Prosecco: a palackba zárt életérzés
Az italválasztásainkat számos tényező befolyásolhatja: olykor a hangulatunk határozza meg, hogy a végeláthatatlan kínálatból mire esik a választásunk, máskor ünnepi alkalomhoz vagy ételhez párosítunk egy-egy kivételes tulajdonságokkal megáldott nedűt. Vannak azonban olyan italok is, amelyekhez nem kell különleges alkalom, bármikor képesek felrázni a hangulatunkat, fokozni a jókedvünket. Ilyen ital a prosecco, amely mára a modern életérzés, a stílus, a könnyedség és a frissesség szimbólumává vált.
A manapság ismert prosecco mintegy másfél évszázada lopta be magát a szőlőből készült alkoholos italok fogyasztóinak szívébe – az 1880-as években, az észak-olaszországi Veneto régióban működő Mionetto családi pincészet kezdte meg a nagyobb léptékű termelését és forgalmazását. Az alapító Francesco Mionetto célja az volt, hogy az ókorból ismert, újragondolt proseccóval megmutassa a szülőföldjén őshonos Glera szőlő különleges karakterét, ezáltal egy tiszta, természetes és stílusos italt alkotott meg. Bár proseccót már korábban is készítettek a térségben, a Mionetto volt az, aki valóban feltette az ital nevét a világtérképre – modern szemléletével és kifinomult technológiájával egy új korszakot nyitott a buborékos élmények történetében.
Mítosz és valóság – avagy csak a Glera?
A Glera azóta is a prosecco legfőbb alapanyaga: az előírások szerint az elkészítéshez felhasznált szőlőnek legalább a nyolcvanöt százalékát kötelezően ez a fajta adja. Emellett a habzóbor legfeljebb tizenöt százalékban tartalmazhat Chardonnay, Pinot Bianco, Pinot Grigio, Verdiso, Perera, Bianchetta Trevigiana, vagy (a Prosecco Rosé esetében) Pinot Nero szőlőfajtát. Bár sokan úgy tudják, a prosecco kizárólag Glera szőlőből készülhet, ám a kis arányú házasítás hosszabb ideje engedélyezett. Oka és egyben célja elsősorban az ízprofil finomítása, az évjárati egyensúly megteremtése és az újonnan felmerülő piaci igények lekövetése volt.
A prosecco világuralomra tör
Tény, hogy a prosecco mára a világ egyik legtrendibb, éppen ezért az egyik legkelendőbb italává vált. Az utóbbi állítást mi sem támasztja alá jobban, mint az, hogy 2024-ben globálisan mintegy 671 millió palack proseccót értékesítettek. Egyes becslések szerint pedig az idén további tíz százalékkal növekedhetnek az eladások, meghaladva a 720 millió palackot. E számokat hallva minden bizonnyal Francesco Mionetto is elégedetten csettintene, és nyilván örömmel töltené el az a hír is, hogy a nevét továbbörökítő Mionetto prosecco ma a világ piacvezető nemzetközi márkája, amelyből éves szinten a világ hetven országban több mint 42 millió palackkal fogy.
De mégis mi a prosecco titka?
Minden bizonnyal az egyszerűsége, az, hogy nem akar többnek látszani, mint ami valójában: egy könnyed, friss és gyümölcsös ital, amely nem igényel különleges alkalmat, mindig szerethető, ezáltal ő maga teszi különlegessé a pillanatot. Ha egyetlen mondattal szeretnénk jellemezni, hát azt mondhatnánk: a prosecco a palackba zárt életérzés. Egyéni karakterénél, stílusosságánál fogva szinte minden korosztály kedvence. Egy jól behűtött, hosszú szárú pohárba kitöltött prosecco ugyanis még kellemesebbé teszi a baráti beszélgetéseket, a romantikus vacsorákat vagy akár egy teljesen átlagosnak gondolt, napsütéses délutánt is.
Kapcsolódó cikkeink
Szigorítanák az alkoholszabályozást a csehek – egyre többen támogatják a korlátozásokat
A cseh lakosság jelentős része szigorúbb fellépést sürget az alkoholfogyasztás…
Tovább olvasom >Új vámtarifaszám alá kerül két különleges élelmiszeripari termék
2025. június 19-én jelentek meg az Európai Bizottság új végrehajtási…
Tovább olvasom >Vámmentességet kapott több francia konyakmárka Kínában, de nem mindenki örül
Szombattól életbe lépett Kínában az Európai Unióból származó brandy-importra kivetett,…
Tovább olvasom >További cikkeink
45 millió fontos beruházást indít a Müller brit tejüzemében
A német Theo Müller csoporthoz tartozó Müller 45 millió fontot…
Tovább olvasom >NewPrinces Group veszi meg a Carrefour olaszországi üzletei
Megállapodást kötött a Carrefour a NewPrinces Group-pal olaszországi tevékenységeinek értékesítéséről.…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >