Rengeteg kihívás sújtja a logisztikai ágazatot

Szerző: Trademagazin Dátum: 2022. 09. 07. 11:15

Az ellátási lánc menedzsmentje gyakran jelentős kockázatokkal jár. A folyamatosan változó gazdasági és politikai környezet, valamint számos egyéb tényező gyakran előre nem látható körülményekhez vezet, amelyeknek hosszú távú következményei a logisztikai ágazatra nézve nehezen megjósolhatók.

Nehéz helyzetben a szektor

A 2022 második negyedévében bekövetkezett válságok sorozata gyakorlatilag minden iparágban az áruforgalom átalakítását indukálta. Az AsstrA elemzési osztálya összeállította az alább olvasható listát a disztribúciós folyamatokat jelenleg befolyásoló legfontosabb tényezőkről.

Infláció az eurózónában

Az Eurostat adatai szerint az éves harmonizált fogyasztói árindex (HICP) szerinti inflációs ráta az eurózónában idén júniusban 8,6% volt, szemben a májusi 8,1%-kal és az áprilisi 7,4%-kal. Az Európai Unió egészében az infláció a májusi 8,8%-ról júniusra 9,6%-ra emelkedett.

Ezt a növekedést elsősorban az energia- és élelmiszerárak emelkedése okozta. A legmagasabb éves inflációt Észtországban 22%-kal, Litvániában 20,5%-kal és Lettországban 19,2%-kal jegyezték fel. Az energiaár-infláció júniusban 55,99% volt, szemben a májusi 56,80%-kal és az áprilisi 54,11%-kal. A villamos energia ára 49,0%-kal emelkedett.

A közeljövőben továbbra is magas lesz az árnyomás az olaj és a gáz, valamint az élelmiszerek drágulása miatt. Az ukrajnai orosz invázió a világgazdaság fellendülésével és az ellátási hiányokkal párosulva szintén áremelkedést okozott.

A növekvő infláció várhatóan tovább emeli az üzemanyagok, az új teherautók és a szerelvények árát. Az előrejelzések szerint az infláció az év végéig magas marad.

Rekordmagas üzemanyagárak

Az infláció hatása a gázolaj árának emelkedéséhez vezetett 2022 első negyedévében és a második negyedév elején. Ukrajna inváziója és az európai országok olajellátásának korlátozása fokozta az árnyomást. Az Európai Bizottság adatai szerint a gépjárművekbe való dízel üzemanyag literenkénti átlagára június 20-án elérte a 2,031 eurót, ami 5%-kal magasabb, mint 2022 első negyedévében, és 51%-kal magasabb, mint egy évvel korábban. A legnagyobb éves növekedést Németországban, Olaszországban, Franciaországban, Észtországban, Ausztriában, Romániában és Litvániában regisztrálták.

A magas üzemanyagköltségek jelentik az európai közúti árufuvarozási piac fő kihívását. Az Oroszországból származó kőolajtermékek fogyasztásának csökkenése miatt 2022 harmadik negyedévében a gázolaj ára várhatóan tovább fog emelkedni.

Egyes kelet-európai országok a magas üzemanyagárak okozta társadalmi feszültségekkel küszködnek. Horvátország befagyasztotta az üzemanyagárakat, míg Szlovénia ellátási nehézségekkel küszködött. Magyarország és Szlovénia megfékezte az árakat, a román kormánytól pedig azt követelik a fuvarozók, az állampolgárok és a kormánypárt, hogy kövessék példájukat. A romániai sofőrök a közösségi médiát használják tiltakozások szervezésére és a benzinkutak forgalmának megbénítására, mivel az év eleje óta 150%-kal emelkedtek az üzemanyagárak.

Sztrájkhullám Európában

Június második hetében az európai gazdasági helyzetet tovább bonyolította a németországi Hamburg, Bremerhaven, Bréma, Wilhelmshaven és Emden kikötőiben végrehajtott sztrájkok sora. A sztrájkot a 7,9%-os inflációt el nem érő béremelések okozták. A Német Kikötői Üzemeltetők Központi Szövetsége (ZDS) nemtetszését fejezte ki, mivel a bértárgyalások egybeestek az európai ellátási láncok késéseivel és a vasúti árufuvarozás szűk keresztmetszetével.

Belgium is sztrájkkal küszködik. A tengeri szállítmányozási dolgozók szakszervezete (BTB-ABVV) nemzeti tiltakozást hirdetett Brüsszelben június 20-ára. A résztvevők béremeléseket és a hatályos törvények módosítását követelték.

Június 27-én a francia teherautó-sofőrök is sztrájkoltak magasabb bérek elérése érdekében. A szervezők felszólították a résztvevőket, hogy zárják le a városi ipari övezeteket.

Csődhullámot jósolnak

Az ukrán invázió megnehezítette a lengyel fuvarozók által alkalmazott ukrán sofőrök EU-ban való legális tartózkodásának engedélyezését és meghosszabbítását. Ha az év végéig nem normalizálódik a helyzet, százezer nemzetközi közúti fuvarozásban dolgozó alkalmazottnak nem lesznek megfelelő dokumentumai, több ezer fuvarozó kerülhet csődbe, a lengyel szállítási szolgáltatások kínálata pedig harmadával csökkenhet.

Emellett több mint 30 ezer más országokból, köztük Fehéroroszországból származó sofőr várja a vízumhosszabbítással kapcsolatos döntéseket. Mindezeken felül a lengyel infrastrukturális minisztérium előírásai nehézségeket okoznak a közúti szállítási dokumentumok beszerzésében.

Érzékeny rakományok regisztrációja Romániában

2022. július 1-jétől a román kormány bevezette a magas adózási kockázattal bíró áruk, azaz az alkoholtartalmú italok nyilvántartásba vételének kötelezettségét. A nemzeti RO e-Transport rendszerben nyomon kell követni a szállított áruk feladójára és fogadójára, a be- és kirakodás helyére, a szállítóeszközre, típusára, mennyiségére és Intermodális Szállítási Egységére (ITU) vonatkozó információkat.

Az új szabályok be nem tartása 4000 eurótól 25 000 euróig terjedő bírságot von maga után, ami növeli a fuvarozók költségeit.

Kína kontra USA

A Tajvan körüli geopolitikai feszültségek nőttek. Az amerikai vezetők jelezték, hogy készek támogatni Tajvant, ha Peking katonai erőt alkalmaz a sziget ellen. Az Egyesült Államok kormánya emellett szorosabb katonai együttműködésre törekszik Dél-Koreával, valamint arra, hogy az országot bevonja a négyoldalú biztonsági párbeszédbe (Quadrilateral Security Dialogue – QUAD), amely Japán, Ausztrália, India és az Egyesült Államok stratégiai biztonsági kezdeményezése.

ASSTRA

Kapcsolódó cikkeink