PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek rangsorát tette közzé a PwC Magyarország június 19-én egy szakmai esemény keretein belül, ahol jelen volt az érintett, több mint 40 kereskedő színe-java. Az E-toplista rendezvényen bemutatták a Digitális Kereskedelmi Körkép kutatás 2024-es eredményeit is, de szó esett az e-kereskedelem jogi szabályozásáról, adatvezérelt lojalitási programokról és az online kereskedelmet érintő kiberbiztonsági kockázatokról is.
10 éves az E-toplista
A PwC Magyarország Digital Commerce csapata (ex-GKID) 2015-től kezdődően publikál éves rangsorokat a magyar piacon működő, legnagyobb forgalmat generáló online kereskedőkről. A 2024-es E-toplistán 4 kategóriában mutatták be a legsikeresebb piaci szereplőket a PwC budapesti székházában tartott rendezvényen.
Cserjés-Kopándi Ildikó, vezető menedzser, az esemény házigazdája köszöntőjében utalt arra, hogy míg a kutatás első évében mindössze 1400 webáruház szerepelt a mintában, ez a szám ma több tízezres.
„Akik a mostani kiélezett versenyben talpon tudnak maradni, feltétlenül megérdemlik az elismerést, hiszen ők hajtják előre a magyar és régiós e-kereskedelmet.”
Az E-toplista rangsor mögötti kutatásokban szakmai partnerként részt vevő Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős országigazgatója, Márkus Gergely szintén a digitális kereskedelem határtalanná válását hangsúlyozta: „Büszkén mondhatom, hogy az E-toplistán nevesített 44 kereskedő vállalat mindegyike az egyre inkább globalizálódó, határok nélküli, kihívásokkal teli digitális kereskedelmi környezet ellenére is vezető szerepet tölt be a saját szegmensében, példát mutatva ezzel mind a digitális kereskedelmi iparág, mind a vásárlók, mind pedig a teljes magyar gazdaság számára.”
Új listavezető a legnagyobb forgalmú e-kereskedőknél
A 2024-es online kiskereskedelmi forgalom alapján Magyarország legnagyobb webáruháza a cseh Alza.hu, mely az eddigi éllovas eMAG-tól vette át az első helyet. Piacvezető szerepét az is jól mutatja, hogy a top 15-ön belüli legnagyobb éves forgalomnövekedés, valamint a mostani mezőny mindhárom rangsorát tekintve a legnagyobb százalékos és nominális tranzakciónövekedés is az Alzához köthető.
A második legnagyobb online forgalmú kereskedő a szintén cseh anyacéggel rendelkező Kifli.hu lett, míg a harmadik helyet a MediaMarkt szerezte meg. Két „újonc” – a BestByte (11. hely) és a Rossmann (14. hely) – először került fel az összesített listára.
Látványos növekedések és csökkenések a top 15-nél
A top 15-ből tizenegy e-kereskedő forgalma nőtt 2024-ben, átlagosan csaknem 25%-kal. Ez 2,5-szerese a teljes belföldi e-kereskedelmi piac növekedési ütemének, mely a PwC Digitális Kereskedelmi Körkép kutatása alapján 9,7% volt ebben az időszakban.
„A turbulens piaci környezet polarizáltabbá teszi a kereskedők közötti versenyt is, így sok esetben nőtt a szakadék az ugyanazon kategórián belül működő cégek között. Az átlagon felüli növekedések mellett a visszaesések is jelentősebbek voltak a top 15-ben, ugyanis négy e-kereskedő forgalma csökkent 2024-ben, a visszaesés mértéke átlagosan 24% volt”
Új termékkategória és legnagyobb növekedés az FMCG rangsorban
Az idei teljes E-toplistát tekintve a legnagyobb online FMCG kereskedők érték el a legnagyobb növekedést, melynek átlagos éves mértéke 25%. Ez a Wolt Marketnél bőven 50% felett alakult, a top 12 FMCG kereskedő összesített online forgalma pedig bruttó 156,4 milliárd forint volt 2024-ben. A teljesített rendelések száma elérte a 7,1 millió darabot, és két szereplőnél a rendelési szám meghaladta az egymilliót, ami egyértelműen mutatja a vásárlási frekvencia növekedésre gyakorolt hatását.
Bővült az 5 milliárd feletti magyar e-kereskedők mezőnye
„A Fizz révén – közvetve – több száz magyar kereskedő is lehetőséghez jut a digitális értékesítés terén, ezért a piactér sikere hozzájárul az egész magyar e-kereskedelmi piac fejlődéséhez, egyúttal mutatja a bankszektor és a digitális tranzakciós piacok közötti egyre szorosabbá váló kapcsolatot is”
A legnagyobb 17 magyar e-kereskedő összesített forgalma 2024-ben 211,2 milliárd forintot, sikeresen teljesített rendeléseik száma pedig 5,6 millió darabot tett ki. A növekedést elérő e-kereskedők átlagos bővülése 15%-os, a csökkenéssel zárók pedig átlagosan 6%-ot veszítettek a forgalmukból 2024-ben.
„A több tízezer magyar e-kereskedő volumenéhez viszonyítva ez a szám még mindig alacsonynak tekinthető, és önmagában is jelzi a nehezedő piaci körülményeket, amit a TEMU és az import kereskedelem utóbbi 1-2 éves térnyerése csak tovább nehezített”
A legnagyobb online forgalommal rendelkező magyar kereskedők listájának első helyét továbbra is – immár 4. alkalommal – őrzi az Euronics, a második legnagyobb magyar webáruház változatlanul az Aqua, a dobogó harmadik fokára pedig egy év kihagyás után újból az iPon léphetett fel. Utóbbihoz köthető a magyar mezőny legnagyobb éves forgalomnövekedése, míg rendelési állomány terén a Homelux tudott százalékosan a legnagyobbat fejlődni.
Nemzetközi terjeszkedés nélkül nincs növekedés
„A PwC saját elemzéseiben is sokszor hangsúlyozza, hogy a magyar e-kereskedők hosszútávú, fenntartható növekedésének egyik kulcsa a nemzetközi terjeszkedés. A határon túli értékesítés terén az idei mezőny több tagja is rendelkezik már tapasztalattal, közülük a legnagyobb export értékesítésből származó online forgalom a Pepitához köthető. A magyar lista 4. és az összesített rangsor 10. helyén záró vállalat a 2024-es export forgalmával már önmagában is bekerülhetne a mostani, 5 milliárdos online forgalom feletti magyar mezőnybe, ami jól szemlélteti a terjeszkedésben rejlő üzleti potenciált”
A rangsor kihirdetését megelőzte több szakmai előadás. A Digitális Kereskedelmi Körkép 2024-es eredményeiből kiderült, hogy a határtalanná váló online piactér igencsak feladja a leckét a hazai szereplőknek, és a belföldi e-kereskedelem növekedését már egyértelműen az import húzza. A megújuló hazai és EU-s szabályozói környezetről szólva Straubinger Zsófia, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda, PwC Legal jogásza a kiskereskedelmi vállalkozásokra nehezedő növekvő bírságok és a szigorodó hatósági felügyelet jelentette terheket emelte ki.
Az adatvezérelt lojalitási programok kapcsán Kiss Virág, a PwC tanácsadója hat hűség perszónatípust mutatott be, valamint egy marketingautomatizáció bevezetésével kialakított új hűségprogramról szóló esettanulmányt. A PwC hamarosan megjelenő Voice of the Consumer globális kutatásából pedig Mekler Anita, a PwC fogyasztói piacokért felelős cégtársa villantott fel pár részletet.
A kibertámadásoknak fokozottan kitett online kereskedői és fizetési platformok biztonságával kapcsolatban Mondovics Péter, a Mastercard Magyarország marketing menedzsere a szektorokon átívelő kollaborációk szerepét hangsúlyozta egy olyan digitális ökoszisztémában, ahol az adatvédelmi incidensek áldozatainak 43%-a nem lép többet kapcsolatba az érintett szolgáltatóval.
Kapcsolódó cikkeink
Megőrizte első helyét az online élelmiszerpiacon a Kifli.hu
A Kifli.hu került a dobogó legfelső fokára az idéntől már…
Tovább olvasom >Z generáció: Épphogy kijönnek a fizetésükből, mégis félretesznek
„Lusták, felelőtlenek, nem érdeklik őket a pénzügyek!” Ehhez hasonló sztereotípiákkal…
Tovább olvasom >Terápia időpont nélkül, munkaidőben – a kutyabarát iroda nagyon adja
A stresszoldás és a mentális jóllét igen fontos hatással van…
Tovább olvasom >További cikkeink
Krízistérkép 2024: Jelentősen nőtt az elhúzódó válságok száma
450 válsághelyzetet regisztrált és elemzett kommunikációs szempontok szerint az MPRSZ…
Tovább olvasom >A magyarok adnak a leggyakrabban online borravalót az ételfutároknak
Továbbra is népszerű a magyarok körében a borravaló adása, ami…
Tovább olvasom >Megőrizte első helyét az online élelmiszerpiacon a Kifli.hu
A Kifli.hu került a dobogó legfelső fokára az idéntől már…
Tovább olvasom >