Régi márkák, új koncepciók az ajándékcsomagok között
Szakmai találkozókon egyre gyakrabban merül fel a kérdés, milyen lesz az idei ünnepi szezon az értékesítés szempontjából? A válságtól tudatosabb vevők mit, mennyit és hol vesznek majd meg? A gyártók többsége egyetért abban, hogy mennyiségben „hozható” a tavalyi év, inkább az összetétel és a kereskedelmi csatorna kérdéses. A gyártók mindenesetre nem válságcsomagokkal készülnek, hanem szebbnél szebb, szemet gyönyörködtető ajánlattal állnak elő.Az Unilever Magyarország Kft. évek óta szép eredményeket ér el a karácsonyicsomag-piacon, gyártói szinten 2008-ban mennyiségben és értékben is az első helyen végzett (Forrás: AC Nielsen 2008ND).
– Ezek a sikerek buzdítottak minket arra, hogy az eddigi stratégiát követve 2009-ben is az elmúlt évekhez hasonló karácsonyicsomag-portfólióval jelenjünk meg az üzletekben – mondja Vida Adrienn, az Unilever Magyarország Category Operations Assistant Managere.
Partnerre szabott csomagok
A jelenlegi gazdasági helyzet indokolta az olcsóbb csomagok választékának bővítését, de továbbra is képviseltetik magukat a közép- és prémium árkategóriákban is. Csomagjaikat elsősorban márka- és árszinten állítják össze legkedveltebb márkáikból, mint a Dove, Axe és Rexona. Ezen túlmenően törekszenek arra, hogy portfóliójuk színes legyen, vagyis minden korosztály számára – tinik, fiatalok, idősebbek – vonzó ajánlatokat biztosítsanak.
Kiemelt figyelmet fordítanak a megjelenésre. Az alacsony árfekvésű csomagoknál, melyekben általában tusfürdő, deo és szappan található, leggyakoribb a díszdoboz. Közép- és prémium árkategóriás összeállítások esetén jellemző a táskás, neszesszeres megoldás, illetve néhány ajánlatnál a termékekhez hozzácsomagolt ajándék is megtalálható.
Az ajándékok kiválasztásánál törekedtek arra, hogy a célcsoport számára vonzó legyen. Az évek óta közkedvelt táskák és neszesszerek mindig új formában térnek vissza, de nagyon fontos az újdonságok megjelenése is, ilyen meglepetéssel idén is készülnek a fogyasztók számára. Évről évre több partner jelzi, hogy szívesen fogadna kifejezetten rájuk szabott egyedi unileveres csomagokat, így az idei évben is ennek megfelelően állították össze ajánlataikat. Több láncban találkozhatnak majd a vásárlók partnerspecifikus csomagokkal, melyekben jellemzően olyan termékek találhatók, amelyek az adott partnernél keresettek.
Olcsó vagy drága?
A Beiersdorf Kft. évek óta jelentős szereplője a karácsonyicsomag-piacnak.
– 2008 jelentős sikereket hozott számunkra; mind értékben, mind mennyiségben előkelő helyet szereztünk meg a versenyben – nyilatkozza Nielsen adatokra hivatkozva Jáger Melinda, a Beiersdorf Kft. Trade Marketing Managere. Idén is hasonló sikerekre számítanak, ennek érdekében 17 országos és 9 láncspecifikus összeállítás kerül majd az üzletek polcaira.
Évről évre változó, hogy melyik árszegmens fogy a legjobban; az olcsó, 1000 forint körüli csomagok hagyományosan jól szerepelnek, de vannak évek, amikor a 4000 forintos csomagokra is kiugró a kereslet. Az, hogy a választott taktika helyes volt-e – vagyis hogy többségében az olcsó vagy drága ajánlatok fogytak jobban –, sajnos csak januárban derül ki.
Ezért a NIVEA minden árszegmensben jelen lesz 2009-ben is. Összeállításaik megcélozzák a férfi és női vásárlókat, fogyasztókat, a fiatalokat és az idősebbeket egyaránt. A fő hangsúlyt a különböző termékkategóriák kereszthasználatának erősítésére fektették, így kerülhetett egy csomagba például a NIVEA Diamond Touch tusfürdő a NIVEA Diamond Gloss Gyémántfény Samponnal.
– Néhány éve végeztünk egy piackutatást a karácsonyi csomagokra vonatkozóan – mondja Jáger Melinda –, amiből kiderül, hogy a csomagokat részben saját felhasználásra is megvásárolják a vásárlók, hiszen általában nagyon kedvező a fogyasztói áruk. Ársávonként változó, hogy távoli ismerősnek vagy közeli rokonnak veszik a drágább csomagokat. Ez a tény is alátámasztja, hogy minden ársávban jelen legyünk.
Többségében kartondobozt használtak, mint csomagolóeszközt. Ez tavaly is bevált, hiszen 2008 legsikeresebb összeállítása a NIVEA férfi ajándékcsomagja volt, amelyben alaptermékek (tusfürdő, deo spray, sampon) szerepeltek kedvező áron. A több terméket vagy speciális ajánlatot tartalmazó kollekciók pedig különleges neszesszerekbe kerültek, így méltán számíthat sikerre többek közt a hét terméket rejtő NIVEA Kényeztető csomag hölgyeknek vagy a négy cikket magában foglaló NIVEA For Men Mild csomag is.
Változatlan trendek
– Miután férfi 8STR89, és női (BU) termékekkel egyaránt rendelkezünk, így a hölgyek és urak is a célcsoportunkba tartoznak. Keressenek akár közeli barátnak vagy távoli ismerősnek karácsonyi ajándékot, a mi választékunkban találnak megoldást – nyilatkozza Radosiczky Anikó, a Trade 90 member of Sarantis Group Marketing Managere.
A szakember szerint a karácsonyi trendek változatlanok. Mindig keresettek az olcsóbb és a drágább csomagok is. Ennek megfelelően a Sarantis is két árkategóriás csomagokat kínál BU és STR8 márkanevek alatt. A BU márka helyes kis ajándéktáskába bújtatott összeállítása mellett egy szerényebb és jóval olcsóbb papírdobozos ajándékcsomagot is kínál a hölgyeknek BU edt-t és deot tartalmazva. A STR8 márka drágább árfekvésű csomagjai illatonként az edt-khez deokat és az after shave-ekhez is deokat társít, míg az olcsóbb összeállítás tusfürdőt és deot kínál kedvező áron. Az ajándék általában az árkedvezmény, ami egyértelmű a fogyasztók számára is, hiszen ha két terméket külön-külön vásárolna meg, lényegesen mélyebbre kellene a pénztárcájába nyúlnia. A hölgyeknek pedig a kistáska az ajándék.
Egyes partnereik külön kérésére korábban már kivezetett illataikra is készült csomag, mert azokban az üzletekben a vásárlók még azokat keresik.
A már jól bevált drogériák parfümakcióihoz való csatlakozás idén is folytatódik. Az eladás helyén pedig másodkihelyezéseken, displayeken is megjelennek.
Sztártermékek új koncepcióval
– Tapasztalataink szerint a partnerek által elfogadott ajándékcsomag-mennyiségek összességében nem változtak. Annyi változást észlelünk, hogy egyre szofisztikáltabb csomagokra tartanak igényt mind partnereink, mind fogyasztóink. Ezt az igényt 2009-ben a L’Oréal Paris és Garnier csomagok tervezésénél figyelembe vettük – hangsúlyozza Csepeli Anikó, a L’Oréal Magyarország Kft. Trade Marketing Kategóriamenedzsere.
A vállalat minden árkategóriában jelen van ajándékcsomagjaival. Két csomagtípus esetében jobb eredményeket látnak. Egyik oldalról az olcsóbb csomagok iránt egyértelműen nagyobb a kereslet. Másrészt bebizonyosodott, hogy nemcsak az ár meghatározó, és a magas ár nem feltétlenül elrettentő, lévén, hogy a fogyasztók szeretik a több terméket – legalább három cikket – tartalmazó csomagokat. Ezek a csomagok, bár árfekvésben magasabb pozíciót foglalnak el, az összetételnek köszönhetően jó ajánlatot jelentenek a vásárlóknak. Ilyen például a Garnier Teljes körű ápolócsomag, amely öt darab terméket tartalmaz, arckrém, sampon, dezodor, tusfürdő, ajakápoló.
Összesen 15 ajándékcsomaggal jelennek meg idén a piacon, amiből 6 L’Oréal Paris és 9 Garnier. Ahogy a korábbi években is, a L’Oréal márka prémium arcápoló csomagokat kínál, míg a Garnier csomagok több kategóriát lefednek. Idei újdonság, hogy a Garnier csomagokban dekorkozmetikai termék is került, meglovagolva a kategória karácsonyi fellendülését. Az ajándék maga a neszesszer, a táska vagy az ékszerdoboz, melyekbe a termékeket csomagolták. Ezek tervezésénél így külön odafigyeltek a minőségre, hogy a fogyasztók ajándéknak érezzék, és szívesen használják, hordják őket később is, mint például a Garnier száraz csomag, ajándék ECO táskával. Ezen felül néhány csomag ajándékterméket is tartalmaz.
Ajándékcsomagjaik összetételét idén egy új koncepcióra fűzték fel. A L’Oréal Paris csomagok esetében a női és férfi arcápolást fedik le, ahol az úgynevezett „All ages” koncepciót követik. Arra vezetik rá így a fogyasztókat, hogy kornak és bőrtípusnak megfelelő ajándékcsomagot válasszanak. A Garnier csomagok is megújuláson esnek át idén. Itt a fő cél az, hogy a válogatás eredményeként a fogyasztó érezze, hogy a termékek összetartoznak, és kitűnően kiegészítik egymást. Ezt az azonos színvilág létrehozásával teszik hangsúlyosabbá és már a boltokban láthatóvá.
Attitűdöt tekintve a női fogyasztók vásárlási szokásaira fókuszálnak, mert véleményük szerint a férfi csomagokat is főként hölgyek vásárolják.
Egyszerű és varázslatos csomagolásban
A Schwarzkopf & Henkel az idei szezonra a korábbi éveknél is szélesebb választékkal készül. Összeállításaik a legsikeresebb termékcsaládokat tartalmazzák, amelyeket a különböző kiszereléseknek köszönhetően különböző árfekvésben tudnak kínálni. 32 fajta csomag szerepel a választékukban, így palettájuk átível a kifinomult nők számára készült kollekciótól az innovatív kényeztető cikkeken át az élénkítő, ápoló termékekig.
– Az új formájú és díszítésű csomagolások elfeledtetik a csomagolópapírok és a ragasztószalagok miatti aggodalmat, hiszen az ajándékdobozok, illetve táskák egyszerűen és varázslatosan mutatnak majd bármely karácsonyfa alatt – mondja Lambert Petra, a Henkel Magyarország Kft. Junior Brand Managere.
A népszerű Fa márkában az alap kéttermékes csomag mellett prémium háromtermékes – dezodor, tusfürdő és folyékony szappan – változat is készül.
Hajápolás területén a Gliss Kur kényeztető és ápoló samponok, pakolások és balzsamok választéka, a Schauma kollekció és a legújabb Syoss professzionális hajápolási termékek is megtalálhatók lesznek. Újdonságok a portfólióban a karácsonyi szépségcsomagok, amelyeket exkluzív táskába rejtettek. Az urak részére, a tavalyi hatalmas siker után, ismételten megjelennek a Talmácsi Gábor arcával és aláírásával díszített férfi csomagok is.
Kávé és retro
A kávékategóriában a fogyasztási szokások nem nagyon változtak, így a kávézáshoz kapcsolható ajándékok köre is inkább design és forma tekintetében újulhat meg évről évre.
– Amiben mi újítani próbálunk, az az úgynevezett cross-category promóciók alkalmazása, amikor teljesen más termékkört kapcsolunk a kávéhoz, és ezzel kicsit elrugaszkodunk a megszokott kellékektől – emeli ki Berkes Réka, a Tchibo Budapest Kft. Business Development menedzsere.
Különböző kiszerelésű prémium kategóriájú Tchibo Exclusive kávét kiváló minőségű csokoládéval, illetve kávéfogyasztáshoz szükséges kellékekkel, mint például aromatartó fémdoboz vagy bögre, csomagolnak össze. Így a Tchibo Exclusive 2×250 g kávéhoz aromatartó fémdobozt vagy Merci csokoládét, a 100 grammos csomaghoz bögrét, a Davidoff 250 grammos kávéhoz pedig Lindt csokoládét kapnak ajándékba a vásárlók.
Az előzetes visszajelzések alapján remek univerzális ajándékötletek ezek a csomagok ebben a szezonban. A kiválasztás alapját a Tchibo 60. éves jubileuma alkalmából tavasszal elindított retrobögre-gyűjtési akció képezi. A retro motívum tervezésére design pályázatot írtak ki. A nyertes design alapján négyféle bögrét gyártottak, melyet az év különböző időszakaiban összecsomagolások formájában dobtak piacra. Ezek a kreatívok köszönnek vissza az aromatartó fémdobozokon is, fokozva ezzel a gyűjtő szellemet. Az összeállítások papír alapú díszcsomagolásban kerülnek az üzletekbe és speciális, figyelemfelkeltő kihelyezéssel vonzzák magukra a vásárlói tekinteteket.
Csészényi gondoskodás
A Sara Lee Hungary Zrt. piacvezető kávé- és teamárkája, a Douwe Egberts Omnia és a Pickwick évtizedek óta népszerű ajándékok a karácsonyi szezonban. A karácsonyi csomagok összeállításakor kiemelten odafigyelnek arra, hogy azok megfeleljenek az ajándékozás követelményeinek, vagyis minőségi, kedvelt márka kerüljön a csomagba, amely mellé vonzó, tárgyi ajándék társul. Idén a Pickwick márka újdonságokat kínál az egészséges életmódot keresőknek. Zöld, illetve Rooibos tea újdonságaikban az egészség mellett a finom íz is előtérbe kerül az ősszel a boltokba kerülő eper- és gránátalmaízű rooibos, illetve vörösáfonya-ízű zöld tea által. Emellett a teaínyenceknek évek óta különlegességeket nyújtó Fruit Amour valódi, koffeinmentes gyümölcstea-családban is újdonságokra számíthatnak a vásárlók. A magyar fogyasztók által igen kedvelt szilva-fahéj és eper-barackos gyümölcskombinációk már augusztus végétől elérhetőek a polcokon, és ezen ízek megtalálhatók a Fruit Amour termékcsaládból hat ízt tartalmazó 30 filteres Válogatás dobozban is.
– A kávékategóriában is több csomagvariációval leszünk jelen – folytatja a bemutatást Pálvölgyi Beatrix, a Sara Lee Hungary Zrt. PR-managere.
A több mint 40 éves Douwe Egberts Omnia márka minőségi és tradicionális jellege miatt vonzó karácsonyi ajándék. Idén duopackkal és 2 db ajándék pohárral kedveskednek a fogyasztóknak, igényes, minőségi papírcsomagban. Emellett „Csészényi gondoskodás” elnevezésű, a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal összefogásban meghirdetett programjuk részeként ugyancsak duopackokat forgalmaznak a Douwe Egberts Omnia, Karaván és Paloma márkákon, melyek megvásárlásával 4 csésze kávét adományoz az adott vásárló a rászorulóknak. Az adományozás minden „Csészényi gondoskodás” emblémával ellátott kávétermék megvásárlása esetén létrejön.
Karácsonyi csomagjaikat minden esetben figyelemfelkeltő designnal látják el, igényes, jellemzően papír díszdobozban kínálva a termékeket és az ajándéktárgyakat. Idén a teakategóriában fadobozzal is kedveskednek a fogyasztóknak.
A karácsonyi csomagok esetében kulcsfontosságúak a másodlagos polci vagy displayes kihelyezések, ezekre fókuszálnak idén is. Ezek fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, hiszen a nagy „médiazajban” a polcban lévő termékek, csomagok szignifikánsan kisebb figyelmet kapnak.
Hagyomány és dinamizmus
– Idén még fontosabb a minőség, a hozzáadott érték, a kiemelkedő ár-érték arány, így az olcsósítás szóba se jöhet a Zwack márkái és forgalmazott brandjei esetében – véli Zsinkó Bálint, a Zwack Unicum Nyrt. kereskedelmi, üzletfejlesztési és trade marketing vezetője. Közel negyvenféle csomagot állítottak össze a tíz vezető márkához kötődően. Felerősödött az elegáns, igazi ajándék jelleget hangsúlyozó design a díszdobozok tervezésénél, így további csomagolás nélkül, azonnal átadhatóvá válik a kiválasztott ital. A klasszikus pohár-hozzácsomagolások továbbra is megjelennek például az Unicum vagy a Vilmos különböző kiszerelésein. Idén is polcokra kerül a Johnny Walker elmaradhatatlan díszdoboza is.
Újdonság viszont a Fütyülős fiatalos és dinamikus vonalvezetésű, az üveg formavonalait követő pohár és díszdoboz, ami speciális hazai fejlesztés eredménye és valódi innovációt jelent. Hasonló különlegesség a Tokaji Maximilian keretszerű csomagolása, ami tovább hangsúlyozza a párlat egyediségét és prémium minőségét. A széles csomagválaszték minden eleme az igényesség és elegancia jegyében készült, így bármilyen ajándékozási kontextusban kiváló megoldást nyújt a vásárlók számára.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >