Rekordmélyre zuhant az innováció a spanyol FMCG-piacon
Spanyolországban 15 év alatt 48%-kal esett vissza az új termékek bevezetése az FMCG-szektorban – derül ki a Kantar friss Innovation Radar jelentéséből. 2024-ben mindössze 75 új termék jelent meg az élelmiszer, ital, háztartási és szépségápolási kategóriákban, ami minden idők legalacsonyabb értéke.
A tanulmányról beszámoló ESM cikke szerint ennek fő oka a kiskereskedelmi láncok eltérő stratégiája: jelenleg a gyártói innovációk csupán 25%-a kerül boltok polcaira. A fogyasztók korlátozott hozzáférése az újdonságokhoz egyfajta negatív visszacsatolásként értelmezhető, amely elriasztja a gyártókat a további fejlesztésektől, így csökken a kínálat és lassul a piac megújulása.
2024-ben az új termékek 96%-át spanyol gyártók jegyzik, de a terjesztés akadályokba ütközik: a Mercadona, az Aldi és a Lidl kevesebb új terméket vesz fel kínálatába, míg a Carrefour, az Alcampo és a DIA nyitottabb az innováció iránt.
A sikerarány is csökken: csupán minden ötödik új termék ér el áttörést. Ha a trend folytatódik, az elemzők szerint a következő évtizedben akár 20 milliárd eurós veszteség, forgalomcsökkenés és gyárbezárások is jöhetnek.
A 2024-es top 10 innováció többsége élvezeti cikk: ilyen például a Royal Swan kekszes-karamellás likőrje (Mercadona-exkluzív), a Campofrío Frankfurt Salchiloncha, a Magnum Pink Lemonade jégkrém, az El Águila 0.0% szűretlen sör és az Aquarius őszibarackos izotóniás ital.
A leginnovatívabb gyártók között szerepel az Unilever (élelmiszer), a Mahou San Miguel (ital), a P&B (háztartási szerek) és a L’Oréal (kozmetikumok).
A helyzet javítása céljából a spanyol Promarca szövetség egy háromoldalú egyeztető fórum létrehozását javasolja a kormány, a gyártók és a kereskedők részvételével, hogy közösen ösztönözzék az innovációt és élénkítsék a fogyasztói piacot.
Kapcsolódó cikkeink
Megvásárolja a Schwarz Csoport a hipermarketeket üzemeltető romániai La Cocoșt
Egy olyan piacon, amelyet a hipermarketek zsugorodása és a diszkontok…
Tovább olvasom >Az AI és a saját márkák révén nőtt az Eroski nyeresége
A spanyol Eroski kiskereskedelmi lánc a 2025-ös pénzügyi év első…
Tovább olvasom >Az NVIDIÁ-val összefogva forradalmasítaná a szépségipart a L’Oréal
Stratégiai együttműködésre lépett a L’Oréal Groupe az NVIDIÁ-val, hogy mesterséges…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Tízmilliók egy nyitófüllel – elindult a XIXO történetének legnagyobb nyereményjátéka
Idén nyáron minden eddiginél nagyobb dobásra készül a XIXO: elindult…
Tovább olvasom >Auchan Placc újratöltve – friss kínálat és megfizethető árak az EFOTT-on!
Már harmadik éve nyitja meg kapuit az Auchan Placc az…
Tovább olvasom >