Régi fotók üzenete
Eszterbauer János sikeres üzletember és sikeres bortermelő, nem csoda hát, hogy a Szekszárdi borvidék ismert alakjának neve, másokéival össze nem téveszthető termékei az ország egyik legeredetibb, legjobban felépített bormárkáját képviselik. A jelentős közösségi munkát is vállaló szakemberrel családjáról, borairól, terveiről beszélgettünk.
– Kevés család rendelkezik Magyarországon az Önéhez hasonlóan hosszú borász vérvonallal. Ön viszont végzettsége szerint nem borász!
E. J.: – Gépész vagyok, egy ipari berkekben beszállítóként ismert cég tulajdonosa – ennek sikere tette, illetve teszi lehetővé, hogy a borral is foglalkozzam. Ezzel együtt szinte természetes, hogy a génjeimben ott van a bor, hiszen a család tíz generációjáig vezetem vissza a borászkodás tradícióit.
1746-os keltezésűek az első írások, amelyek arról szólnak, hogy az ük-ük-üknagyapám az itteni szőlőket művelte. A szüleim állami vállalatnál dolgoztak, de a nagyapám sokat tanított a szőlőről, és ő adta a „tőkét” első saját lépéseimhez a borkészítésben. Hosszú szünet után, a 2000-es évek elején tértem vissza a szőlőhöz. A borászatban én hozom a stratégiai döntéseket, a szakmaiakat pedig az unokatestvérem, Pálinkás László, aki két másik remek borászt is irányít, és egyébként Vesztergombi-ősökkel büszkélkedhet.
– Az Eszterbauer borok marketingkoncepcióját tanítani kellene – ez is erős családi kötődéseiből fakad.
E. J.: – Mióta megjelent a fényképezőgép, a vidékünkön – amolyan paraszt-polgári módon – hagyomány volt a fényképezkedés ünnepeken, szüretkor, és amit csak lehetett, megörökítettek az utókornak. A borcímkéinkre a családi gyűjteményből válogattam a képeket, mindegyiken a nagyszülők, dédszülők, barátok, napszámosok láthatók, a hátcímkén pedig, borleírás helyett, ott a képpel összefüggésbe hozható történet. A történetek mind hitelesek, ezért is kell egyre többet gondolkodnom az új címkék megalkotásakor – merthogy fotó van elég, de a történet gyorsabban fogy.
A címke nemcsak az Eszterbauer bor biztos felismerését segíti a rengeteg másik között a polcon, de a tradíció üzenetét is hordozza, szinte mindenkiben pozitív asszociációkat kelt, sőt, témát is ad, hogy az ízeken és az illatokon túl is lehessen a termékről beszélni.
A borok nevét is hasonló elv alapján választjuk. No fiam, Napszámos, Öröm, Káferka, Sógor Kadarka, Nagyapám Kadarka, Pinceátlag, Komám, Tanyamacska, Tüke, Mesterünk, Tivald: tárgyak, emberek, emlékek a múltból, amelyek számomra fontosak, és remélem, idővel a fogyasztóink számára is azzá válnak.
– Mekkora mennyiséget palackoznak?
E. J.: – A mennyiség 200 ezer palackhoz közelít, ebből 60 ezer palack rozét készítünk. 30 hektárt művelünk – ez erős közepes nagyságrend a borvidéki átlagot tekintve –, és vásárolunk is szőlőt, leginkább a rozékhoz. Hat dűlő tartozik a gazdasághoz, Bodzás, Porkoláb-völgy, Görögszó, Alsónána, Várdomb és Palánki-hegy. A minőséget tekintve egyiket sem tudnám kiemelni közülük, mindegyik más szőlőfajtából produkál nagyon jó alapanyagot.
Nem zárkózunk el a területbővítés gondolatától, de nincsenek megalomániás terveink. Most éppen egy teraszétterem kialakításán dolgozunk a pincénk tetején, a nagyterem felett. Fontosnak tartjuk a vendéglátást, de csak előzetes egyeztetés alapján fogadunk csoportokat. A borvidék szempontjából lényeges, hogy állandóan nyitva tartó pincék is működjenek a városban, de mi inkább csak a marketing fontos elemeként tekintünk a nálunk rendezett borkóstolókra és a vendéglátásra, boraink jelentős részét kereskedőkön keresztül juttatjuk el a fogyasztókhoz.
– Komoly borász közösségi munka folyik Szekszárdon, okosan érvényesítik közös érdekeiket, és mindennek Ön az egyik motorja.
E. J.: – Szekszárdon valóban megvalósult egy országos szinten is egyedülállónak nevezhető együttműködés a szakma képviselői között, melynek magam is tevékeny részese vagyok, de a motornak inkább Heimann Zoltánt nevezném. A közös munkát a Szekszárdi Borászok Céhe irányítja, és a palackos bort termelők által alakított Szekszárd Borvidék Nonprofit Közhasznú Kft. bonyolítja. Engem a céh választott 2007-ben elnöknek, és főként a döntések előkészítésében vannak feladataim.
Meggyőződésem, hogy jó közösség alakult ki a borvidéken, a helyi szervezetek hatékony működése érdekében megkötöttük a szükséges kompromisszumokat. Sokat is tanulunk egymástól, például a borvidéki borászok zártkörű kóstolóin. Kulturált rendezvénnyé alakítottuk a Szekszárdi Szüreti Napokat profi rendezvényszervezők és a város támogatásával. Kollektív standdal jelentünk meg a Budavári Borfesztiválon, ettől ugyan nem kaptuk olcsóbban a méregdrága helyet, de így eredményesen pályáztunk támogatásra.
Nagyon komolyan vesszük a közösségi marketing kérdését. Ennek első számottevő lépéseként megalkottuk a Fuxli névre hallgató sillert, amelyet sok helyi borász készít, majd együtt döntjük el, termékeik közül melyek minősége engedi meg, hogy használhassák e nevet. Ezek aztán nagyon hasonló címkével, hasonló áron kerülnek a piacra.
Mindez valahol egy játék, de remekül megalapozza a szekszárdi csúcsborok egységes arculatának kialakításához szükséges rutinunkat. Készül például a közös szekszárdi palack, amelybe a borvidék igazi arcát mutató fajták, a kadarka, a kékfrankos, a bikavér prémiumváltozatait palackozzuk majd. A nem túl távoli jövő terméke lesz a Szekszárdi Grand Vin – ez még csak munkanév –, ebbe a kategóriába Szekszárd legnagyobb borai kerülhetnek, amelyek minimum 4 évesek, és legalább 25 százalékban kékfrankost tartalmaznak.
– Villányt szeretnék utolérni?
E. J.: – Biztos vagyok abban, hogy Villányt már utolértük, legalábbis ami a borminőséget, az értékesítési adatokat illeti, és ezzel szerintem az igényes hazai borfogyasztók is tisztában vannak. Amiben nem egyhamar fogunk tudni melléjük felzárkózni, az a turisztikai vonzerő. Amíg Villányban a szocializmus 40 éve alatt nem került lebontásra a régi infrastruktúra, nálunk sajnos igen. Nincsenek összefüggő pincesoraink, a pincéink némelyike hiába igen látványos, mindegyikük egyedi építésű. De hát pont az ilyen hátrányok ledolgozásáért dolgozunk!
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Az Európai Bizottság az uniós borágazat versenyképességének erősítésére tett javaslatot
Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol az európai borágazat versenyképességének, ellenálló…
Tovább olvasom >Meg kell őrizni a magyar bor forgalmát és hírnevét
Meg kell őrizni a magyar bor forgalmát és hírnevét –…
Tovább olvasom >Kitűnően szerepeltek a 2024-es évjáratú borok a XXI. Synvino Borversenyen
Összesen 400 nevezés érkezett az ország 18 borvidékéről a Syngenta…
Tovább olvasom >További cikkeink
Több mint 1 millió vendég érkezett a magyarországi szállashelyekre
2025 februárjában tovább erősödött a magyar turizmus: több mint 1…
Tovább olvasom >Egy kutatás szerint érdemes Budapestre többször visszatérni
Kutatást készített a Danubius Hotels a budapesti szállodáikba látogató külföldi…
Tovább olvasom >Történelmi rekordot döntött tavaly a globális hotelipar
A gazdasági kihívások és a geopolitikai bizonytalanság ellenére rekordévet zárt…
Tovább olvasom >