Rejtett kamera
A tejágazat nagyobb szereplői az áruházláncokra mutogatnak, mint a hazai tejágazat tönkretevőire. A Tej Terméktanács még a nyáron demonstrációs készülődésbe kezdett. Magasabb átvételi árakat akartak kikényszeríteni a nagy kereskedőláncoktól, illetve elérni, hogy ezzel párhuzamosan növekedhessen a boltok polcain a magyar termékek aránya.Átírta a tejesek titkolózós demonstrációjának előkészületeit a gazdasági válság. Az áremelés követelése ugyan nem lett okafogyott, de a szűkülő jövedelmek idején nehéz lesz felfelé srófolni a fogyasztói és a termelői tejárakat. A botránytól tartó élelmiszerláncok csendben morzsolják az importtal az árakat. Miközben a tejágazat nagyobb szereplői az áruházláncokra mutogatnak, mint a hazai tejágazat tönkretevőire, addig egyre több kisebb hazai feldolgozó igyekszik megkerülni őket, és közvetlen kapcsolatot keres a vásárlókkal. Egy kisebb feldolgozó például már mozgóbolttal járja Pest és Győr-Moson-Sopron megyei települések utcáit és a – Boci, boci tarka – dallamával csábítja vevőit. Reggelente egyre több ajtó elé kerül tej, amelyet már a termelő visz oda. A háztól történő árusítás a szigorúan szabályozott termelői tejpiacon is legális lehet, hiszen a szigorú uniós kvótarendszerben mintegy 200 millió liter tejet lehet így eladni.
Amúgy sem volt nagyon jó a termelők, feldolgozók és a kereskedők közötti kapcsolat. De idén novemberben valami elromlott. A tejtermelők kezdeményezésére az állattartók egyesített szándékkal az egyik novemberi pénteken az utakra vonultak. Habár egy egész hétre bejelentették a gyáli és az alsónémedi helyszíneken a félpályás forgalomlassító útlezárást, mégis éppen csak megmutatták magukat az utakon. Később tárgyalóasztalnál próbáltak megegyezni a kereskedőkkel. Istvánfalvi Miklós, a demonstrálók szóvivőjének közlése szerint azonban nem jutottak egyezségre. A tárgyalásokat a süketek párbeszédéhez hasonlította: ugyanis a kereskedők csak a tőlük megszokottakat hangoztatták, miszerint a fogyasztó dönt arról, hogy milyen terméket választ. A demonstrálók szerint inkább a magyar áruféleségekről, a magyar munkahelyek védelméről kellene beszélni, és arról, hogy egy multinacionális kereskedelmi lánc alkalmazottja miként téríti el az árat, hogy a gyengébb minőségű áru megvásárlására csábítson minél több vevőt, így növelve profitját.
Nyilvánvaló, hogy a beszállítók javítani szeretnék pozíciójukat, mert Takács László, a Baromfi Terméktanács ügyvezető igazgatója szerint az áruházláncok magyar törvényeket figyelembe sem vevő gyakorlata ellen közösen kell fellépni. Takács László megemlítette azt is, ha nyilvánosságra hoznák a feldolgozók és a kereskedők közötti tárgyalás rejtett kamerás hang- és videofelvételét, akkor kiderülne az igazság a kereskedők árpolitikájáról és arról, hogyan élnek vissza erőfölényükkel.
A tejágazatban tapasztalható válság nemcsak Magyarországot jellemzi. A termelői árak és a jövedelmek idei csökkenése miatt az Európai Unióban több helyen is az utcára vonultak a tehéntartók. A csehek 500 ezer liter tejet öntöttek ki a földekre.
A tejágazat hazai értékesítési gondjai mellett a világ tejtermelése töretlenül növekszik, az idei bővülést 2,2 százalékosra teszik, közben a világ tej-külkereskedelme 3 százalékkal bővül. Az Európai Unióban a tavalyi fél százalék után idén egy százalékkal nő a tejtermelés. Ezt a bővülő belső kereslet és a folytatódó export húzza. A termelés növekedésének 85 százalékát az első fél évben Franciaország produkálta. Erre azért érdemes kitérni, mert ott a gazdák és a feldolgozók közösen határozzák meg a felvásárlási árcentrumot, tudatosan tompítják és odázzák el a világpiaci hatások érvényesülését, egyensúlyozzák a piacot. Ennek jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni egy olyan ágazatban, ahol hosszú évek kellenek a termelési alapok kialakításához.
A franciákhoz hasonlóan továbbnövekszik a tejtermelés Olaszországban, a Benelux államokban, Németországban és Lengyelországban is. Utóbbinál a termelők száma 18 százalékkal csökken idén, miközben a kibocsátás 2,2 százalékkal nő, vagyis gyors ütemben nő a koncentráció. A többi tagállamban jellemzően a kvóta emelése és a kereslet növekedése hajtja a szektort.
Középtávon a világpiaci tejtermékek jelenlegi termelői árának stabilizálódására lehet számítani. Ez azonban a hazai termelők számára túlságosan messze van. Ezért úgy döntöttek, hogy folytatják a demonstrációt. Lapzártánk miatt nem tudjuk, hogy ennek mi lett a hozadéka, az azonban kiderült, hogy az agrártárca a feldolgozók és a kereskedők között egyeztetést kezdeményezett, s ez egyfajta kedvező elmozdulást jelez.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kötelezi beszállítóit Carrefour a Nutri-Score értékek közzétételére
Franciaországban előírta a Carrefour, hogy minden márkás termék beszállítója köteles…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >