Retail és a jobb kereskedelmi teljesítmény érdekében
Jelentősen javítja egy márka vagy termék kereskedelmi teljesítményét, ha az eladáshelyeken megvalósul mindaz, amiben a kereskedők és a gyártók megállapodtak.
Érdekes ebből a szempontból egy szomszédos országban működő, ostyaszeleteket gyártó vállalat esete a közelmúltból. Marketingesei észrevették, hogy jó pozícióban lévő márkájuk egyik versenytársa hatékonynak látszó promóciós kampánnyal ösztönzi a konkurens termék bolti eladását. Amikor észlelték a versenytárs aktivitását, feltették maguknak a kérdést: „Milyen válaszlépéseket érdemes tennünk?” Egyik fontos kereskedelmi partnerük marketingeseivel közösen elkezdték keresni a megoldást. Elemezték a lánc vevőinek vásárlói magatartását. Olyan eredményre jutottak, hogy ott eladásukat úgy tudják legjobban növelni, ha az elsődleges kihelyezésnél bővítik a polchelyet, továbbá egy korábban már bevált displayt használnak.
Kiválóan előkészítettek mindent. Arra azonban már nem jutott kapacitásuk, hogy a lánc országosan százötvennél több üzletét végigjárják, és megnézzék: az akció kezdetén tényleg mindegyik eladótérben megnövelték a polchelyet, és kihelyezték a figyelmet keltő displayeket. És ha igen, akkor hová.
Költséghatékony megoldást választottak: a promóció optimális sikere érdekében megbízták a Nielsen ottani vállalatát, hogy mérje fel a polchelyek méretét, továbbá a displayek meglétét és helyét az eladótérben. Hiszen nem mindegy, hol áll egy display. A vásárlók mozgásának főáramában, impulzuszónákban nyilván többen vesznek észre egy promóciózott márkát, mint másutt.
A felmérés eredményei alapján, ahol szükségesnek bizonyult, korrigálták a polchelyet vagy a display elhelyezését.
Több országban végzett felméréseink alapján úgy látom, minél pontosabban végrehajtják egy lánc eladótereiben a kihelyezés terveit, annál eredményesebben értékesítenek.
Ebből a szempontból a legfontosabb, hogy ha biztosítják egy termék láthatóságát, akkor az előnyösen befolyásolja az értékesítést. S aki tudatosan alkalmazza a bolti eladásösztönzés különböző elemeit, növeli a hatékonyságát, s vele együtt márkája, terméke forgalmát.
Tapasztalataim szerint a piaci szereplők az eladótéri felmérésen belül egyes kategóriáknál legfontosabbnak a készletnélküliség gyakoriságát, a másodlagos kihelyezések megvalósulását, valamint az árkijelzők láthatóságát tartják.
Az említett tényezők mellett érdemes felmérni a márkák vagy termékek kereskedelmi teljesítményét befolyásoló többi eszközt is. Ugyanis a helyzet ismeretében az érintettek gyorsan kijavíthatják az esetleges hiányosságokat, ezáltal növelhetik aktivitásaik hatékonyságát, és beruházásaik megtérülésének mértékét.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Alkoholmentes korszakváltás: kihívások és lehetőségek a söripar globális porondján
Geopolitikai akadályokkal és új fogyasztói trendekkel néz szembe az európai…
Tovább olvasom >