Fenntarthatóság szimbóluma 2025

Dátum: 2025. 03. 01. 00:00

A Trade magazin újra versenyt hirdet – egy fenntarthatóbb jövőért!

2025-ben a fenntarthatóság szimbólumaivá válhatnak azon a termékek, szolgáltatások, technológiai megoldások, folyamatok, CSR kezdeményezések vagy employer branding megoldások, amelyek kiemelkedő példát mutatnak a környezettudatosság terén.

A fenntarthatóság nagykövetei pedig azok lehetnek, akik elkötelezettek a fenntarthatóság iránt és kiemelkedő tevékenységet hajtottak végre a környezetterhelés csökkentése érdekében.

Az ipari fejlődés, az innováció és a digitális stratégia terén is egyre fontosabb szerepet kapnak a környezetvédelmi szempontok. Az új technológiák pedig segíthetnek a fenntartható gazdaság és életmód kialakításában, anélkül, hogy terhelnék környezetünket.

Célkitűzés és célközönség:

A verseny célja, hogy felhívja a figyelmet azokra a vállalatokra és személyekre, akik komoly erőfeszítéseket tesznek a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás terén. A környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági szempontból fenntartható megoldásokat előtérbe helyezve ösztönözze és támogassa az újító gondolkodást és tevékenységet.

Kategóriák:

  1. Személy kategória: Olyan természetes személy, akinek a fenntarthatóság körében végzett tevékenysége példamutató jellegű – a díjazott személy jogosult a „Fenntarthatóság szimbóluma – Fenntarthatóság Nagykövete” elnevezést használni saját personal brandingje során;
  2. Termék kategória: Olyan termék, amely – a tudomány és a technika jelenlegi állását/ továbbá a magyar piacon található/beszerezhető azonos, vagy hasonló funkciójú terméket figyelembevéve – környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat elemezve példamutató jellegű. A termék olyan anyagi (fizikai, kémiai és biológiai) és nem anyagi (esztétikai és szimbolikus) tulajdonságok összessége, amely tárgyiasult formában jelenik meg, és a vásárlók igényeinek kielégítésére szolgál (pl: élelmiszer, használati, cikk, berendezés stb.);
    A Termék kategórián belül különösen az alábbi terméktípusok értendőek:
    • Élelmiszerek és italok
    • Szépségápolási termékek és divattermékek
    • Egészségügyi és wellness termékek
    • Elektronikai és technológiai eszközök
    • Autók, járművek és egyéb közlekedési eszközök
    • Ipari és építőipari termékek
    • Egyéb tartós fogyasztási cikkek
  3. Szolgáltatás kategória: Olyan szolgáltatás, amely – a tudomány és a technika jelenlegi állását figyelembevéve – környezettudatos, társadalmi és szociális szempontokat elemezve példamutató jellegű. A „szolgáltatás” olyan nem anyagi jellegű cselekvésre vagy tevékenységre utal, amelyet az egyik fél felajánlhat a másiknak, és amelyet gyakran egy szükséglet kielégítése vagy egy sajátos igény kielégítése érdekében végeznek (pl: szállítás, beszerelés, IT szolgálatás, takarítás stb);
    • Egészségügyi szolgáltatások
    • Turisztikai szolgáltatások
    • Sport- és rekreációs szolgáltatások
    • Szórakoztatóipari szolgáltatások
    • Informatikai szolgáltatások
    • Pénzügyi (tőkepiaci) szolgáltatások
    • Logisztikai, raktározási szolgáltatások
    • Kereskedelmi szolgáltatások
  4. Technológiai megoldás, folyamat kategória: Olyan újonnan bevezetett folyamat, amely a szokásos, illetve korábbi beszerzési, gyártási, logisztikai, értékesítési, alapanyag, természeti erőforrás (víz) és energia beszerzés, hulladékfeldolgozás és hulladékgazdálkodási folyamatokat oly módon alakítja át/módosítja, hogy az adott folyamat környezetre gyakorolt hatása jelentősen alacsonyabb lett. Technológián érjük, azoknak az eljárásoknak és módszereknek az összességét, amellyel egy cél mindig egységes sikerrel elérhető, egy termék elkészíthető, egy szolgáltatás nyújtható (pl: gyártási, csomagolási, szállítási egyéb logisztikai megoldás).
  5. CSR (környezeti kategória) – Olyan vállalati, vagy személyi kezdeményezés, vagy projekt, amely jelentős mértékben kihat a természetes környezetre, vagy amely a természetes környezet védelmével, megóvásával, illetve fenntartásával kapcsolatosan (pl: szemétszedés, a természetes környezetben felmerülő környezeti károk csökkentése önkéntesként (azaz nem piaci alapú szolgáltatásként), kezdeményezés vízhasználat, energia használat csökkentésére, karbonlábnyom csökkentésére, a természetes környezetet, klímát hátrányosan befolyásoló folyamatok csökkentésére, illetve megszüntetésére.
  6. CSR (társadalmi kategória) – Olyan kezdeményezés, vagy projekt, amely jelentős mértékben kihatott a helyi közösségekre vagy az adott vállalat fogyasztóira (pl: fogyasztói edukációs projektek (egészséges életvitel és/vagy életminőség), munkavállalóira, így különösen hátrányos helyzetű társadalmi csoportok támogatása, a természetes környezetet és társadalmi csoportokat támogató civil szervezettek történő együttműködés, gyermekek, idősek, pályakezdők, fogyatékosok, alulreprezenált csoportok támogatása, kismamák és családok, bántalmazottak, menekültek, kisebbségek, vallási üldözöttek, állami gondozottak támogatása, egészséges étkezés, egészséges és fenntartható életmód propagálása és mindezzel kapcsolatos edukációs projektek.
  7. „Employer branding” – Fenntarthatóság körében tett munkáltatói intézkedés, kezdeményezés, amely jelentős mértékben kihat az adott vállalat/vállalatcsoport munkaszervezetére, munkavállalóira, azok családtagjaira, közösségére (az adott munkáltató „arculatát” befolyásoló olyan intézkedés, utasítás, amely kedvezőbb és fenntarthatóbb munkafeltételeket, egészségesebb és fenntarthatóbb munkakörnyezetet, összességében vonzóbb munkahelyet biztosít munkavállalói részére). Ide tartozik különösen az egyes munkavállalói csoportok (kismamák, apák, családos munkavállalók, idősek, pályakezdők, idős szülőket támogató munkavállalók, fogyatékos személyt támogató munkavállalók, vendégmunkások és egyéb harmadik országbeli munkavállalók) támogatása, a hivatkozott munkavállalói csoportok életkörülményeinek javítása, a munka magánélet arányának munkavállaló javára történő módosítása, a munkavállalói részvételi jogok gyakorlásának támogatása és fejlesztése, megfelelő visszaélés bejelentési rendszer működtetése, az alapvető emberi jogok tiszteletben tartása, oktatása és hatékony védelme, továbbá olyan új HR folyamatok bevezetése, illetve fejlesztése, amely összességében kihat a teljes munkahelyi kollektíva hatékony működésére, a munkakapcsolatok fejlődésére, továbbá az adott munkáltató jó üzleti hírnevének fejlesztésére.

A részvétel feltételei:

  • A Versenyben kizárólag olyan Magyarország területén üzletszerű gazdasági tevékenységet folytató természetes vagy jogi személy (saját nevében vagy cége nevében) nevezhet, akinél a pályázatban megjelölt termék /szolgáltatás 2023. október 1. és 2025. június 01, napja között benyújtásra került, vagy projekt/technológiai megoldás vagy egyéb folyamat 2023. október 1. és 2025. június 01. napja között megvalósult.
  • További részletek a Fenntarthatóság szimbóluma 2025 Versenyszabályzat 2.1-es pontjában találhatóak.
  • MMSZ Zöld Tagozatának Zöld-Kommunikációs különdíja: A jelentkezési lapon elfogadásra és kitöltésre kerül az MMSZ Zöld Tagozatának Zöld-Kommunikációs különdíj szekciója.

Pályázat benyújtásához kapcsolódó csatolmányok:

  • Maximum 5 db fotó (formátum: jpeg, jpg, max. 0,5MB/kép)
  • Magyar nyelvű, Pdf formátumú prezentáció (max. 10 slide, max. 3MB)
  • Videó: videómegosztó (YouTube) vagy felhőben elérhető link (formátum: mp4, kizárólag HD vagy Full HD felbontásban)

Bírálási szempontok és zsűri összetétele:

A szakmai zsűri a megadott 7 kategóriában, kategóriánként kiválasztja az általa legjobb(ak)nak ítélt Pályázato(ka)t.

A zsűrizés első fázisa elektronikus formában történik. A második fázisban, amennyiben a zsűri véleménye nem egységes, egy szakmai konzultáció összehívására kerül sor, amelyen minden zsűritag részt vehet, és ahol a végső döntések alapján kialakul a végeredmény.

A zsűri az alábbi szempontokat veszi figyelembe a Fenntarthatóság szimbóluma 2025 verseny zsűrizésekor:

  • Innovatív megoldás (A pályázatban foglaltak mennyire számítanak innovatívnak fenntarthatóság szempontjából)
  • Eredményesség / siker (A pályázatban leírtak szerint mennyire érték el céljukat a megvalósítás során, sikeresnek mondhatók-e)
  • Valódi hozzájárulás a fenntarthatósághoz (A pályázatban leírtak mekkora százalékban csökkentik az ökológiai lábnyomot)

A zsűrizés részletes szempontjai a Fenntarthatóság szimbóluma 2025 verseny Versenyszabályzat mellékletében megtekinthető.

MMSZ Zöld Tagozatának Zöld-Kommunikációs különdíj zsűrizési folyamata:

Az idei évben is Fenntarthatóság szimbóluma 2025 sikeres pályázatai közül kerül kiválasztásra az MMSZ Zöld Tagozatának Zöld-Kommunikációs különdíja (nevezhetnek azok, akik elfogadták az idevonatkozó jelentkezési feltételeket a pályázati adatlapon), amelyet a pályázatok közül az alábbi szempontok alapján a legjobbnak ítélte a Tagozat tagjait képviselő szakmai zsűri:

  • Mennyire illeszkedik a projekthez kapcsolódó kommunikáció a márka ESG / zöld üzeneteihez
  • Mennyire illeszkedik a márka általános, globális kommunikációjához
  • Kampány összetettsége, integráltsága
  • Milyen szinten jelenik meg a stratégiai gondolkodásmód (pl. célcsoport meghatározás, kutatták-e a témát előzetesen, …)
  • Tartalmaz-e a kampány kreatív, out of the box ötletet, ami lehet akár pl. kreatív csatornaválasztás is
  • Számszerűsíthető eredmények milyenek, milyen volt a kampány hatásfoka (marketingkommunikációs mérőszámok: elérés, honlaplátogatottság, médiamegjelenés, SM interakciók száma, …)
  • Edukációs tartalom mennyire hangsúlyos a kampányban, vagy inkább kizárólag a márkáról szól

Díjak és elismerések:

Az eredményhirdetésre a Business Days 2025 konferencián kerül sor.

Azon Pályázók, akik „Fenntarthatóság szimbóluma 2025” díjban részesülnek, jogosulttá válnak a Fenntarthatóság szimbóluma 2025 + kategória megjelölés / különdíj címet viselni, és marketing megjelenéseik során ezt a címet logóval kommunikálni és feltüntetni, a címviselés határozott időre, az átvételtől számított 2 (kettő) éves időtartamra vonatkozik.

Határidők:

A pályázatok benyújtásának határideje: 2025. június 05. (csütörtök éjfél)

Nevezési díjak:

  • 1. pályázat 99.000 Ft + áfa
  • 2. és további pályázat 89.000 Ft + áfa, (társnevezői díj: 89 000 Ft + áfa), amely magában foglalja 1 fő részvételét a díjátadóval egybekötött konferencián.

Jelentkezési adatlap

További információkért írjon nekünk e-mailt: ress.adrienn@trademagazin.hu

A Fenntarthatóság szimbóluma 2025 verseny Adatkezelési Tájékoztatója

A Fenntarthatóság szimbóluma 2025 verseny Versenyszabályzata

A tavalyi Fenntarthatóság szimbóluma verseny nyertesei itt tekinthetők meg.