PwC: Ötéves mélypontra mérséklődhet idén az ünnepi költés az USA-ban

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 09. 15. 09:21
🎧 Hallgasd a cikket:

A PwC 2025-ös Holiday Outlook felmérése szerint az idei ünnepi szezonban az amerikai fogyasztók átlagosan 5%-kal kevesebbet terveznek költeni, mint tavaly – ez az első jelentős visszaesés 2020 óta.

A gazdasági bizonytalanság, az emelkedő árak és az új vámok miatt a vásárlók 84%-a a következő hat hónapban visszafogja kiadásait – különösen igaz ez az éttermi fogyasztásra (52%), ruházatra (36%) és nagy értékű termékekre (32%) szánt összegekre.

A Z generáció (17–28 év) reagál a legérzékenyebben: a PwC megkérdezésében úgy nyilatkoztak, hogy 23%-kal csökkentik ünnepi költségvetésüket, pedig az tavaly még 37%-os növekedést mutatott. Ez jól jelzi, hogy a gazdasági környezet függvényében milyen gyorsan változhatnak a fogyasztói szokások.

A későn kezdődő ünnepi időszak – november 27. és december 1. között – időnyomást is jelenthet. A tervezett ajándékköltések 39%-a ebben az öt napban realizálódik, és a vásárlók 80%-a várhatóan már a Cyber Monday végére elkölti ünnepi büdzséjét.

A felmérés arra is rámutat, hogy az ár-érték arány kiemelt szerephez jut idén: 78% olcsóbb alternatívákat keres, 65% pedig nagyobb utószezoni kedvezményekre számít. Az ajándékozásban visszafogottabb, átgondoltabb megoldások és szerényebb otthoni ünneplés várható.

A PwC azt valószínűsíti, hogy az online és személyes vásárlás aránya közel azonos lesz: 51% online, 53% üzletben vásárol. A hitelkártya-használat 52%-ra nő, míg a készpénzhasználat 48%-ra emelkedik. A többség továbbra is bankkártyával fizet (55%).

Nő az ajándékkártyák népszerűsége is: 52% barátoknak, 47% családtagoknak tervez ilyet adni. Azok, akik aggódnak a vámok miatt, átlagosan 10%-kal terveznek kevesebbet költeni ajándékokra.

 

Kapcsolódó cikkeink