Puha papír, kemény piac
A papír zsebkendők és szalvéták piaca az utóbbi években jelentős változásokon ment keresztül, amelyeket a fogyasztói szokások, a fenntarthatósági elvárások és a gazdasági környezet egyaránt formáltak. Míg ezek az egyszerű, hétköznapi termékek szinte minden háztartásban jelen vannak, az iparág szereplői egyre inkább az innovációra és a környezetbarát megoldásokra összpontosítanak.
A cikk a Trade magazin 2024/10. lapszámában olvasható.
A két piac jellemzően széles fogyasztói bázissal rendelkezik, mivel mindennapi használati cikkekké váltak a modern háztartásokban. A piac növekedését különböző tényezők befolyásolják, mint például a lakosság demográfiai változásai, a városiasodás, valamint a jövedelmek alakulása. Az elmúlt években egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a prémium kategóriás termékek, amelyek magasabb minőséget és jobb felhasználói élményt kínálnak. Emellett az online vásárlás növekedése is jelentős szerepet játszik a folyamatok alakításában, mivel egyre többen választják az e-kereskedelmi platformokat ezeknek a termékeknek a beszerzésére.
Horváth Barbara, az Essity Hungary Kft. senior category managere arról számol be, hogy a papírzsebkendő-piac értékben 10,4%-os csökkenést realizált, míg volumenben –0,6%-kal stagnáláshoz közeli eredményt ért el az első félévben. Ezek a számok ugyan a totál papírpiac teljesítményétől kissé elmaradnak (totál érték: –9,7%, totál volumen: 0,5%) ugyanakkor a gyártók körében nem volt egységesen negatív a kép papírzsebkendő-fronton.
– A pocket esetében beszélhetünk a legjelentősebb visszaesésről értékben és mennyiségben is, ennek eredményeképp tovább csökkent az értékkülönbség a boxokhoz viszonyítva, sőt tonnában már nagyobb eladást generált ez a szegmens, mint a pocket. Az értékesítési csatornák közül változatlanul a diszkontok adják a piac legnagyobb részét, ugyanakkor, ahogy a legtöbb vegyi kategóriában, a drogériák itt is növelni tudták a részesedésüket az első félévben – állapítja meg az NIQ 2024. januártól júniusig terjedő adatai alapján Horváth Barbara.
Lebomló anyagból
Az Essity Hungary Kft. kínálatában a 90 db-os, tasakos papír zsebkendők a legnépszerűbbek, azon belül is az illatmentes variánst vásárolják a legtöbben. Ezt követik a sorban a prémium, 4 rétegű, illatmentes 10×9 db-os és dobozos Softis papír zsebkendők.
– Kommunikációnk során a Zewa 3 az 1-ben előnyeire fókuszálunk. Termékeink kiemelkedően puhák, ami a fogyasztók számára elsődleges választási szempont ebben a kategóriában. Mosógépbiztos kialakításúak, így, ha véletlenül benne felejtenénk a ruha zsebében, nem morzsolódnak szét mosás közben. Ezzel időt és energiát is spórolhatunk. Emellett biológiailag lebomló anyagból készülnek, mivel számunkra a környezet védelme kiemelten fontos – világít rá Forgách Réka, az Essity Hungary Kft. brand managere.
A korábbi évekhez hasonlóan az idei évben is 360 fokos kommunikációval támogatják a szegmenst: TV- és rádióreklámokkal, digitális és közösségi médiával, valamint bolti megjelenésekkel is készülnek a téli megfázásos időszakra.
Alacsony vásárlói kedv
Az inflációs közeg lenyomata nemcsak általánosságban látszik a napi fogyasztási cikk piacon, de még a szinte legnélkülözhetetlenebb alapkategóriákat is érintette, mint a papír zsebkendőt.
– A javuló tendenciát mutató európai környezetben a magyar fogyasztói bizalomindex továbbra is mélyen van, ami megmutatkozik a kiskereskedelmi vásárlói „kedv” elmaradásában is. Hiszen szinte minden vevő, minden kategóriában az akciós árakra, promóciós ajánlatokra, kedvezőbb árakra vár, azokat keresi – mutat rá Pál Viktória, a Vajda-Papír Kft. brand specialistje.
Erős szezonális kínálat
A Vajda-Papír Kft.-nél azt érzékelik, hogy fogyasztóik számára lényeges tényező, hogy a megvásárolt árucikkek és azok gyártója is felelős szemléletű legyen, hogy minél nagyobb mértékben csökkentsék ökológiai lábnyomukat.
– Csomagolásaink jelenleg is 100%-ban újrahasznosítható anyagokból készülnek, amelyekből a megfelelő hulladékgyűjtési előírásokat figyelembevéve új alapanyagok válhatnak idővel. Ooops! nagy kiszerelésű papír zsebkendő portfóliónk elemei olyan, környezettudatos csomagolóanyagra váltottak, amelyben 60% újrahasznosított műanyag található, ezzel támogatja a körforgásos gazdálkodás irányába tett lépéseinket. Emellett a Vajda-Papír termékeihez FSC®-tanúsított felelős erdőgazdálkodásból és más ellenőrzött forrásokból származó cellulóz alapanyagot használunk – jelzi Pál Viktória.
A közkedvelt, nagy kiszerelésű Ooops! Classic 90 darabos cikkek széles kínálatban szerepelnek, amelyek közül igen sikeres a drogériákban hódító zöld tea illatvariáns.
– Szalvétáink közül sokak kedvencévé vált a gyerekeknek megálmodott Ooops! Junior almárkánk vidám jegesmedve mintájú terméke. A nyári sütögetésekhez ajánljuk nagy kiszerelésű Ooops! Everyday és Ristorante szalvétáinkat. Szezonális kínálatunk prémium minőségű Grill szalvétája pedig jellegzetes grilleszközökkel, nyári gyümölcsmotívummal nyomott mintázatával remekül illeszkedik a kerti partik stílusához – sorolja a brand specialist, akitől azt is megtudjuk, hogy a Vajda-Papír fennállásának 25. évfordulóját ünnepelve egyedi promóciókkal is jelentkeznek egyes boltláncok polcain és a médiafelületeken.
Igények és előnyök
Vizur Gábor, a Sofidel Hungary Kft. category managere azt tapasztalja, hogy a papír zsebkendők iránti keresletet nagymértékben befolyásolja az influenza- és az allergiaszezon, ma már szinte egész évben, de főleg az októbertől februárig és a júniustól augusztusig terjedő időszakban. A piac nagy részét az ömlesztett papír zsebkendő (90-100 darabos) adja, míg a fennmaradó részt a 10×9 darabos és dobozos változatok teszik ki.
– A szalvéta kategória esetében szintén megfigyelhető egyfajta szezonalitás. Kiemelt időszakok közé tartozik a karácsonyi, a húsvéti szezon és néhány alkalmi szezon, mint a nyári grill, illetve a speciálisabbnak tekinthető halloweeni időszak – jegyzi meg Vizur Gábor.
A fogyasztók számára alapvető, hogy a papír zsebkendő puha, de erős legyen, használat közben ne szakadjon szét, és előny a mosógépbiztosság is. Ezeken felül figyelembe veszik vásárláskor a fenntarthatósági szempontokat is, így például az újrahasznosított alapanyag felhasználást vagy az újrahasznosítható csomagolást.
Kevesebb fólia
A Sofidel Hungary Kft. szalvéta és papír zsebkendő portfóliója jelentős megújuláson ment keresztül az idei évben.
– A szalvétáink jól elkülöníthető jelölésekkel és almárka megnevezésekkel lesznek ellátva, hogy a mindenki könnyedén megtalálja a megfelelő választást egyéni preferenciáinak/igényeinek megfelelően. Papír zsebkendőinknél optimalizáltuk a portfóliót. Csökkentettük a termékek számát, és megújítottuk a Bianka termékcsaládot, amellyel ezentúl új Regina Delicate néven lehet találkozni. A Regina Delicate termékcsalád zsebkendőit a Delicate prémium toalettpapírjainkkal összhangban letisztult, egyedi és fenntartható csomagolásba helyeztük, erősítve elkötelezettségünket a környezetvédelem iránt – informálja lapunkat Vizur Gábor.
A cég fenntarthatósági stratégiájával összhangban mérsékelte mind a szalvéta, mind a papír zsebkendő csomagolásában felhasznált fólia mennyiségét, így mostantól 30%-ban újrahasznosított fóliát alkalmaznak.
– Az új Delicate almárka, valamint a Regina márka ismertségét BTL-eszközök révén támogatjuk. Ezeken felül tailor-made promóciókat szervezünk az új termékcsaládok bevezetése kapcsán – avat be a category manager.
Papíráruk versenyben
Gödri Sándor, a Metsä Tissue HU Kft. kereskedelmi igazgatója úgy látja, hogy a 3 és a 4 rétegű zsebkendők egyértelmű előnyt élveznek, de egyszeri használatra a 2 rétegű dobozos termékeket is előszeretettel választják. A fogyasztók zöme még mindig a 90-100 db-os tasakos kiszerelést vásárolja, ugyanakkor érezhető a dobozos és a 9-10 darab/tasakos verziók térnyerése is.
– A szalvétákra még mindig a papírtörlők kannibalizáló hatása jellemző, csökkentve az előbbiek forgalmát, főleg az 1 rétegű, hét közben használt szalvétákat illetően. Az alkalmi, 3 rétegű, mintás szalvéták (húsvéti, karácsonyi, szilveszteri, nyári piknik design, halloween) forgalma azonban stabilnak mondható – tájékoztat Gödri Sándor.
Növekvő lapszámok
A Metsä Tissue Kft. a papír zsebkendő kategóriában aktív, annak is a 10×10-es és a dobozos kiszerelési formájában képviselteti magát.
– Mind az illatos, mind az illatmentes termékek forgalma szépen alakul, azonban a 10 tasakos kiszerelések között főként az utóbbi dominál – fogalmazza Gödri Sándor. – A közelmúltban a dobozos papír zsebkendők területén végeztünk fejlesztéseket. A design megújítása mellett arra törekedtünk, hogy a kiszereléseinkben növeljük a lapok számát: a 2 rétegű papír zsebkendők esetében 100, 150 és 200 lapos dobozokat kínálunk, míg a 3 rétegűeknél 90 lapos kiszerelést vezettünk be – újságolja a kereskedelmi igazgató, azt is elárulva, hogy marketingtevékenységük során továbbra is a bolti és a polci promóciós tevékenységeket állítják középpontba.
Ünnepi megújulás
A Lucart elsősorban az AFH-piacon (Magyarországon csak ott) tevékenykedik, így arra a területre vonatkozóan oszt meg információkat.
– A jelenlegi helyzet jelentősen rontja a piaci körülményeket, különösen annak fényében, hogy a szomszédos országban háború zajlik. A korábbi években tapasztalt inflációs nyomás hatására minden piacon visszaesett a forgalom, ám most a vásárlóerő csökkenése miatt kell szembenéznünk a forgalom folyamatos visszaesésével. Érdemes megemlíteni, hogy a nyersanyagköltségek – ismét – a legnagyobb veszélyt és akadályt jelentik a papír üzletágban. Olyan költségrekordokat értünk el, amilyeneket az elmúlt 10 évben nem regisztráltak – vázolja Omar Balducci.
A Lucart Group Közép-Kelet-Európáért és AMEA régióért felelős kereskedelmi igazgatója abba is betekintést nyújt, hogy a szalvéták világa rendkívül változatos: minden méretnek megvan a maga sajátos felhasználási területe (koktél, ebéd, vacsora, reggeli, alátét, szezonális dekoráció stb.), éppen ezért lehetetlen meghatározni, hogy a vásárlók hogyan választanak szalvétát. Ehelyett azt lehet mondani, hogy a döntésüket az igényeik és ízlésük határozza meg.
– Ez az oka annak, hogy a Lucartnál több mint 1000 különböző asztali terméket kínálunk (szalvéták, tányéralátétek, poháralátétek, futók, asztalterítők, evőeszköztartós szalvéták, evőeszköztartók), így minden igényt ki tudunk elégíteni minőség, ár és típus tekintetében – fejti ki Omar Balducci.
Véleménye szerint a szalvéták– bizonyos mértékig – a divatot tükrözik. A fogyasztók keresik az új színeket, az új díszítéseket (különösen a szezonálisakat) és az új megjelenési formákat is. A növekvő trendet kétféle asztali megoldás képviseli: az 1/8-os szalvéták és az evőeszköz-tartók/gyors zsebek. Az előbbieket leginkább a HoReCa szegmensben kérik, hogy az éttermek tulajdonosai felgyorsítsák az asztalkészítést, így az asztalra készen összehajtogatott szalvéták kerülnek. Az evőeszköztartókat és az evőeszköztartós szalvétákat leginkább nyitott helyszíneken és teraszokon használják, ahol az evőeszközök biztonságosan a szalvétákba helyezhetők, így megakadályozva, hogy a szél vagy egyéb környezeti tényezők miatt elmozduljanak vagy elrepüljenek.
– Egy új, kifejezetten az ünnepi időszakra szánt kollekcióval bővül a FATO terítékválasztéka, amely egyedülállóan eredeti módon jeleníti meg a hagyományos szimbólumokat, melegséget és színt kölcsönözve minden helyszínnek. Az újdonságokkal a Tablewear, a Star és a Tissue & Co. termékcsaládokban találkozhatunk. A szalvéták, terítékek, asztalterítők és smart-runnerek új mintái és színei mellett a FATO négy új színnel bővíti a The Smart Table 1/8-os szalvéták választékát is: pezsgő, bordó, csokoládé és fekete – ismerteti Omar Balducci. //
Kapcsolódó cikkeink
Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >A növényi alapú jövőért felhagy a hústermékgyártással a Gruppo Tonazzo
Az olasz Gruppo Tonazzo bejelentette, hogy az év végéig felhagy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >