Rekordmélyre zuhant az innováció a spanyol FMCG-piacon
Spanyolországban 15 év alatt 48%-kal esett vissza az új termékek bevezetése az FMCG-szektorban – derül ki a Kantar friss Innovation Radar jelentéséből. 2024-ben mindössze 75 új termék jelent meg az élelmiszer, ital, háztartási és szépségápolási kategóriákban, ami minden idők legalacsonyabb értéke.
A tanulmányról beszámoló ESM cikke szerint ennek fő oka a kiskereskedelmi láncok eltérő stratégiája: jelenleg a gyártói innovációk csupán 25%-a kerül boltok polcaira. A fogyasztók korlátozott hozzáférése az újdonságokhoz egyfajta negatív visszacsatolásként értelmezhető, amely elriasztja a gyártókat a további fejlesztésektől, így csökken a kínálat és lassul a piac megújulása.
2024-ben az új termékek 96%-át spanyol gyártók jegyzik, de a terjesztés akadályokba ütközik: a Mercadona, az Aldi és a Lidl kevesebb új terméket vesz fel kínálatába, míg a Carrefour, az Alcampo és a DIA nyitottabb az innováció iránt.
A sikerarány is csökken: csupán minden ötödik új termék ér el áttörést. Ha a trend folytatódik, az elemzők szerint a következő évtizedben akár 20 milliárd eurós veszteség, forgalomcsökkenés és gyárbezárások is jöhetnek.
A 2024-es top 10 innováció többsége élvezeti cikk: ilyen például a Royal Swan kekszes-karamellás likőrje (Mercadona-exkluzív), a Campofrío Frankfurt Salchiloncha, a Magnum Pink Lemonade jégkrém, az El Águila 0.0% szűretlen sör és az Aquarius őszibarackos izotóniás ital.
A leginnovatívabb gyártók között szerepel az Unilever (élelmiszer), a Mahou San Miguel (ital), a P&B (háztartási szerek) és a L’Oréal (kozmetikumok).
A helyzet javítása céljából a spanyol Promarca szövetség egy háromoldalú egyeztető fórum létrehozását javasolja a kormány, a gyártók és a kereskedők részvételével, hogy közösen ösztönözzék az innovációt és élénkítsék a fogyasztói piacot.
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl nagyobb sebességre kapcsol: a Red Bull Showrun hivatalos Partnere lett
A Lidl Magyarország és a Red Bull újabb izgalmas együttműködéssel…
Tovább olvasom >Jó az idő, most szombaton megtartják a 43. Lidl Balaton-átúszást, újra lehet nevezni is
A HungaroMet siófoki obszervatóriumának időjárás-előrejelzése alapján a szervező, Budapest Sportiroda a…
Tovább olvasom >Belgium engedélyezi a boltok heti hét napos nyitvatartását
Eltörli a belga kormány a kiskereskedelmi üzletek heti egy zárvatartási…
Tovább olvasom >További cikkeink
A GVH vizsgálatai szerint nem a kiskereskedelem a ludas az áremelkedésekben
Nem a kiskereskedelem a felelős a tej, a tejtermékek és…
Tovább olvasom >A Nestlé továbbra is a világ legértékesebb élelmiszer márkája a Brand Finance szerint
A Nestlé immár tizedik éve vezeti az élelmiszermárkák globális rangsorát,…
Tovább olvasom >Iskolakezdés: átlagosan 50-75 ezer forinttal terveznek a családok
A REGIO JÁTÉK friss felmérése szerint a 2025-ös iskolakezdés átlagosan…
Tovább olvasom >