Regisztrációs számot kapnak az élelmiszer-értékesítő automaták
Összesen 625 étel- és ital-automatát jelentettek be múlt péntekig a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV); a bejelentést március 31-éig minden üzemeltetőnek meg kell tennie, a berendezések regisztrációs számot kapnak – közölte a NAV kedden az MTI megkeresésére.
Az elmúlt évek ellenőrzési tapasztalatai szerint a kezelőszemélyzet nélkül, automatákon keresztüli értékesítések, szolgáltatások bevételének igen jelentős része után a kereskedők nem fizetnek adót – emelte ki írásos válaszában az adóhatóság.
A NAV szerint az üzemeltetők szándékos bevétel-eltitkolását jelentősen megkönnyítette a korábbi alulszabályozottság. Az automatákat nem kellett regisztrálni, engedélyeztetni, így ezekről az adóhivatalnak semmilyen forrásból nem volt hiteles információja. Nem volt adat az automaták számáról, típusáról és azok működéséről.
Az automatából történő értékesítést csak az illetékes kereskedelmi hatósághoz kellett bejelenteni, így semmilyen adóhivatali kontroll nem volt az automaták használata fölött.
Az automaták általában nem rendelkeznek a megfelelő azonosításhoz szükséges jelzésekkel, ami az üzemeltető azonosítását is megnehezíti. Bár a kereskedelmi szabályok értelmében az automatán fel kell tüntetni a kereskedő nevét és székhelyét, ezt a minimális követelményt is csak kevesen tartják be – közölte a NAV.
Az adóhivatal válaszában kitért arra is: a kihelyezett automaták jelentős részének az erre vonatkozó előírás hiányában nincs semmilyen számláló-berendezése, ami hitelesen rögzítené az automata forgalmát. Hiába van egyes típusokban pénzszámláló vagy adagszámláló egység, ezek bármikor nullázhatók, törölhetők, így nem alkalmasak a valós bevételek rögzítésére és ellenőrzésére. Az üzemeltetők jellemzően nem vezetnek teljes körű és naprakész nyilvántartást a forgalomról, nyilvántartásaik és szabályzataik hiányosak.
A berendezések bejelentése igazgatási szolgáltatási díjjal jár, ami 30 ezer forint automatánként. Azok az adózók, akik január 1-jén automata berendezést üzemeltetnek és március 31-éig bejelentést tesznek, díjfizetési kötelezettségüknek két részletben tehetnek eleget. Az első részlet 3000 forint és a bejelentés időpontjáig kell megfizetni, a 27 ezer forintos második részletet pedig december 31-éig.
Február 13-áig 4,4 millió forint folyt be a bejelentéshez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díj címén – közölte a NAV.
A magánszemély adózó 200 ezer forintig, más adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha bejelentési kötelezettségét késedelmesen teljesíti és késedelmét nem menti ki – áll a NAV tájékoztatásában. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Higiéniai problémák egy wellness-szállóban, a NAV leengedte a medence vizét
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) munkatársainak kellett leengedni annak…
Tovább olvasom >Hatályba lépett az e-pénztárgépekről szóló rendelet
Kedden hatályba lépett az e-pénztárgépekről szóló rendelet, amely véget vethet…
Tovább olvasom >NAV-ellenőrzések 2025: ki kerül a fókuszba?
A bizalmi vagyonkezelők, az élelmiszeripari vállalkozások transzferárazása és a globális…
Tovább olvasom >További cikkeink
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >A digitális detox a húsvéti böjt idején: az addiktív telefonhasználat sokkal súlyosabb és általánosabb probléma, mint gondoljuk
A húsvéti böjt hagyományosan a befelé fordulás, a lemondás és…
Tovább olvasom >Kegyetlen április fagykárok: akár 100%-os terméskiesés is előfordulhat
Az április eleji tavaszi fagyok ismét komoly problémát okoztak a…
Tovább olvasom >