Regisztrációs számot kapnak az élelmiszer-értékesítő automaták
Összesen 625 étel- és ital-automatát jelentettek be múlt péntekig a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV); a bejelentést március 31-éig minden üzemeltetőnek meg kell tennie, a berendezések regisztrációs számot kapnak – közölte a NAV kedden az MTI megkeresésére.
Az elmúlt évek ellenőrzési tapasztalatai szerint a kezelőszemélyzet nélkül, automatákon keresztüli értékesítések, szolgáltatások bevételének igen jelentős része után a kereskedők nem fizetnek adót – emelte ki írásos válaszában az adóhatóság.
A NAV szerint az üzemeltetők szándékos bevétel-eltitkolását jelentősen megkönnyítette a korábbi alulszabályozottság. Az automatákat nem kellett regisztrálni, engedélyeztetni, így ezekről az adóhivatalnak semmilyen forrásból nem volt hiteles információja. Nem volt adat az automaták számáról, típusáról és azok működéséről.
Az automatából történő értékesítést csak az illetékes kereskedelmi hatósághoz kellett bejelenteni, így semmilyen adóhivatali kontroll nem volt az automaták használata fölött.
Az automaták általában nem rendelkeznek a megfelelő azonosításhoz szükséges jelzésekkel, ami az üzemeltető azonosítását is megnehezíti. Bár a kereskedelmi szabályok értelmében az automatán fel kell tüntetni a kereskedő nevét és székhelyét, ezt a minimális követelményt is csak kevesen tartják be – közölte a NAV.
Az adóhivatal válaszában kitért arra is: a kihelyezett automaták jelentős részének az erre vonatkozó előírás hiányában nincs semmilyen számláló-berendezése, ami hitelesen rögzítené az automata forgalmát. Hiába van egyes típusokban pénzszámláló vagy adagszámláló egység, ezek bármikor nullázhatók, törölhetők, így nem alkalmasak a valós bevételek rögzítésére és ellenőrzésére. Az üzemeltetők jellemzően nem vezetnek teljes körű és naprakész nyilvántartást a forgalomról, nyilvántartásaik és szabályzataik hiányosak.
A berendezések bejelentése igazgatási szolgáltatási díjjal jár, ami 30 ezer forint automatánként. Azok az adózók, akik január 1-jén automata berendezést üzemeltetnek és március 31-éig bejelentést tesznek, díjfizetési kötelezettségüknek két részletben tehetnek eleget. Az első részlet 3000 forint és a bejelentés időpontjáig kell megfizetni, a 27 ezer forintos második részletet pedig december 31-éig.
Február 13-áig 4,4 millió forint folyt be a bejelentéshez kapcsolódó igazgatási szolgáltatási díj címén – közölte a NAV.
A magánszemély adózó 200 ezer forintig, más adózó 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható, ha bejelentési kötelezettségét késedelmesen teljesíti és késedelmét nem menti ki – áll a NAV tájékoztatásában. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Német városok tucatjai terveznek adót kivetni az egyszer használatos csomagolásokra
Egyre több német város fontolgatja, hogy adót vezet be az…
Tovább olvasom >E-nyugta: vállalkozásokat segítő információs oldalt indított a Számlázz.hu
Új élet kezdődik vállalkozók tízezrei számára: április elsején hatályba lépett…
Tovább olvasom >Elindult a NAV e-pénztárgép-rendszerről tájékoztató eNYUGTA-aloldala
Elindult a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) honlapján az eNYUGTA-aloldal,…
Tovább olvasom >További cikkeink
„Falatnyi történetek: Mesék maradék nélkül” – meseíró pályázatot hirdetett a Nébih
Első alkalommal hirdette meg országos meseíró pályázatát a Nemzeti Élelmiszerlánc-…
Tovább olvasom >AM: a térséget érintő válságok leküzdésében is óriási szerepe van a FAO-na
Nagy szerep hárul a nemzetközi szervezetekre az Európát és Közép-Ázsiát…
Tovább olvasom >A FAO európai és közép-ázsiai tagországainak informális konzultációja Magyarországon
Nagy szerep hárul a nemzetközi szervezetekre az Európát és Közép-Ázsiát…
Tovább olvasom >