SIRHA Budapest 2014
SIRHA Budapest 2014: új tartalom új formában Képes beszámoló, letölthető képekkel!
Egy hagyomány útnak indult: március 10–12. között rendezték meg a Hungexpo területén az első SIRHA Budapest 2014 szakkiállítást. Az élelmiszeripar, a sütő- és cukrászipar, a szálloda- és vendéglátóipar rendezvényén több mint 15 ezer regisztrált szakmai látogató vett részt.
Az iparág hazánkban először bemutatkozó nemzetközi fóruma a HUNGEXPO új generációs kiállításának számít, amely felváltotta a korábban hasonló témákban szervezett kiállításokat. Az új koncepció szerint megvalósuló kiállítás nagy sikerrel mutatkozott be a szakma és a piac képviselőinek körében.
Most, az első alkalommal, a rendezvényen 20 000 m2-en összesen 300 kiállító cég képviseltette magát, s közel hatvan szakmai előadás, konferencia kapott helyet a programban.
A szervezők jelentős sikernek könyvelhették el a több mint hetven meghívott részvételével zajló „hosted buyer” akciót, amelynek során külföldről érkező iparágbeli üzletemberek érkeztek Budapestre.
A sikerhez nagyban hozzájárultak a nagy érdeklődés mellett zajló kísérő események. Ezek között kiemelkedő jelentőségű volt a Bocuse d’Or Magyar Döntő, amelyen hat hazai séf versengett a szakács világversenyre való továbbjutásért. A győzelmet Molnár Gábor, a Geisel’s Vinothek (München) séfje szerezte meg, így ő képviselheti Magyarországot május 8-án Stockholmban, az európai döntőn (a kiállítás vendéglátó-ipari vonatkozásairól részletesebben Horeca-rovatunkban írunk – a szerk.).
A rendezvény március 10-ei ünnepélyes megnyitóján Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője, az esemény házigazdája köszöntötte a kiállítókat és látogatókat.
Ganczer Gábor, a Hungexpo vezérigazgatója beszédében kiemelte: a magyar gasztronómiában forradalom zajlik már évek óta. Küzdelem a félresiklott hagyományokkal, a magyar konyhaművészet újbóli felépítése. Ennek első eredményei már látszanak: ott vagyunk a Bocuse d’Or döntőjében, és van már két Michelin-csillagos éttermünk is. És ez csak a jéghegy csúcsa.
– Ez a kiállítás ezeknek a megindult tendenciáknak ad formát, illetőleg keretet biztosít a további inspirációk begyűjtésére – hangsúlyozta Ganczer Gábor. – A kiállítás szakmai jellegét erősíti, hogy számos versenyre, fórumra is sor kerül a SIRHA Budapest 2014 keretei között. Kívánom mindenkinek, hogy ez a kiállítás legyen a minőség csúcstalálkozója!
A kiállítást hivatalosan Dr. Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter nyitotta meg, aki elismerő szavakkal méltatta a SIRHA Budapest szakvásárt, mint a közép-kelet-európai régió kihagyhatatlan presztízsrendezvényét. Mint mondta, a Magyarországon megtermelt mezőgazdasági termékek számára ma is az élelmiszer-feldolgozók jelentik az elsődleges piacot, az agrártermékek kétharmada ugyanis feldolgozott formában hasznosul. Ennek alapján kiemelt kormányzati cél, hogy az élelmiszerlánc optimalizálásával a lehető legmagasabb hozzáadott értéket állítsák elő Magyarországon, növelve a hazai termékek és szolgáltatások részarányát, valamint az exportot.
– A magyar kormány számára a magyar élelmiszeripar kiemelt jelentőségű, ezért is nyilvánítottuk stratégiai ágazatnak – idézte fel a közelmúltat. – Az elmúlt időszakban még tovább, 70-ről 75 százalékra nőtt a Magyarországon előállított élelmiszerek fogyasztása. A Vidékfejlesztési Minisztérium számára öröm, hogy a helyi piacok jelentősége növekszik, a hagyományos technológiával készült kézműves termékek egyre keresettebbek. Ezek pontos kritériumait a közelmúltban szabályoztuk.
Dr. Fazekas Sándor kiemelte: a magyar élelmiszerek minőségét több általuk működtetett védjeggyel, programmal igyekeznek garantálni, emelni. Ilyen a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy, vagy a Hagyományok–Ízek–Régiók program, amely immár 114, legalább 50 éves múlttal rendelkező, egy-egy régióra speciálisan jellemző élelmiszer-ipari terméket fog össze.
– A kormányzati célok megvalósulásához elengedhetetlen a jól működő vállalkozások egyre aktívabb, erőteljesebb piaci jelenléte. Ezért erősítjük, támogatjuk őket. De ha a magyar élelmiszergyártók magyar kis- és középvállalkozásoktól szerzik be az alapanyagot, vagy ha a fogyasztók a boltokban tudatosan a magyar terméket választják, akkor ők is ezt teszik: a magyar vidéket, Magyarországot erősítik – zárta gondolatait a miniszter.
Kiosztották a Gourmet by SIRHA díjait
Közvetlenül a SIRHA Budapest 2014 megnyitója után került sor a Gourmet by SIRHA innovációstermék-verseny eredményhirdetésére.
– Az első alkalommal meghirdetett versenyre összesen 27 pályázat érkezett, és örömmel konstatáltuk, hogy mindegyik pályamunka valódi innovációt tartalmazott – emelte ki Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője, a zsűri elnöke.
A nevezőket négy kategóriába osztották, a nyerteseket az alábbi táblázatban foglaltuk össze:
A Gourmet by SIRHA innovációstermék-verseny végeredménye
Kategória | 1. helyezés | 2. helyezés | 3. helyezés |
Élelmiszer | Hungerit Zrt. (Valdor Kacsapecsenye termékcsalád) | K&K Family Kft. (Mozarella Caprese Shaker) | Fonyódi Ásványvíz Zrt. (Fonyódi Forrásvíz megújítása) és T. Nagy Tamás Kft. (Roux Blanc) |
Cukrászat és sütőipar | Kemence Kft. (Vargabéles és Mákos bobájka) | T. Nagy Tamás Kft. (Valrhona Dulcey) | Kemence Kft. (Bermuda háromszög) |
Horeca-szolgáltatás | MICROS Kft. (MICROS InMotion, mStation és mTablet) | ASSUR Kft. (Garancia biztosítás) | – |
Gép és technológia | T. Nagy Tamás Kft. (Rougié kék homár) | Bio-Fungi Kft. (D2-vitamin-tartalmú csiperkegomba) | AMSA Kft. (védett kefesörte-rögzítés) és GastroPrompt Kft. (MTB 1.4 pácológép) |
Az idén 10 éve az innováció szolgálatában tevékenykedő INNOREG Közép-magyarországi Regionális Innovációs Ügynökség Közhasznú Egyesület különdíját a T. Nagy Tamás Kft. nyerte el.
Ami a saját házunk táját illeti: a Trade magazin szervezésében immár harmadik alkalommal került megrendezésre standunkon a Future Store projekt, amelyben közel 40 közreműködő partner valós bolti környezetben mutatta be Magyarországon is elérhető legfrissebb innovációit.
A parkolótól a kasszazónáig számos technológiai, technikai, digitális, termékekhez, boltberendezéshez és instore kommunikációhoz kötődő újdonságot tekinthettek meg az óránként vezetett túrák keretében a SIRHA kiállítás látogatói. (A Future Store újdonságaival a következő lapszámainkban foglalkozunk részletesebben – a szerk.)
Sz. L.