Rekordmélyre zuhant az innováció a spanyol FMCG-piacon

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 07. 01. 09:59

Spanyolországban 15 év alatt 48%-kal esett vissza az új termékek bevezetése az FMCG-szektorban – derül ki a Kantar friss Innovation Radar jelentéséből. 2024-ben mindössze 75 új termék jelent meg az élelmiszer, ital, háztartási és szépségápolási kategóriákban, ami minden idők legalacsonyabb értéke.

A tanulmányról beszámoló ESM cikke szerint ennek fő oka a kiskereskedelmi láncok eltérő stratégiája: jelenleg a gyártói innovációk csupán 25%-a kerül boltok polcaira. A fogyasztók korlátozott hozzáférése az újdonságokhoz egyfajta negatív visszacsatolásként értelmezhető, amely elriasztja a gyártókat a további fejlesztésektől, így csökken a kínálat és lassul a piac megújulása.

2024-ben az új termékek 96%-át spanyol gyártók jegyzik, de a terjesztés akadályokba ütközik: a Mercadona, az Aldi és a Lidl kevesebb új terméket vesz fel kínálatába, míg a Carrefour, az Alcampo és a DIA nyitottabb az innováció iránt.

A sikerarány is csökken: csupán minden ötödik új termék ér el áttörést. Ha a trend folytatódik, az elemzők szerint a következő évtizedben akár 20 milliárd eurós veszteség, forgalomcsökkenés és gyárbezárások is jöhetnek.

A 2024-es top 10 innováció többsége élvezeti cikk: ilyen például a Royal Swan kekszes-karamellás likőrje (Mercadona-exkluzív), a Campofrío Frankfurt Salchiloncha, a Magnum Pink Lemonade jégkrém, az El Águila 0.0% szűretlen sör és az Aquarius őszibarackos izotóniás ital.

A leginnovatívabb gyártók között szerepel az Unilever (élelmiszer), a Mahou San Miguel (ital), a P&B (háztartási szerek) és a L’Oréal (kozmetikumok).

A helyzet javítása céljából a spanyol Promarca szövetség egy háromoldalú egyeztető fórum létrehozását javasolja a kormány, a gyártók és a kereskedők részvételével, hogy közösen ösztönözzék az innovációt és élénkítsék a fogyasztói piacot.

Kapcsolódó cikkeink