Rekordokat döntött az idei CMS Berlinben
A takarítóipar legnagyobb európai szakvásárát 14 ezer látogató kereste fel Berlinben, szeptember közepén. A 343 kiállító 25 országot képviselt a négynapos üzleti seregszemlén. A keretprogram egyik konferenciája a magyar, cseh és lengyel piacot tekintette át. A takarítóipar látványos fejlődését tükrözi a vásár iránti nagy érdeklődés. A legutóbbi, tavalyelőtti rendezvényt mind a kiállítók és a részt vevő országok, mind a látogatók számával túlszárnyalta az idei CMS (Cleaning, Management, Services).
Magyarország: fejlődik a szakképzés
Az egyetlen magyar kiállító, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Épülettisztító Szakmai Osztálya (BKIK-ÉPSZÓ) a 2-es csarnokban kapott helyet. Ritz Tibor, a magyarországi szakemberképzés tekintélyes szervezője a standon az ágazat fejlődéséhez nélkülözhetetlen oktatási rendszer előnyeire hívta fel az érdeklődők figyelmét.
Eddig Magyarországon 4000-en kaptak hivatalos takarítóipari szakmai bizonyítványt. Idén jelent meg az első tankönyv, „Takarítás lépésről lépésre” címmel.
A Német Gazdaság Keleti Bizottsága mindjárt a nyitónapon konferenciát tartott Közép- és Kelet-Európa piacairól. Ritz Tibor előadásában rámutatott, hogy a legutóbbi, 2002-es felmérés szerint Magyarországon 3000 takarítóipari cég működött. Zömük, 75 százalékuk magánszerződések alapján dolgozott, 14 százalékuk 50 alkalmazottnál kevesebbet foglalkoztató kisvállalkozás, további 10 százalék közepes méretű, és mindössze 1 százalék tekinthető nagynak.
Bejelentette, hogy 2008-ban az ágazat cégeinek teljes körű felmérését tervezik.
Német szemmel kedvező export
Bernd Heilmann, a Német Gép- és Berendezésgyártók (VDMA) elnöke saját országáról szólva, a takarítógépek gyártásának két számjegyű növekedéséről számolt be. A német export tavaly 16 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és az idén hasonló eredményt várnak.
Rámutatott a Magyarországra irányuló exportban Németország kiemelkedő szerepére. A listavezető németek nagyobb értékben szállítottak hazánkba gépeket, mint együttvéve az utánuk következő olaszok, osztrákok, franciák, Benelux államok, Japán, USA és Nagy-Britannia. Ugyanakkor a növekedés üteme is Németországból a legdinamikusabb.
Nem véletlenül. A takarítóipari gépek világpiacát ugyanis a németek vezetik, 20 százalékos piaci részesedéssel.
200 millió eurónál tartanak a lengyelek
A Lengyel Takarítóipari Társaság elnökhelyettese, Wlodzimierz Kokocinski friss adatokkal szolgált: a lengyel takarítóipar idei, várható bevételeit 200 millió euróra becsüli. Ezt mintegy 4 ezer vállalat 320 ezer dolgozóval éri el.
A cégek felének bevétele 100 ezer és 500 ezer euró között mozog. Mindössze 2 százalékuk jut 2,5 millió eurót meghaladó forgalomhoz. Egyharmad az 500 ezer–2,5 millió árbevételű vállalkozások aránya. A többi 630 cég 100 ezer euró alatt marad.
– A takarítógépek és berendezések, valamint vegyszerek legnagyobb nemzetközi gyártói képviseletet működtetnek Lengyelországban – hangsúlyozta a lengyel előadó.
Dicsérik az újdonságokat
– Az idei CMS nagyszerűen sikerült – foglalta össze tapasztalatait a vásár végén Winfried Brandt, a VDMA takarítórendszer-szervezetének igazgatója. – A kiállítók főleg azt értékelik, hogy a látogatók nagy része szakember, aki üzleti döntésekben is kompetens. Tagvállalataink képviselői érdemi tárgyalásokat folytattak megrendelésekről, és megalapoztak jó néhány ígéretes projektet is.
A szakmai látogatók túlnyomó része a szolgáltató, kisipari, nagyipari, valamint a nagy- és külkereskedelmi szektort képviselte. A legtöbb külföldi „néző” Olaszországból, Ausztriából, Hollandiából, Belgiumból, Franciaországból, Csehországból és Lengyelországból érkezett Berlinbe. Üzleti szempontból 94 százalékuk pozitívan értékelte a vásárt. Különösen a sok új terméket, illetve szolgáltatást dicsérték, valamint a lehetőséget üzleti kapcsolatok teremtésére.
B. E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Employer branding az AI és a GenZ-k korában – A folytatás
November 27-én kerül megrendezésre a II. Marketing Art Employer Branding…
Tovább olvasom >Megvannak az Employer Branding Award nyertesei
A Magyar Public Relations Szövetség (MPRSZ) immár hetedik alkalommal hirdette…
Tovább olvasom >AI Night: Egy új korszak – Hogyan formálja át az AI az életünket, a munkánkat és a globális társadalmunkat?
Az AI fejlődése nemcsak technológiai szempontból hoz forradalmi változásokat, hanem…
Tovább olvasom >