Rendületlen a fogyasztók hazai termékekbe vetett bizalma
A GfK Hungária ConsumerScan adatbázisának adatai szerint a magyar háztartások uzsonnahús-fogyasztása 2008 első négy hónapjában közel egytizedével nőtt az előző év azonos időszakához képest. Ennek elsődleges oka, hogy változatlan átlagárak mellett egy alkalommal nagyobb mennyiségben, így összességében is többet vásároltak felvágottat, párizsit, sonkát a családok.A magyarországi húsipart a tavalyi év során érintő külső körülmények ellenére a vásárlók bizalma – a fogyasztási adatok tükrében – rendületlennek bizonyult. A GfK Hungária háztartások privát fogyasztását mérő ConsumerScan adatbázisából származó információk szerint a magyar családok 2008 első négy hónapjában 9 százalékkal több uzsonnahús-készítményt (felvágott, sonka, párizsi) vásároltak, mint az előző év azonos időszakában.
Az átlagárak nem változtak a két összehasonlított időszak viszonylatában, a piac mennyiségi alapon történő bővülését az uzsonnahús-kategóriában leginkább az egy vásárlás alkalmával megvásárolt mennyiség növekedése okozta, mindemellett gyakrabban is vásároltak a családok. Ennek eredményeképpen 2008 első harmadában átlagosan 8 százalékkal nagyobb mennyiséget vásárolt meg egy háztartás, mint egy évvel korábban.
A piac mennyiségének 29 százalékát a saját márkás termékek teszik ki, ami kismértékű emelkedést jelent a tavalyi szinthez (28 százalék) képest. A teljes uzsonnahús-kategórián belül a saját márkás termékek volumene 2008. január–április időszakban 11 százalékkal nőtt, míg a márkás húskészítmények volumene 8 százalékkal emelkedett 2007 első négy hónapjához képest.
Saját márka minden második háztartásban
A saját márkás termékek iránti kereslet növekedését jelzi az uzsonnahúsok piacán a vásárlói hatókör jelentős – 2007 első négy hónapjához képest 8 százalékos – bővülése. Így elmondható, hogy a magyar háztartások fele vásárolt az idei január–áprilisi időszakban valamilyen kereskedelmi márkás felvágottat, sonkát vagy parizert. E saját márkás termékek növekvő népszerűségéhez hozzájárul az is, hogy bár a teljes piacon jellemző átlagárak nem változtak, a márkázott termékeknél átlagosan ötödével olcsóbb kereskedelmi márkás termékek ára 2 százalékkal csökkent.
A felvágottak volumene az idei év első időszakában 14 százalékkal nőtt oly módon, hogy a gyártói márkás termékekből 12, a saját márkás termékekből pedig 18 százalékkal vásároltak többet a fogyasztók. Értékben a piac hasonló ütemben, mintegy 13 százalékkal bővült. Az értékbeli növekedés elsősorban a márkázott termékeknek köszönhető, hiszen az ezekre elköltött összeg az előző év első négy hónapjához képest 14 százalékkal nőtt, míg a kereskedelmi márkák esetében ez a bővülés 10 százalékos volt.
A felvágott piacon a márkás termékek átlagára viszonylag stabil maradt (mindössze 1 százalékkal emelkedett), ugyanakkor 5 százalékkal csökkent azon háztartások köre, akik az első harmadévben vásároltak a kategóriából.
Több háztartás vett párizsit
Népszerű termék hazánkban a párizsi, amelyből az idei év első négy hónapjában 11 százalékkal vásároltak többet a háztartások, mint 1 évvel ezelőtt. Mind a gyártói márkás, mind pedig a saját márkás termékek esetében hasonló nagyságrendű (11-12 százalékos) mennyiségi növekedést tapasztalhattunk. A párizsik kilogrammonkénti átlagos ára összességében alig 1 százalékkal csökkent, így a szegmens forgalmának értékbeni növekedése összességében 10 százalékot ért el. A piac mennyiségi bővülése a vásárlói hatókör növekedéséből adódott: a párizsit vásárló háztartások köre több mint 9 százalékkal bővült.
A húskészítmények piacán a sonka az a szegmens, melynek volumene a legcsekélyebb mértékben változott: az idei első negyedévben a háztartások által megvásárolt mennyiség a 2007. év azonos időszakához képest mindössze 1 százalékkal csökkent, elsősorban a gyártói márkás termékek iránti kereslet 1 százalékos gyengülésének köszönhetően. Azon háztartások aránya, amelyek a vizsgált időszak alatt vásároltak sonkát, 1 százalékkal nőtt.
Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >