RetailZoom: Tovább emelkedtek a kosárértékek áprilisban
A múlt heti cikkünkben már beszámoltunk róla, hogy a Hazai Láncok értékesítése az április hónapban átlagosan 9%-kal növekedett a 2019-es évhez képest, ami a dinamikáját tekintve elmaradt a márciusi extrém növekedés mértékétől, és a felhalmozás utáni lecsillapodás állapotát mutatja. Ha azonban azt gondoljuk, hogy a vásárlói viselkedési mintázatok már teljese mértékben a válság előtti állapotokat mutatják, nagyon tévedünk. Az egyes vásárlási tranzakciók értéke (azaz az átlagos kosárérték) továbbra is magasan van, még a márciusi hónap értékeit is felülmúlja.

Andreas Christou
A márciusi hónap során a Hazai Láncok összességében a 10,000 Ft összértéket meghaladó vásárlói kosarak az össz kosárszám 8,4%-át, a láncok teljes árbevételének pedig a 36%-át tették ki. Az áprilisi számok alapján azt mondhatjuk, hogy a 10,000 Ft-ot meghaladó kosarak már az össz kosárszám közel 10%-át teszik ki, míg a forgalmi részesedésük megközelíti az 50%-ot (47,3%). Ez azt jelenti, hogy az áprilisi hónap során a Hazai Láncok teljes árbevételének gyakorlatilag a feléért a 10,000Ft-ot meghaladó vásárlási tranzakciók feleltek! A magas értékű vásárlói kosarak átlagos összértéke szintén emelkedett, közel 5,000 Ft-tal, a kosárba rakott termékek db száma pedig közel 20 db-al növekedett!
Amennyiben a Hazai Láncok össz vásárlási tranzakcióit vizsgáljuk, azt tapasztaljuk, hogy a számuk 3%-kal csökkent ugyan áprilisban, a tavalyi évhez képest, a csökkenés azonban egyértelműen a “kisértékű” kosarak eltűnéséből adódik, a közepes és magas kosárértékű vásárlási tranzakciók száma 68%-kal (!) ugrott meg 2019 áprilisához képest. A jelenséget csak részben magyarázza, hogy – a kijárási korlátozások érvényben maradásával – a vásárlók többsége továbbra is ritkábban jár vásárolni, a másik összetevője, hogy a karanténhelyzet – és a Hazai Láncok bolthálózatának óriási lefedettsége – a tavalyi évhez képest jelentős számú extra vásárlót jelent a Hazai Láncok valamennyi szereplőjének, akik így hozzájárulnak a láncok értékbeni forgalomnövekedéséhez.
Ezen trendek együttesen azt eredményezték, hogy a Hazai Láncok átlagos kosárértéke 25%-kal, a kosarakba tett termékek db száma átlagosan 50%-kal emelkedett áprilisban tavalyhoz képest. A magas számok egyértelműen azt mutatják, hogy a vásárlók továbbra is igyekeznek egy boltban lebonyolítani a vásárlást, és vélhetően továbbra is nagy a száma azon trazakcióknak, ahol a bevásárlás több háztartás igényeit fedezi.
A nagy kérdés most már az, vajon a Hazai Láncok mennyire lesznek sikeresek az újonnan toborzott vásárlóik hosszútávú megtartásában, illetve milyen sokat tudnak megőrizni a nagyértékű vásárlói kosarakból, mely jelenlegi szárnyalásukat indokolja.
Kapcsolódó cikkeink
Dohányboltok: kevesebb termék, koncentrált forgalom, új növekedési utak
A nemzeti dohányboltok FMCG-forgalma – tehát a dohánytermékeket nem tartalmazó…
Tovább olvasom >Promóciós fordulat – a márkák visszatérnek, de csak akciósan?
Az elmúlt másfél évben a vásárlói döntések alapjaiban változtak meg…
Tovább olvasom >Stratégiai építkezés, fenntarthatóság és közösségi jelenlét a Reálnál
2024-ben a Reál-csoporton belül tovább folytatódott az előző években megkezdett…
Tovább olvasom >További cikkeink
Extrém nyár, rekordmeleg: így reagálnak a boltláncok a hőségre
Soha nem mértek még olyan magas hőmérsékletet Budapesten, mint az…
Tovább olvasom >Elkészült a nyugdíjasok élelmiszer-utalványáról szóló rendelet tervezete
Elkészült a nyugdíjasoknak járó, 30 ezer forint értékű élelmiszer-utalványról szóló…
Tovább olvasom >K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >