RetailZoom: Tovább emelkedtek a kosárértékek áprilisban
A múlt heti cikkünkben már beszámoltunk róla, hogy a Hazai Láncok értékesítése az április hónapban átlagosan 9%-kal növekedett a 2019-es évhez képest, ami a dinamikáját tekintve elmaradt a márciusi extrém növekedés mértékétől, és a felhalmozás utáni lecsillapodás állapotát mutatja. Ha azonban azt gondoljuk, hogy a vásárlói viselkedési mintázatok már teljese mértékben a válság előtti állapotokat mutatják, nagyon tévedünk. Az egyes vásárlási tranzakciók értéke (azaz az átlagos kosárérték) továbbra is magasan van, még a márciusi hónap értékeit is felülmúlja.
A márciusi hónap során a Hazai Láncok összességében a 10,000 Ft összértéket meghaladó vásárlói kosarak az össz kosárszám 8,4%-át, a láncok teljes árbevételének pedig a 36%-át tették ki. Az áprilisi számok alapján azt mondhatjuk, hogy a 10,000 Ft-ot meghaladó kosarak már az össz kosárszám közel 10%-át teszik ki, míg a forgalmi részesedésük megközelíti az 50%-ot (47,3%). Ez azt jelenti, hogy az áprilisi hónap során a Hazai Láncok teljes árbevételének gyakorlatilag a feléért a 10,000Ft-ot meghaladó vásárlási tranzakciók feleltek! A magas értékű vásárlói kosarak átlagos összértéke szintén emelkedett, közel 5,000 Ft-tal, a kosárba rakott termékek db száma pedig közel 20 db-al növekedett!
Amennyiben a Hazai Láncok össz vásárlási tranzakcióit vizsgáljuk, azt tapasztaljuk, hogy a számuk 3%-kal csökkent ugyan áprilisban, a tavalyi évhez képest, a csökkenés azonban egyértelműen a “kisértékű” kosarak eltűnéséből adódik, a közepes és magas kosárértékű vásárlási tranzakciók száma 68%-kal (!) ugrott meg 2019 áprilisához képest. A jelenséget csak részben magyarázza, hogy – a kijárási korlátozások érvényben maradásával – a vásárlók többsége továbbra is ritkábban jár vásárolni, a másik összetevője, hogy a karanténhelyzet – és a Hazai Láncok bolthálózatának óriási lefedettsége – a tavalyi évhez képest jelentős számú extra vásárlót jelent a Hazai Láncok valamennyi szereplőjének, akik így hozzájárulnak a láncok értékbeni forgalomnövekedéséhez.
Ezen trendek együttesen azt eredményezték, hogy a Hazai Láncok átlagos kosárértéke 25%-kal, a kosarakba tett termékek db száma átlagosan 50%-kal emelkedett áprilisban tavalyhoz képest. A magas számok egyértelműen azt mutatják, hogy a vásárlók továbbra is igyekeznek egy boltban lebonyolítani a vásárlást, és vélhetően továbbra is nagy a száma azon trazakcióknak, ahol a bevásárlás több háztartás igényeit fedezi.
A nagy kérdés most már az, vajon a Hazai Láncok mennyire lesznek sikeresek az újonnan toborzott vásárlóik hosszútávú megtartásában, illetve milyen sokat tudnak megőrizni a nagyértékű vásárlói kosarakból, mely jelenlegi szárnyalásukat indokolja.
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Fogyni kezdtek a prémium FMCG-termékek a dohányboltokban
A hazai láncok és a dohányboltok értékbeli forgalmának egymáshoz viszonyított…
Tovább olvasom >A szelektív vásárlás a rendelkezésre álló jövedelem kordában tartásának új módja
A vásárlók 2023-ban rájuk nehezedő financiális nyomás ellensúlyozására bevett gyakorlatai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >