Rendszerben gondolkodunk
Január 25-én került megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség 17. Díjkiosztó Gálája a Hilton Budapest Hotelben. Összeállításunkban beszámolunk a díjak sorsáról, és megszólaltatjuk a piac néhány meghatározó szereplőjét és szakértőjét.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
A Magyar Franchise Szövetség gálaestje a hazai franchise szakma legrangosabb eseménye, ahol az adott év legkiemelkedőbb franchise-hálózatait és -átvevőit díjazzák. Idén 7 franchise-hálózat képviselője, valamint 5 franchise-átvevő vehetett át szakmai elismerést.
A 2023. év franchise-hálózata díjat az Alma Gyógyszertárak kapta. A 2012-ben indult Alma Gyógyszertárak franchise-hálózat az utóbbi években jelentős mértékben növekedett, mára az ország minden megyéjében és megyei jogú városában működik üzlete. Jelenleg a hálózat 232 közforgalmú és 72 fiókgyógyszertárat számlál.
Második alkalommal került kiírásra az Év Válságálló Hálózata díj. Az elmúlt években megváltozott gazdasági környezet hívta életre ezt a díjkategóriát, amelyet a szövetség elnöksége idén az Immo1 hálózatnak ítélte.
A 2023. Év Külföldön Sikeresen Terjeszkedő Hazai Hálózatának az Otthon Centrumot választották, minthogy a cégcsoporthoz tartozó lengyel Freedom Holding 88,2 %-os többségi tulajdont szerzett a lengyel ingatlanpiac egyik meghatározó ingatlanközvetítő hálózatában, az Investor Nieruchomości társaságban.
A 2023-as év Marketing díjazottja az EverDerm Laser & Beauty Clinic lett. A vendégek kétharmada a közösségi média révén szerzett tudomást a hálózatról, amely Budapesten, Szolnokon, Veszprémben és Zalaegerszegen van jelen.
Az Internet Média és Web Díj kategória nyertese a Duna House lett, a 2023. év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata elismerést a BENU Gyógyszertár hálózat érdemelte ki.
A 2023. Év Innovatív Hálózata díjban a Cafe Frei részesült. A kávézólánc az utóbbi időben betört a kiskereskedelmi szegmensbe: egyre több Cafe Frei termékkel az üzletek polcain is találkozhatnak a vásárlók.
Az Év Franchise Átvevője a CBA franchise- partnere, a Pahola és Pahola Kft.
Az Év Multi-brand Franchise Átvevője díj nyertese a Fornetti és CBA egységeket üzemeltető S. Bedi Kft.
Idén az Év Multi-unit Franchise Átvevője kategóriában szoros volt verseny. A szövetség elnöksége úgy határozott, hogy 2023-ban ezt a díjat két franchise-átvevő megosztva kapja meg: A Bubbles mosoda hálózat franchise-partnere Tóth János, illetve a Duna House átvevője, Hornung Áron egyaránt az elismerésben részesült.
A 2023. Év Fiatal Sikeres Franchise Átvevőjének Pörös Emerenciát, az Otthon Centrum hálózat franchise-partnerét választották.
Jelen és jövő
– Az infláció, az energia- és munkaerőköltségek növekedése, a vásárlóerő csökkenése a franchise-szektort is utolérte – szögezi le dr. Kupai Mihály, a Magyar Franchise Szövetség elnöke, a BENU Magyarország franchise-igazgatója. – Számos hálózat kényszerült leépítésekre, egységek bezárására vagy üzleti modelljének módosítására. Fontos azonban, hogy ezek a negatív változások a franchise-hálózatok tagjait vélhetően kevésbé érintették, mint az önálló piaci szereplőket. A franchise mindig is a közösség erejét, a csoport biztonságát adta a hálózathoz csatlakozó kisvállalkozóknak. Ezek az előnyök a válság idején még jobban felértékelődnek, így sok független kereskedő, szolgáltató keresi a további fejlődés lehetőségét a franchise-ban. A szolgáltatások színvonala nem csökkenhet, a vásárló elvárásai változatlanul fontosak.
2023-ban is számos új koncepció kezdte meg a terjeszkedését a franchise útján. Ezek induló hálózatok, néhány új egységgel, így életképességükről, jövőbeni fejlődési útjukról még nehéz lenne állást foglalni. Mindenesetre a franchise mint működési forma továbbra is népszerű, főleg egyes kereskedelmi területeken, iparágakban.
A franchise (jogbérleti) szerződést mint önálló szerződéstípust a Polgári Törvénykönyv lassan egy évtizede tartalmazza, szabályozza. A részletekbe nem belemenve – a jogszabály rendelkezéseivel nem vagyunk maradéktalanul elégedettek, mivel a tényleges franchise-viszonyokra – a mindennapok gyakorlata alapján – nehezen alkalmazható. A törvény rendelkezéseitől egyébként el lehet térni, így a gyakorlatban ez nem okoz jelentős problémát. A franchise mindig is egy többrétegű, komplex szerződéses viszony volt, amit – mint ahogy az angolszász üzleti világból érkezett számos más struktúrát – elsősorban a gyakorlat, a szokások formáltak és ma is alakítanak. A szektorban a jogszabályok mellett így nagy fontossággal bírnak az önszabályozó magatartási kódexek, így különösen az EFF Etikai kódexe, amelyet számos hazai hálózat is magára nézve kötelezőnek tekint.
– Bár a pandémia és az azt követő gazdasági környezet kiszámíthatatlansága rányomta a bélyegét a szegmensre – mondja Kelemen Szilárd, a tavaly az Európai Franchise Szövetség által a kontinens legjobb franchise-hálózatává választott Fornetti Group kereskedelmi igazgatója –, a hazai franchise-piac helyzetét illetően alapvető változásokat nem észlelünk. Az igazán felelősségteljes cégek elemi érdekei közé tartozik, hogy mindenhol, mindig kiszámítható minőségben szervírozzák a termékeiket. A fogyasztó ezt érti és érzi is, és ezért a bizalma nem csökken. Úgy véljük, a terhelt gazdasági szituáció egyfajta öntisztulást is hozott a piacon: csak azok a cégek tudtak stabilan megmaradni, amelyek tudatosan terveztek, rugalmasan alkalmazkodtak, és mindig a vásárlói igényeket tekintették az első számú igazodási pontjuknak.
Egyenletes, állandó, előremutató fejlődésben vagyunk. A Fornetti Group még a pandémia legnehezebb évében is 150 új üzletet nyitott Magyarországon, ami jelzi a márkánk közkedveltségét és a termékeink iránti igényt. Évek óta folyamatosan zajlik a nagyszabású üzletrekonstrukciós projektünk is, amely során az új arculati elemek jegyében, egymás után újulnak meg a boltjaink, amelyek a korszerűsítések révén akár 30%-os bevételnövekedést is képesek generálni. Jelenleg is stabilan tartjuk a régió pékipari szegmensének vezető pozícióját.
Velünk vagy nélkülünk?
– A hazai franchise fejlődése üzletáganként nagyon eltérő – véli Burger Ottó, a CBA vezérigazgatója –, mivel egy új területen, például a szépségipari szolgáltatásokat kínáló cégek esetében a fejlődés üteme egészen más, mint a több évtizede hagyományosan franchise-rendszerben üzemelő vállalkozások esetében.
Minden vállalkozás számára nagyon fontos a tervezhetőség és a kiszámítható jogszabályi környezet. A kereskedelemben működő vállalkozásoknak meglehetősen sok és rendkívül gyors változásokkal kellett szembenézniük az elmúlt időszakban. A termékek árrobbanása is komoly kihívás elé állította a kevésbé tőkeerős vállalkozásokat. Mi úgy gondoljuk, hogy a franchise-rendszer a kisebb vállalkozások számára a túlélés záloga lehet, ugyanis függetlenül, egyik hálózathoz sem tartozva egyre nehezebb a megfelelő működés biztosítása.
Számunkra a legfontosabb cél, hogy a franchise-vállalkozások gazdasági stabilitását megteremtsük, támogassuk. Kereskedelmi területen a hatékonyabb akciózás kialakítása, a saját márkás termékek piaci pozíciójának erősítése mellett elkezdtünk egy hálózatfejlesztési programot, amelyben szakmailag felmérjük az adott üzlet lehetőségeit, majd szaktanácsadást biztosítunk a számukra. Megtervezzük az üzletét, igény szerint támogatjuk annak modernizálását, kollégáink helyszíni iránymutatása szerint átrendezzük a cikkcsoportokat, segítünk a választék racionalizálásában.
– Az elmúlt két évben a magyarországi franchise-hálózatok világában volt olyan terület – állítja Tánczos Gabriella, a Café Frei franchise-vezetője –, amelyet jobban megviselt a 2022-ben érezhető üzemeltetési költség árainak változása. A hálózatok optimalizálták működésüket, amelynek pozitív hatása lesz a későbbiek folyamán hosszú távon is. Mi is átgondoltuk működésünket, termékkínálatunkat és a költségstruktúránkat. A cashflow szemlélet és a hatékonyság került a középpontba – ezt a franchise-partnerek is érezhették.
Korábban törvényi szabályozás hiányában nehéz volt definiálni a franchise-együttműködéseket hazánkban. Az biztos, hogy a franchise-egységekre ugyanúgy vonatkoznak a törvények, mint bármely más vállalkozásra, azzal fűszerezve, hogy ők még a franchise-szerződés szerinti szabályokat is be kell tartsák, amit még külön ellenőriz a rendszergazda. A brand ismertsége és elismertsége nagyban függ a jó központi szabályozástól, ennek gyümölcse pedig jól érezhető a franchise-egységeket üzemeltetők számára.
Új lendülettel
– A kiskereskedők körében a franchise rendszer népszerűsége nőtt – érvel Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője –, ezt a hozzánk csatlakozni kívánók jelentkezéseiből látjuk. Ennek az az oka, hogy egy független kiskereskedő számára nehezebb és bonyolultabb az áru beszerzése, nem tudnak olyan költséghatékonyan működni, aminek következtében nehezebben tudják az árversenyt tartani. Mi ezzel szemben megfelelő infrastruktúrát tudunk biztosítani, ami egyszerűbb, gyorsabb, kiszámíthatóbb áruellátást jelent, nem beszélve a háttértámogatásokról, mint amilyen az informatikai rendszer, illetve a személyes támogatás.
A SPAR hosszú távon gondolkodik a partnerekkel kapcsolatban: folyamatosan hosszabbítjuk meg a lejáró szerződéseket, és integráljuk az új partnereket a hálózatba.
– A magyarországi Pek-Snack hálózat 2023-ban ugyanúgy megérezte a kiskereskedelem kihívásait – hangsúlyozza Matskási Zoltán, a Pek-Snack marketing- és üzletfejlesztési igazgatója –, mint más hálózat vagy csatorna. Egyértelműen látszik, hogy a vásárlószám, illetve a kosárméret változása új kihívások elé állította a partnerhálózatunkat. Ezért új megoldásokat hoztunk, hogy partnereink meg tudják őrizni sikerességüket.
A boltok versenyképességének támogatásaként új típusú akciókat vezettünk be a hálózatba, más és más termékkategóriát az akciók fókuszába helyezve. Emellett nagy országos kampányt indítottunk a Pek-Snack indulásának 25. évfordulója alkalmából. Emellett törekszünk arra, hogy az alapanyagok és energia árának növekedése minél kevésbé jelenjen meg a termékeink áraiban, hiszen ezzel a partnerek vásárlói fognak eltűnni az üzletekből. Bár megjelentünk a piacon alacsonyabb árpontú termékekkel is, de a fogyasztók nem szívesen kötnek kompromisszumot még az ár kedvéért sem – hiszen a snack pékáru inkább szól a kényeztetésről, az élményről, semmint az árról.
A Pek-Snack üzletek és a snack pékáru választéka már rég nemcsak Magyarországon elérhető a vásárlóknak, hanem régiós szereplők vagyunk – a környező országokban is vannak Pek-Snack-üzletek. Fontos, hogy ezt a régiós szerepet továbbra is erősítsük, így reményeink szerint egyre több helyen találkozhatnak velünk a vásárlók.
Hová tovább?
– A BENU hálózata a tavalyi évben is folyamatosan bővült – mutat rá dr. Kupai Mihály –, 2023-ban ünnepelhettük a 250. franchise-partnerünk csatlakozását. Büszkék vagyunk rá, hogy ismét elnyerhettük Magyar Franchise Szövetség Az év legdinamikusabban fejlődő hálózata címét. Üzleti koncepciónk már kiforrott, jelentős változtatásokat nem tervezünk, néhány új elemmel bővül évről évre.
A piaci pozíciónkat, ismertségünket eddig évről évre sikerült erősíteni, változatlanul ez a célunk. Az elkövetkező években a jelenlegi, dinamikus bővülési ütemmel tervezünk, úgy tűnik, hogy a gyógyszertárak koncepciónk iránti érdeklődése töretlen.
A Fornetti a fókuszt – magyarázza Kelemen Szilárd – a gyors alkalmazkodóképességre, az egységes kommunikációra, az unikális/originális, elsősorban az egészségtudatosságot és a környezetbarát szemléletmódot szolgáló termékfejlesztésre fordítja. Árképzésünk meghatározó eleme, hogy még a legsúlyosabb inflációs környezetben is csak annyi többletet terhelünk a fogyasztóra, amit a költségstruktúra feltétlenül indokol.
Továbbra is impulzív térhódítással számolunk, és vélhetően a piac öntisztulási folyamatának köszönhetően olyan terek nyílnak meg a későbbiekben, amelyeket szintén belakhatunk. Látható sikerességünk inspiratívan hat franchise-partnereink számának gyarapodására, ugyanakkor elősegíti azt is, hogy még az eddigieknél is nagyobb részt uraljunk a retail, illetve a HoReCa-piacon. Fontos megemlíteni, hogy a már meglévő hálózaton belül is egy sor változás zajlik; a Fornetti egyre nagyobb figyelmet fordít a napközbeni étkezésekre, amelyekre a különböző food-kategóriák, újfejlesztésű termékeit ajánljuk. Legelébb a Fornetti Hot-dog-ot, amely első ebben a sorban, és a visszajelzések szerint hamar népszerűvé vált. Tavaly mi nyertük el Európa legjobb franchise-hálózatának díját, ami predesztinálja, hogy a progresszív gondolkodásunk előnyt jelenthet a vetélytársakkal szemben.
Termékfejlesztésben a CBA sokat haladt előre – hangsúlyozza Burger Ottó. – A vásárlók fokozott árérzékenységére úgy reagáltunk, hogy növeltük az olcsóbb termékek részarányát az üzleteinkben, tovább bővítettük, fejlesztettük Piros fantázianevű saját márkás termékcsaládunkat, együttműködve a román, szlovák, cseh CBA-partnereinkkel.
Keressük és várjuk is sorainkba a független vagy a jelenlegi hálózatukkal elégedetlen, magyar tulajdonú élelmiszer-kiskereskedelmi vállalkozásokat, felkínálva akár a Príma-hálózatba kerülés lehetőségét is a számukra. Nagyon komolyan koncentrálunk a már meglévő biztos partnereinkre. Régiós központjaink sok független partnert szolgálnak ki, a megbízható és kölcsönös előnyökkel járó együttműködés mind a két fél számára megteremti az alapot a továbblépésre, a franchise-rendszerhez való csatlakozásra. Az elmúlt másfél évben a CBA franchise tagvállalkozások közül többen is csatlakoztak a Príma-hálózathoz, ami nagyon örvendetes.
Kollégáink szakmai sikereket is elérnek. A legújabb ilyen például, hogy az év elején megrendezett Magyar Franchise Szövetség gáláján két franchise-partnerünk is rangos elismerést kapott, ami szintén egy bizonyítéka annak, hogy jó úton haladunk.
Könnyebb az alkalmazkodás
– Az elmúlt időszakban a SPAR-franchise-hálózatunk dinamikusan fejlődött – elemez Maczelka Márk –, akvizitor kollégáink folyamatosan térképezik fel a potenciális partnereket, illetve előtérbe került a saját üzemeltetésű szupermarket boltok franchise-partnereknek történő átadása üzemeltetésre, hiszen az ő hozzáértésük és szakértelmük újabb lehetőségeket teremt a forgalom növelésére. Nagy hangsúlyt fektetünk az akciókra, és a termékek elérhetőségének biztosítására.
A hálózat fejlesztése továbbra is előtérben marad, szeretnénk eljutni olyan településekre, ahol az ellátás színvonala nem megfelelő. Azonban fontos szempont számunkra, hogy olyan partnerekkel szerződjünk, akik szintén fontosnak tartják a SPAR magas minőségre való törekvését, és ezt helyezik előtérbe.
Folyamatosan dolgozunk a Café Frei hálózat bővítésén hazai és nemzetközi viszonylatban is – mondja el Tánczos Gabriella. – Továbbra is nagy az érdeklődés hazai üzletnyitásaikat illetően – elsősorban Budapesten, de már kisebb vidéki városokból is vannak érdeklődők. Emellett a nemzetközi franchise-hálózatunkat szeretnénk tovább fejleszteni; már nyolc országban működnek üzleteink, de közel vagyunk ahhoz, hogy újabb két országban elinduljunk. Ahhoz azonban, hogy a rendszer stabilan működhessen külföldön, a koncepcióban is szükségesek módosítások, amelyeken dolgozunk.
Partnereinkkel közös célunk a működési számok (átlagkosárérték, tranzakció) optimalizálása, szintjeik növelése. Elégedettek akkor leszünk, ha ezeken a területen további fejlődést tudunk elérni.
Árstratégiánk alapvetően nem változott, de minket sem került el a fokozatos áremelés. Jó rendszergazdához illően a Café Frei az innováció és a termékfejlesztés területét erősítette az elmúlt két évben, és a jövőre nézve is sok ötletünk van. Megjelent kávézóinkban a Café Frei Shop, így további saját brandingelt és egyéb kereskedelmi termékekkel színesítettük a palettát. A retail piacon is egyre jelentősebb szereplővé válik a cég; célunk, hogy a Cafe Frei kávémárkából élelmiszermárkává váljon a kiskereskedelemben. Sokan már nem a kávézóinkról, hanem polctermékeinkről ismernek minket, és igyekszünk is a retail és a HoReCa üzletág szinergiáit minél hatékonyabban kihasználni. Café Frei Shopot minden kávézónkban tervezünk bevezetni a közeljövőben, felújítottuk és design szempontból is frissítettük több kávézó megjelenését. Nemcsak termékválasztékunkban, de arculatunkban is a modern, egyedi és rendszeresen megújuló koncepciót képviseljük. //
Érdekek és szinergiák
A Magyar Franchise Szövetség Hall of Fame díjával a hazai franchise-szakma kiemelkedő személyiségeinek több évtizedes munkásságát kívánja elismerni. Idén az elismerést Fazekas Endre kapta – a szakember az elmúlt három évtized tapasztalatairól ad objektív képet.
„1991-ben, amikor megalapítottuk és elindítottuk a „Magyar Franchise Szövetséget” az a határozott szándék és meggyőződés vezetett, hogy ez a vállalkozási és együttműködési forma – figyelembe véve a nemzetközi tapasztalatokat – robbanásszerű fejlődésen megy át a következő két évtizedben és meghatározó üzleti modellé válik – különösen a szolgáltatói szektorban – a kisvállalkozások számára. Utópiaszerűnek tűnt a cél egy olyan gazdasági környezetben, ahol maga fogalom is ismeretlen volt és magyarázatra szorult, és érdemi kodifikációja, szabályozása franchise-működésnek nem volt. Igaz, ma is nagyon szűkszavúan kezeli a Ptk. a kérdést, alapvetően a felek önszabályozó tevékenysége. A szövetség Etikai Kódexe és alapelvei érvényesülnek, összhangban az európai irányelvekkel.
A mögöttünk hagyott több mint 20 év részben sikertörténet kiváló hazai és nemzetközi franchise-gazdák és hálózatok töretlen fejlődésével, részben elmarad az akkori személyes várakozásaimtól a hazai piac mérete, lefedettsége és sokszínűsége tekintetében. A sikeres franchise-rendszerek megkapaszkodása és stabil működése mellett szép számmal voltak, vannak és lesznek bukások is.
A jól működő hálózatok sikere abban rejlik, hogy ötvözni képes a nagyvállalatok méretéből adódó hatékonysági, növekedési elemeket, másrészt megőrzi a kisvállalkozások önállóságát, rugalmasságát. A hosszú távú szerződések keretében a franchise-átvevő közvetlen anyagi és tőkeérdekeltsége megmarad, személyes közvetlen részvétele az üzemeltetésben többnyire sikertényező. Ugyanakkor a rendszer stabil hátteret biztosít a vállalkozásnak, és fenntartja a változás állandó lehetőségét. A hosszú távú partnerkapcsolat és a rendszerben maradás fontos feltétele a fair – nem a franchise-adó rövid távú kapzsiságára építő – franchise-szerződés, melynek keretében a franchise-átvevők a licenszdíj ellenében valós szolgáltatást és hozzáadott értéket kapnak. A közös beszerzés és logisztika szinergiája, a rendszerszintű IT-háttér, a márkaépítés, az oktatás-képzés, a valós know-how, az egységes arculat, a finomra hangolt üzemeltetési folyamatok, és lehetne sorolni tovább azokat területeket, amelyek lehetővé teszik, hogy az egyébként versenyhátrányban lévő kisvállalkozások is az élvonal szereplői legyenek. Évtizedes tapasztalat bizonyítja, hogy válsághelyzetben a franchise keretében működő vállalkozások túlélési aránya a piacon összehasonlíthatatlanul jobb, mint az egyénileg küzdőké. Meggyőződésem, hogy hatalmas potenciál rejlik a franchise-rendszerek magyarországi fejlődésében. Ilyen területnek tekintem a kiskereskedelmet, ahol néhány nagy – egyébként alapprofilban nem így működő – nemzetközi élelmiszerlánc kibontotta már szárnyait, és a kisebb településeken valós versenyt tud generálni a monopolhelyzetben lévő franchise keretében működő hazai láncoknak.” //
Mitől működik a rendszer
Miért terjeszkedjen egy cég franchise formában, és kinek nem való mégsem? Mire kell készüljön az, aki ilyen rendszerben bővítené vállalkozását? Ezeket a kérdéseket tettük fel Elek Márton cégfejlesztési és franchise-tanácsadónak – a válaszokat a hatékonyság kedvéért pontokba szedtük.
Miért észszerű egy jól szervezett, nyereséges vállalkozás bővítése franchise-rendszerben?
– A terjeszkedés nem kíván saját tőkét, így elvileg korlátlan növekedésre van lehetőség.
– A franchise-partnerek nem beosztottak, így felügyelni sem kell őket, hiszen ők a saját vállalkozásaik sikeréért szorgoskodnak.
– A megnövekedett disztribúció nagyobb márkaismertséget eredményez, vagyis a franchise-terjeszkedésre lehet úgy tekinteni, mint pénzt termelő marketingtevékenységre.
– Elvileg elég csak a know-how-t fejleszteni, és ezért pénzt fizetnek az átvevők.
– Előírható a minőségbiztosítás érdekében, hogy az átvevő csak az átadótól vásárolhat alapanyagokat és egyéb kiegészítő termékeket, vagyis hasznot hoz a nagyker tevékenység is.
– Havi díjakat is fizet(het)nek az átvevők.
– A beszállítókkal nagyobb volumenre lehet tárgyalni, így kedvezőbb beszerzési feltételeket lehet elérni, vagy érdemes akár saját márkás terméket is fejleszteni.
Van mire figyelni!
– A vállalkozás pozicionálása legyen tökéletes. Lehet, hogy egy egység még hibás pozicionálás mellett is nyereségesen működik, de a franchise-gazda erkölcsileg felelős azért, hogy csak olyan helyen engedjen egységet nyitni, ahol az átvevő sikerrel járhat.
– Nem biztos, hogy ha jól megy a franchise-gazda egysége, akkor minden átvevőnek is jól fog menni! Meg kell oldani a működési folyamatok átadhatóságát, betanítását és számonkérését.
– Egy hálózatban, ahol különálló vállalkozók sokasága vesz részt, könnyen lehet, hogy az átvevő tud valamit jobban. Észre kell venni a jót, a know-how-ba beépíthetőt, ugyanakkor leszerelni a főcsapástól való eltérést.
– Folyamatos fejlődést, kihívásokat kell biztosítani a partnereknek, mert az emberek hajlamosak hamar motivációt veszteni.
– Egy franchise-hálózat működtetése nem változtatja meg a vállalkozás gyenge pontjait – adminisztrációt, értékesítést vagy mást –, a hálózat olyan lesz, mint a tulajdonosa. A gyengeségeket sokszorozottan átveszik a partnerek, az erősségeket viszont csak néhányan.
– Nem minden jelentkező alkalmas arra, hogy franchise-átvevő legyen. Ugyanúgy meg kell határozni az ideális átvevő tulajdonságait, mint a végfelhasználóknál, és tudni kell nemet mondani a nem beleillő jelentkezőknek, mert egy nem passzoló átvevő szétverhet egy egész hálózatot is.
– Aki franchise-rendszerben terjeszkedik, annak folyamatosan márkát kell építenie: terméket és szolgáltatást fejlesztenie, azt betanítani és számon kérni. //
Újra franchise-kiállítás Budapesten
2024-ben ismét Franchise Kiállítás lesz Budapesten, amely több mint 900 m²-en közel 40 kiállítóval várja a vállalkozni vágyókat. A méltán ismert hazai hálózatok mellett bemutatkoznak angol, amerikai, és német koncepciók is.
A franchise lényege az, hogy a vállalkozó megőrzi függetlenségét, ugyanakkor nem marad egyedül az üzletmenetben, a felmerülő problémák kezelésében. Már nem alkalmazottként dolgozik, mégis sokkal kisebb a kockázat, biztosabb az üzlet, hiszen egy kipróbált, máshol már bizonyított, jól működő recept alapján vezeti egységét.
És hogy mi legyen ez a recept? Erre próbál választ adni a rendezvény április 4-én a Lurdy Házban. A helyszínen nemcsak a kiállító márkák ismerhetők meg, de egy konferencia előadásai is segítik mind a vállalkozni vágyókat, mind a rendszergazdákat.
A rendezvény fő támogatója a Fornetti, szakmai támogatója pedig a Magyar Franchise Szövetség. //
Kapcsolódó cikkeink
Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >A PRÍMA és CBA üzletekben kapható a dubai csoki
A Vörösvár Kft. által üzemeltetett PRÍMA és CBA üzletekben kapható…
Tovább olvasom >Nagynevű borszakértő a SPAR-nál
A SPAR Magyarország termékpalettáján kiemelt helyet kapnak a hazai pincészetek,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >