Promóciók diadala
A Trade magazin szervezésében idén hatodik alkalommal került megrendezésre „Az év legsikeresebb promóciója” verseny díjátadó ünnepsége. 2014. április 10-én a nyertes pályamunkák bemutatása és a díjak átadása előtt ismét egész napos, gazdag szakmai program várta az érdeklődőket.
A budai vár újranyitott, illusztris rendezvényközpontjában, a Fortuna étterem Királyok termében gyülekezett az „Az év legsikeresebb promóciója” 2013 szakmai nap közönsége.
Világjárók
Az első előadásban Tóth Ágnes, a Nielsen client business partner menedzsere „A promóciók trendjei itthon” témát tekintette át. A szakember kiemelte, hogy a magyar kiskereskedelmi piac évek óta tartó csökkenése lelassult 2013-ban, és a folyamatot az idei év adatai megerősítik. A fogyasztói bizalmi index folyamatos emelkedése – bár európai szinten még mindig alacsony értéket mutat – az egyre bizakodóbb fogyasztókról tanúskodik.
Négy év távlatában 61 százalékról 70-re nőtt a promócióérzékeny fogyasztók aránya, az ártudatosaké pedig 55-ről 65 százalékra.
Sőt, a top 5 boltválasztási szempont között is helyet követelnek maguknak ezek a tényezők, ugyanis a promóciók a negyedik helyre kerültek be, így elmondható, hogy differenciáló szerepük van. Összefügg ezzel, hogy az összes értékesítésből növekvő hányad jut a promóciókra.
Molnár Judit, a Win-Store ügyvezetője „Fortélyok Las Vegasból” címmel az idei GlobalShop kiállításon tapasztaltakat foglalta össze. A nagy, monumentális, kombinációs kihelyezések, a különböző ötletek mixe volt jellemző, ahol a 3D-elemek, a LED-fények és a digitális megoldások szerepe és tömege kiemelkedő volt.
Érdekes volt a citylightokat leváltani látszó, megvilágított textilnyomatok méretének és nyomtatási technológiájának sokfélesége. A virtuális hosztesz már szemkontaktust teremt, a bolti asszisztens táblagépen mutatja be ajánlatait, segít a vásárlási döntésben.
Csiby Ágnes, az In-Store Team Kft. vezetője, a POPAI Magyarország Egyesület elnöke az EuroShop kiállításról számolt be sok fénykép és videó segítségével. Tapasztalatai szerint a bolti kereskedelem visszahódítja vásárlóit Nyugat-Európában és Észak-Amerikában is, ahol pedig az e-commerce komoly fenyegetést jelentett. A csodafegyver az élményvásárlás, amelyhez minden létező vásárláshelyi kommunikációt felhasználnak. Nagy szerepet játszik a bolti dizájn, a hangulat kialakítása, a bútorzat, berendezések, fények, tárgyak, alakzatok, színek, illatok által kreált külön világok.
Az inspiráló POS-megoldásokban nem a kész displayeken volt a hangsúly, inkább a formák, ötletek, alapanyagok sokféle felhasználását mutatták be.
Online kulisszatitkok
Somogyi Máté, a Neo Interactive ügyfélkapcsolati igazgatója az online promóciók sikerének kulisszatitkaiba vezette be a közönséget.
Először azt taglalta, hogy a hirdetés és a promóció nem vagylagos, ne egyiket vagy másikat válasszuk a büdzsé függvényében, hiszen mindkét területen nagy a zaj és az igény. Egy 2013-as kutatásra hivatkozva kijelentette, hogy a magyar fogyasztók többsége úgy gondolja, csupán akciós termékek vásárlásával is változatos, egészséges táplálkozást tud biztosítani családjának. Ezért a második pontban a „Tervezzünk alaposan” aspektust járta körül, majd az ünnepi időszakok, szezonok kihasználását hangsúlyozta.
A negyedik pontban a promóciókon keresztül is megvalósítható adatbázis-építés fontosságára hívta fel a figyelmet, majd kitért a törvényi háttér pontos ismeretében rejlő megtakarítási lehetőségekre. A partnerekkel okosan szervezett aktivitások médiaértéke akár komoly nyereményekben manifesztálódhat. A digitális, logisztikaigény-mentes nyeremények költségcsökkentést jelentenek. On- és offline játékok esetén is számolni kell azonban a rosszhiszemű próbálkozókkal.
Utolsó pontként a folytonosságra, a kapcsolattartás fontosságára világított rá, azt javasolva, hogy a nyereményjátékban való regisztrációért vagy részvételért is küldjünk kuponokat.
Náluk van a net, és nem félnek használni
Kétszeri Dávid, a GS1 Magyarország Non-profit Zrt., ügyfélkapcsolati igazgatója a multichannel marketing lépéseinek mélyebb megismerésére invitálta a hallgatóságot.
Tapasztalatuk szerint az online már nem elég, a digitális fogyasztókat ki kell szolgálni, és szórakoztatni is érdemes őket, hiszen ott van a zsebükben az internet, és nem félnek használni. Érdemes tehát a multichannel marketing keretében az online csatornára optimalizált, valós idejű és személyre szabott üzeneteket elhelyezni.
Erre alkalmasak lehetnek a csomagoláson feltüntetett kódok is. Az ezen a felületen még szokatlan multimédiás üzenettel látványos eredményeket lehet elérni. A GS1 SafeBrand szolgáltatása erre alkalmas eszköz, és már hazánkban is elérhető.
A Vénusz étolaj élen jár az alkalmazás tesztelésében, banneren, image film megjelentetésével is beléptek a pilotprojektbe.
A magyar tesztben eddig 70 000 leolvasás történt. Az adatok elemzéséből kiderült, hogy többségében 18–40 éves férfiak használták az alkalmazást. A nemzetközi adatok azt mutatják, hogy a kezdeti férfitöbbséget hamar behozzák a hölgyek, sőt, Amerikában az arányuk már 60%.
Ms Trade Marketing 2013
A Trade Marketing Klub által meghirdetett „Év Trade Marketingese” 2013 verseny győztese, Brodár Szilvia, az Unilever Magyarország customer marketing leadere leszögezte, hogy ez a díj a vállalat és a customer marketing csapat közös érdeme. Az utóbbi 3 év nem volt könnyű a magyar piacon, ennek ellenére folyamatos növekedést tudtak felmutatni, piacrészt nyertek a legtöbb kategóriában, és a vegyi-kozmetikai termékek különösen jól szerepeltek.
Az innovációk bolti megvalósítására külön hangsúlyt helyeznek, az újdonságokat látványosan ajánlják a vásárlók figyelmébe. Ebben a kategóriamenedzsment, az ötletes polci kommunikációs eszközök és az installációk egyaránt szerepet kapnak. Az in-store aktivációkat mindig gondosan összehangolják az ATL-megjelenésekkel.
Trade Marketing Team 2013
Bibók Judit, a Bunge Zrt. trade development managere a 2 fős csapatot hídként jellemezte a sales és a marketing osztályok között.
A szervezeten belül a csapat most a marketinghez tartozik, de önálló célokkal, büdzsével rendelkezik. Arra a legbüszkébbek, hogy sok sikeres tailor made promóciót tudtak megvalósítani a field csapattal szorosan együttműködve.
Törekszenek az innovatív, hatékony, bevonó in-store megoldások felkutatására.
A nyitottság, mások ötleteinek meghallgatása, a csapatmunka, az egyéni önállóság és felelősségvállalás, valamint az újításra törekvés a hajtómotorja a győztes csapatnak.
Mit szeretnek a fogyasztók?
Ebéd utáni összefoglalójában Hermann Zsuzsanna „Az év legsikeresebb promóciója” 2013 verseny kapcsán elmondta, hogy az idei megmérettetésre 7 kategóriában 23 pályamunkát küldtek be a versenyzők.
Szaller Mónika, a Nielsen kvalitatív kutatási vezetője a verseny értékelésének hátterét és a kutatási eredményeket ismertette. Három fókuszcsoportos megkérdezést végeztek, amelyek során kiderült, hogy a fiatalok nem forgatják a láncok akciós újságjait, inkább az online hírlevelekből tájékozódnak, viszont nyitottak arra, ami az áruházban „szembejön” velük – legyen szó promócióról vagy hoszteszről.
Az idősebbek, családosak viszont tudatosan nézik az akciós újságokat, keresik az árengedményeket. Ők az értékes vagy hasznos nyereményeket szeretik.
A megkérdezettek kortól függetlenül szívesen vesznek részt nyereményjátékokban, pontgyűjtő, matricás programokban, bár ez utóbbiakat könnyű elhagyni, elkavarni a véleményük szerint. A Facebook megosztásösztönzését nem kedvelik, és kapni sem szeretnek ilyesmit ismerőseiktől.
Alapvető elvárás az érthetőség, egyszerűség, egyértelműség. Szeretik látni a nyerési esélyeket, kedvelik, ha nagy, közepes és kis ajándékok is vannak a palettán. Az új, egyedi dolgokra felfigyelnek, de a megszokott promóciókat is várják, sőt elvárják, szívesen újra részt vesznek bennük.
Ünnepélyes pillanatok
„Az év legsikeresebb promóciója” 2013 verseny díjait, a herendi porcelán emléktáblát, a Trade magazin kedvezménykupont és a Lifestyle Hotel Mátra, illetve a Hotel Pelion Tapolca wellnesshétvége vouchereket Hermann Zsuzsanna lapigazgató-főszerkesztő és Szabó Tímea marketingmenedzser adták át a helyezetteknek. (A dobogós promóciók lapszámainkban egyenként bemutatásra kerülnek – a szerk.)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >