasztalt óriási mértékű élelmiszer és vegyi áru felhalmozás szépen lassan “lecsengett” a magyar kiskereskedelmi láncokban, egy új rendelkezés bevezetése ismét átalakította a Hazai Láncok vásárlói szokásait. Mint az közismert, március 28-a óta – egy kormányrendelet szerint – a 65 évnél idősebb vásárlók csak egy számukra elkülönített idősávban, délelőtt 9h és 12h óra között bonyolíthatják a bevásárlásaikat.
De hogyan is érintette ez a rendelkezés a Hazai Láncok órákra lebontott forgalmi számait? Nos, ahogyan azt várni lehetett, az érintett idősáv (9-12h) forgalma – a vásárlói közönség limitálása következtében – jelentősen visszaesett, 53%-kal kisebb értékbeni forgalmat generálva a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az ezen kívül eső további nyitvatartási óráknál az értékesítés – az “átterelődött” extra forgalomnak is köszönhetően – 12%-kal növekedni tudott.
Ha megvizsgáljuk, hogyan alakultak az értékbeni forgalmi számok (minden esetben a tavalyi év hasonló időszakához hasonlítva) kategóriánkként, érdekes kép tárul elénk: a jelentősebb forgalmat generáló kategóriák közül az energia és vitaminitalok, kis kiszerelésű üdítőitalok és ásványvizek, ciderek és ízesített sörök, valamint a rágógumik estek vissza a legnagyobb mértékben (75-95%-kal). A “babakategóriák” forgalma szinte teljes egészében átterelődött az egyéb idősávokba. A müzlik és ceráliák, édességek és egyéb snack kategóriák az átlaghoz képest szintén nagyobb mértékben estek vissza (65-75%-kal). A különböző tejtermékeket szintén “érzékenyen” érintette a lakosság jelentős részének kiválása ezen idősávból.
Találunk persze olyan kategóriákat is, melyek a korlátozás ellenére növekedni vagy stagnálni voltak képesek: különösen a húskategóriák (csirke, pulyka, kacsa (!), füstölt áruk), a készételkonzervek, sütési kellékek, a non-food szekcióban pedig a tisztító- és tisztálkodási szerek voltak azok, melyek forgalma növekedni vagy szinten tudott maradni a tavalyi évhez képest, azaz a 65 éven felüli korosztály itt a kieső egyéb generációk forgalmi számait is kompenzálni tudta, ami nagyon szép hiszen átlagosan ezen „időzónákban” az eladott termékek száma 81% csökkent.
Egy másik megközelítésből vizsgálva a számokat, azt látjuk, hogy a 65 év feletti korosztály 17%-ot tett ki a Hazai Láncok összesített forgalmából az idősávok kialakítása óta eltelt időszakban. Vannak azonban olyan kategóriák, ahol ez a vásárlói csoport szignifikánsan nagyobb részt hasított ki a teljes forgalomból. Az alapvető élelmiszerek közül a Cukor, az Ecet, a Só és a sütési kellékek, a további kategóriák közül a Gyümölcsök, Diabetikus termékek, Méz, Lekvár, Margarinok, illetve az Újságok forgalmából is több, mint a negyedét a 65 év feletti korosztály vásárolja.
Portrait:
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >A szelektív vásárlás a rendelkezésre álló jövedelem kordában tartásának új módja
A vásárlók 2023-ban rájuk nehezedő financiális nyomás ellensúlyozására bevett gyakorlatai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: jövőre kilenc százalékkal nő a minimálbér
Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig…
Tovább olvasom >